Gå till innehåll

äntligen tillbaka i saltträsket :)


Nito

Rekommenderade inlägg

åter efter många år då jag endast haft salt på bordet, började om med sötvatten då jag inte kunnat ha burk på många år pga jobb mm. men det tog faktiskt flera månader innan det blev en saltburk igen.

uppstarten blev inte som tänkt och det blev många nya saker på vägen, bla så har jag aldrig startat en saltburk förr utan RO, men flera har gjort det med Luleås vatten och det har gått bra och man ska inte dö nyfiken så sagt och gjort.

 

-jag har inte haft såhär mycket gröna alger förr, det skall sägas men jag har fått bukt med nitratet som det ser ut nu då det ständigt sjunker och Benny The Blenny ser ut som ett hängsbukssvin som jobbar övertid så dom gröna trådalgerna reduceras markant från dag till dag.

.

 

ett par veckor in så hämtade jag ett gäng koraller och annat levande fortare än det var tänkt (en helt annan historia) och dom mår toppen som allt ser ut...

blir nog en massa uppdateringar vad det lider, men såhär ser det ut idag med sunkiga mobilbilder iallafall.

 

20171108_180703.jpg

Ändrat av Nito
  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

liten filmsnutt på alger och koraller, massor med luftbubblor osv, work in progress...

-idag var dock första dagen jag mätte 0,05 Fosfat och 0 Nitrat och Benny The Blenny skördar massor med gröna trådagler så en liten bit på väg...

 

Ändrat av Nito
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...