Gå till innehåll

Är mitt kranvatten OK?


RozZy

Rekommenderade inlägg

Hejsan.

 

Jag har pratat med några saltvattensmänniskor här i Sverige (är från LA) och de har sagt att kranvatten har gått bra att använda direkt istället för att behöva gå igenom ett osmos filter.

Det enda man kanske behöver använda är avklorningsmedel.

 

Jag är så dålig på att läsa värden. Men här är värderna för Lidingö (Där jag bor)

 

http://www.lidingo.se/download/18.3f8c1a7415bf516a427e22c/1496152217550/Vattenkvalitet+Lovon.pdf

 

Är det "safe" att använda med avklorningsmedel?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vattnet fungerar att använda utan större problem. Men observera att det är värden innan det kommit till din/ditt lägenhet/hus. Ledningssystemet hemma hos dig kan höja kopparen om det vill sig illa. Märka också att det är en typ av kloramin som används. Vattenvärdena i dricksvattnet visa en ökning av sulfat och ammonium. Man använder troligtvis hypoklorit/klorgas och ammoniumsulfat för att på plats bilda kloramin. Tas lätt bort med vanlig C vitamin - en tesked till 100 liter är gott och väl.

 

Jag har använt ett liknande vatten i många år

 

Den allmänna meningen i Sverige (bland saltvattensakvaristerna) brukar dock vara - använd RO vatten)

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...