Gå till innehåll

Medlemskap i SG


Genne

Rekommenderade inlägg

Exakt - det spelar ingen roll om man är ny eller antik :) 

 

Som annonsplats så är SG top of the top. Med en annons så når man de största nördarna, de kommande största nördarna, prova på gänget och alla andra. En liten kundkrets - men rätt köpstark om det är rätt pris - priset är ofta inte så högt på begagnat men det bidrar till att fler kan starta upp. Köp och sälj är också en bra start för de företag som kommersiellt säljer saltvattensprylar eftersom ha begäret triggas ordentligt när det finns saker som är överkomliga för många. Vad våra sponsorer många gånger glömmer bort (när man klagar över begagnatmarknaden) är att allt som säljs begagnat en gång har varit nytt och är inköpt för fullt pris. Om jag personligen vill köpa nytt - för nypris - så överväger jag givetvis om jag kan finansiera en del av köpet med att sälja mitt gamla - kan jag det så underlättar det förhandlingarna här hemma :)

 

Att kunna få upp sin vara på ett så dedikerat sätt och till en sådan aktiv kundkrets är en våt dröm för många kommersiella bolag. FB i sig själv bygger just på detta - att kunna sälja allt - från konspirationsteorier till byxknappar - till en dedikerad målgrupp som är vidöppen för påverkan. I SG har nördarna slutit sig samman av sig självt - där behövs inga logaritmer eller spårprogram för att hitta dem.

 

Att vi då över huvud taget debatterar om vi skall låsa vårt köp och sälj till stödmedlemmar är (IMO) lite patetiskt och nostalgiskt från den tiden där allt var gratis på Internet.

 

SG drivs av en liten medlemsförening som har all beslutanderätt över hur sidan drivs. Jag har medvetet hållit mig utanför detta - jag bidrar i stället med den kunskap jag byggt upp under åren - inte alltid längs huvudspåret - men med mål att försöka öka kunskapen om hur biologi/kemi/teknik och akvarist samspelar. Jag vet att bland medlemmarna i Föreningen SG finns ett motstånd mot att avgiftsbelägga köp och sälj, kanske mest för att slippa skitsnacket på FB med arga, unga hen som tycker det är skit att få betala 100:- för att sätta in eller köpa på en annons i SG. Skit i att glana på FB - grupperna. De förökar sig själva genom delning och snart är det en grupp för varje troende på den eller den teorin. Satsa på att bevara SG:s ekumeniska roll med att visa mångfalden under ett vänligt paraply i stället. I det uppdraget (tycker jag som utomstående) ingår att trygga den ekonomiska basen för ett antal år framåt - även om aktiviteten går ner tillfälligtvis. De som orkar vara på FB - i de 10 tal grupper som finns nu - länka till SG som svar på frågorna som ställs men trygga upp framtiden. 

 

Innan man låste annonserna förra gången så var det kris - vi var nere bra under 100 betalande medlemmar - bland annat jag bedrev en hård kampanj för att folk skulle sluta snylta på andras intresse och kunskap (fick väl en och annan fiende också) men om jag minns rätt - och Stig minns fel - så fick vi upp betalande medlemmar över 200 och med låsningen av köp och sälj blev det betydligt mer än 300 betalande och ekonomin var tryggad. 

 

Min åsikt är att det är de betalande medlemmarna som i stort sett skall finansiera sidan, sponsorer och kommersiella annonsörer skall stå för grädden på moset så att säga. IMO får vi aldrig bli beroende av kommersiella krafter.

 

MVH Lasse

 

Ändrat av Lasse
  • Gilla 9
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att köp och sälj ska vara en förmån för de stödjande medlemmarna tycker jag inte är mer än rätt. Den 100 lappen tjänar man fort in på exempelvis fraggar om man jämför med butikspriser och vad du får för pengarna. Jag började rätt sent att stödja men kommer fortsätta med det i fortsättningen då jag har lärt mig mycket här på SG och har fått mycket hjälp genom de åren jag har hängt här. Det finns mycket värdefull kunskap och jag delar dessutom alltid med mig av det jag ändå tycker att jag har koll på :)

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fanns ju en anledning till att vi släppte köp och sälj fritt.
Sidan hade kraftig nedåtgående siffror på besökarantalet. Även om dom stödjande ökade.

Men på senare år har facebook ökat explosionsartat och vi har fått allt svårare att konkurera just pga att folk söker bekräftelse och likes på ett annat sätt idag än för någa år sedan.
Det är färre och färre som vill skriva långa stycken och berätta om sina kar, framförallt kanske¨på en sida där man sällan får svar. Det är ju inte så kul att prata med sig själv.
Då är facebook lättare, in med en bild, pang 20 likes på ngn timme. Man får en sorts bekräftelse och hjärnan känner ett välbehag. Svårare än så är det inte.

För att konkurera med facebook och öka besökarantalet kände vi oss tvugna att göra lite förändringar.
- Öppna köp och sälj
- Ny plattform för forumet, drag n drop av bilder till inlägg osv.
- vi har även ökat synligheten för företag med hjälp av banners.

En del saker har fallit väl ut. En del andra inte.
+ Besökarantalet har det senaste året legat väldigt högt! Och det strömmar faktiskt in nya medlemmar. Även om själva aktivitet har sjunkt ngt. Men det kan oxå betyda att de hittas svar på det mesta och många frågor inte behöver frågas igen.
+ Köp och sälj drar folk till sidan.
- Annonsörerna är inte lika intresserade längre, dom lägger hellre pengarna på facebook.

Visst kan man stänga köp och sälj, men risken finns att aktiviteten minskar ännu mer vilket är det sista vi vill.








 

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara gått in och läst i lite trådar och lagt upp några också. Inte har jag tänkt på att det står "stödjande" under vissa nickar. Sen är man ju inne på en hel skrälldus med forum och inte lusläser jag alla. 

 

Nåväl, det är fixat nu och snart kan jag också stoltsera med epitetet stödjande. Failbook är absolut inget alternativ för mig för där är jag inte, och kommer aldrig att bli, medlem. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey Henrik - vad jag förstår så jagar folk likes på Facebook och vi inriktar oss på högre klickaktivitet genom att ha köp och sälj öppet. Om vi har 10 besökare på köp och sälj men som inte bidrar för övrigt - är det så viktigt med de klickarna då? De går till oss när de vill köpa och sälja - till FB när de vill ha likes. 

 

Vi måste ha mer aktivitet - titta på hur R2R är organiserat - där finns en reef squad som har i uppgift att ta hand om nya och obesvarade trådar. Det är en liten grupp människor med extra styrka på vissa saker men som har i uppgift att vara aktiva. Ni som är i föreningen har mycket annat att göra för att hålla sidan uppe och ni skulle behöva lite hjälp med en liten grupp människor som har förtroende för varandra och inte kacklar i oenighet utan stöttar varandra även om den sista meningen var den värsta som hen läst och inte håller med alls. 

 

Sätt er ner - fundera på vad som behövs för kunskap - plocka ut ca 5 - 10 personer som skriver en del och bilda ett underforum för kommunikation mellan dessa "aktivister". Jag skall inte kackla i eget bo men just nu finns en ryggrad huvudsakligen bestående av 3 - 5 personer som stor del vår aktivitet och kunskap bygger runt. Den här gruppen måste bli större och nyrekryteras så ofta som går. 

 

Bara ett litet förslag

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan inte jämföra oss med R2R detta är deras jobb. 

Vi gör detta på vår fritid. 

 

Ja. Jag anser att besökarantalet är av största vikt.

Besökare hit KAN generera i ngt mer. En diskussion mm. 

En besökare som inte ens hittar hit lär inte säga ngt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi nu skall jämföra med R2R så kan vi ju börja med de ekonomiska förutsättningarna.

De har 4 Partner sponsor, 44 Platinum sponsor och 68 Gold sponsor. Dessutom har de ett antal supporter som betalar 25$ om året.

De har ungefär 90 000 medlemmar. Då är det inte konstigt att de kan arvodera skribenter som Mike Paletta eller experter som Randy Holmes- Farley.

Just nu var det 950 medlemmar av totalt 3500 pers inne på forumet.

På SG är det just nu 19 medlemmar och 18 gäster inne. Vi har 6644 medlemmar men bara uppskattningsvis 3 - 400 som varit inloggade sista månaden.

Vi har 7 sponsorer och 147 stödjande medlemmar. En bra siffra om man tänker på att de har ungefär 100x mer folk på forumet.

Kanske en speciell siffra just nu men ändå.

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reef squad är inte avlönade på något sätt. De arbetar helt ideellt - jag vet - är själv medlem där. Jag är dessutom en del av Reef Squad Leaders - ingen avlöning här heller. Dessa grupper fungerar som smör i maskineriet så att nykomna och nybörjare skall få den hjälp de behöver - samt att de skall känna sig välkomna.

 

I vårt fall skulle en sådan grupp kunna avlasta medlemmarna i föreningen saltvattensguiden och hjälpa till med att göra ett vänligt och bra forum. Ta det åtminstone under diskussion - det är inget krav på att ni som nu jobbar ideellt skall utöka er verksamhet - tvärtom kan en sådan "aktionsgrupp" underlätta arbetet. 

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen är det riktigt konstigt hur medvetandet om hur det var förr förändras med tiden. Stig hävdade att vi var 300 betalande medlemmar som mest när annonserna var spärrade. Detta stämmer inte - betalande medlemmar 3 oktober 2014 närmade sig 600 st enligt denna post.

Jag skulle vilja säga att köp och sälj är så viktigt för de som håller på med denna hobby att man betalar 

 

Se här - december 2013

 

april 2013

 

Och i december 2012 var vi där vi är idag

 

Någonstans 2012 - 2014 infördes spärrat köp och sälj - och det steg till 600 betalande medlemmar.

 

För mig är det självklart att spärra köp och sälj leder till mer inkomster och speciellt nu när FB börjar begränsa annonser av levande. Dessa ökade4inkomster kan tas till att utveckla SG än mer. Att koppla antal besökare till spärrat köp och sälj stämmer inte. Under åren 2013 - 2014 var det bra aktivitet oavsett spärrat köp och sälj. Minskningen hade helt andra orsaker.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är ni säkra på att mejl gått ut till alla som börjar närma sig tid för ny donation?

Såg att mitt medlemskap måste förnyas nu i maj men hittade inget mejl om detta. 

 

Hur gick det förresten med utlottningen av medlemskap och prylar, eller det är kanske bara jag som missat vem som vann vad? :) 

Om man bara får reda på att man deltar i utlottning när man gör donationen så missar man att få ut info om moroten till alla besökare. Kanske skulle kommit upp info högst upp på sidan om att forumet behöver stödjande medlemmar och att man då är med om utlottningen av xxx-priser?

 

Har inga direkta förslag på åtgärder för att öka viljan att ekonomiskt stödja det man nyttjar/får hjälp av. Jag tycker det är en självklarhet och när vi snackar om 100kr/år i en hobby som denna så....ja......kommentarer överflödiga. 

Tyckte utlottningen var ett bra initiativ som tydligen inte lockar eller att infon inte når besökare av forumet. 

 

Man har ju märkt att det är några få medlemmar med kunskap som står för all arbetsbörda att hjälpa oss nybörjare på forumet och att det självklart blir en tung syssla. Sen är det ju så att det är frivilligt att svara så kanske det spåret som Lasse är inne på att man kan ha en grupp som hjälper till att hålla aktiviteten upp är en bra idé?

För min egen del så är bristande kunskap anledning till att jag inte hjälper till så mycket och även att jag sällan går djupt in i en diskussion då det ofta redan är tung nivå på kemi etc när jag får första svaret :D 

 

Hoppas verkligen att trenden vänder. 

 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 minuter sedan, Kimozabe sa:

Är ni säkra på att mejl gått ut till alla som börjar närma sig tid för ny donation?

Såg att mitt medlemskap måste förnyas nu i maj men hittade inget mejl om detta. 

 

Hur gick det förresten med utlottningen av medlemskap och prylar, eller det är kanske bara jag som missat vem som vann vad? :) 

Om man bara får reda på att man deltar i utlottning när man gör donationen så missar man att få ut info om moroten till alla besökare. Kanske skulle kommit upp info högst upp på sidan om att forumet behöver stödjande medlemmar och att man då är med om utlottningen av xxx-priser?

 

Har inga direkta förslag på åtgärder för att öka viljan att ekonomiskt stödja det man nyttjar/får hjälp av. Jag tycker det är en självklarhet och när vi snackar om 100kr/år i en hobby som denna så....ja......kommentarer överflödiga. 

Tyckte utlottningen var ett bra initiativ som tydligen inte lockar eller att infon inte når besökare av forumet. 

 

Man har ju märkt att det är några få medlemmar med kunskap som står för all arbetsbörda att hjälpa oss nybörjare på forumet och att det självklart blir en tung syssla. Sen är det ju så att det är frivilligt att svara så kanske det spåret som Lasse är inne på att man kan ha en grupp som hjälper till att hålla aktiviteten upp är en bra idé?

För min egen del så är bristande kunskap anledning till att jag inte hjälper till så mycket och även att jag sällan går djupt in i en diskussion då det ofta redan är tung nivå på kemi etc när jag får första svaret :D 

 

Hoppas verkligen att trenden vänder. 

 

Mvh

Kim

 

 

Jag har för mig mailet kom i ganska god tid..så pass god att man nästan glömt bort det när det var dags..

 

Vinnarna drogs i slutet av fjolårets tråd:

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

49 minuter sedan, danne031 sa:

 

 

Jag har för mig mailet kom i ganska god tid..så pass god att man nästan glömt bort det när det var dags..

 

Vinnarna drogs i slutet av fjolårets tråd:

 

Det hade jag inte ens sett :) 

Kanske just därför som det ska annonseras med en fet ruta i toppen av sidan 1-2 veckor för att sedan bytas ut mot hur viktigt stödjandet är och nästkommande dragning som man då är med i? Kanske som en pop-up för icke stödjande om det ens går att göra.....

 

Jag sökte i min mejl men hittade inget förutsatt att det innehållet ordet saltvattenguiden eller medlem. 

Eller det kanske inte skickas ut till mejl utan till ens inkorg?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, danne031 sa:

Letade just upp mitt, det kom till samma mail som alla andra. Dock med annan avsändare (Glenn Sporrong, eller medlemsansvarig@saltv....)

Baserat på datumet tror jag det kom 5 eller 6 veckor innan nuvarande stöd löpte ut.

Japp, hittade ett från 2017 så då har jag inte fått ett för detta året. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade ett mail från förra året angående förlängning av stödet, men inget från i år. Och mitt stöd går ut imorgon såg jag nu... Swishade direkt, men det är ju konstigt att inget mail kommit. (Kollat inkorg, skräpmail, samt meddelande på SGuiden)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kimozabe och Slanten Jag mejlade er den 22/4 och har inte fått något meddelande om att det inte skulle gått fram, Det brukar komma ett mailen inte går igenom.

På frågan om när jag sänder mailen så brukar det vara 4 till 6 veckor innan medlemskapet går ut och jag blir mycket ledsen när jag ser att det inte når ut till all.

Jag kan inte göra mer än att skicka dom och sedan på de jag får ett meddelande att mailadressen inte går att nå får jag skicka meddelande via PM.

Om någon vet med sig att ni ändrat mailadress uppgradera den här på SG, mycket kan jag men inte läsa tankar ;)

Jag kommer uppgradera medlemmar i morgon även jag vill njuta av vädret och grillen i dag :)

 

MVH/Glenn medlemsansvarig

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas att grillningen blev lyckad! Det är nog nummer två på listan över roligheter, efter saltvatten. 

Jag tror dig att du skickat mailet, så det är nog fel på min sida. Har kollat inkorg, raderat, skräppost... knepigt.

Men du behöver inte vara ledsen. Du gör ett grymt bra jobb :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till dom som undrar, jag lägger in nya medlemmar 1 till 2 gånger i veckan beroende på hur mina dagar utanför SG ser ut. Det tar en stund att göra det jobbet så även om jag är inne en kort vända då och då på dagarna så hinner jag inte göra det var gång.

Hoppas ni är ok med det.

 

MVH/Glenn

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har inte varit med i detta länge nog för att kunna säga hur det var förut. Men jag har varit med tillräckligt länge för att kunna säga att;
- på Facebook får du svar, på Svg får du kunskap.

- på Facebook får du snabba och många svar, på Svg får du få och bra svar.

- på Facebook får du veta att du har fel, på Svg får du veta VARFÖR du har fel.

 

Jag gillar inte Facebook över huvud taget, men just pga användarantalet så kikar jag in på deras köp&sälj-sidor ibland. Av samma anledning så ställer jag vissa frågor på t.ex R2R, särskilt frågor som jag vet inte är "i ropet" i Sverige... Inte att jag inte värderar och inser vilken kunskap som finns här, utan för att vissa frågor (senast var det om pH-variationer) är jag rätt säker kommer bara få ett eller två svar utan nån riktig diskussion då det inte är ett "hett" ämne i Sverige, och då är en stor användarbas mer troligt att ge en diskussion (MEN jag delar naturligtvis med mig eventuellt resultat av vad som sägs i min "vanliga" akvarietråd här på Guiden).

Rent generellt så tror jag att vi alla (även jag) är lite för restriktiva med att ge vår input på frågor. Det blir lätt "det kan NN mycket bättre än jag, han svarar nog snart istället för mig...". Sen kan vi gott vara lite mer generös med "gilla"-knappen, särskilt till de som skriver artiklar mm. Eller en snabb kommentar... Inte för att boosta egot för den som skriver, utan helt enkelt för att visa att "jag har sett/läst detta och uppskattar tiden du lagt ner". Ibland är det så klart mer avancerat än vad jag/många är bekväma med (inga namn, men jag tittar på dig @jonasroman :)) så man egentligen inte har något vettigt att komma med, men det det betyder inte att man inte uppskattar artikeln/inlägget och man kan säkert ha användning av det i framtiden då man lärt sig mer...

 

Man skulle kanske kunna styra in flera (från Facebook) genom att faktiskt vara på Facebook-sidorna lite mer och i stället för att rent ut svara på frågorna i stället länka till trådar på Svg som tar upp det ämnet. En del jobb från våran sida att leta upp relevanta trådar naturligtvis, men med lite tur så skulle det kunna få fler att inse Svg:s överlägsenhet över Fb... Nu vill ju många bara ha svar utan att veta varför det förhåller sig på ett visst vis, men en del personer skulle säkert kunna fås att uppskatta Svg mer.

 

Ps. Köp&sälj bör vara för stödjande medlemmar enligt min mening. Ds.

Ändrat av BatmanGefle
  • Gilla 9
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, BatmanGefle sa:

Man skulle kanske kunna styra in flera (från Facebook) genom att faktiskt vara på Facebook-sidorna lite mer och i stället för att rent ut svara på frågorna i stället länka till trådar på Svg som tar upp det ämnet.

Det var nog det bästa förslag jag sett hittills! På det viset kan nog fler hitta hit.

Jag ställer upp som frivillig, men behöver veta vilka grupper på FB som är mest aktiva. Nån som kan bistå en FB-analfabet?

 

 

Ändrat av Slanten
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...