Gå till innehåll

Magnesiumsulfat


danne031

Rekommenderade inlägg

Säkerligen en enkel fråga som inte var enkel att hitta svaret på.

 

Kör i dagsläget balling efter Stigs recept och med hans produkter. Då det har gått en hel del extra magnesium under uppstarten så behövde jag nyligen köpa nytt och hade inte tid att åka någonstans så jag köpte hem det med posten. När det väl kom hem såg jag att det till utseendet var helt annorlunda och jag fick konstaterat att det var magnesiumsulfat.

 

Så, hur pass mycket skiljer sig mgsulfat från mgklorid? Inför att jag snart ska blanda till nya dunkar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till att börja med har de olika molmassa, så du måste använda en annan mängd av magnesiumsulfat jämfört med magnesiumklorid för att få samma dosering av magnesiumjoner till akvariet. Sulfat är den näst vanligaste anjonen i naturligt havsvatten efter klorid, dock är koncentrationen fortfarande mycket lägre (0,028 respektive 0,546 mol/kg), så sulfatkoncentrationen kommer avvika snabbare från det naturliga värdet procentuellt sett när man försöker hålla uppe magnesiumkoncentrationen med enbart magnesiumsulfat.

 

Om man normalt sett kör kalciumklorid och magnesiumklorid i samma lösning så får man se upp med att byta till magnesiumsulfat, annars fälls kalciumsulfat (gips) ut i behållaren...

 

Ändrat av Rasmus Pedersen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

45 minuter sedan, Rasmus Pedersen sa:

Till att börja med har de olika molmassa, så du måste använda en annan mängd av magnesiumsulfat jämfört med magnesiumklorid för att få samma dosering av magnesiumjoner till akvariet. Sulfat är den näst vanligaste anjonen i naturligt havsvatten efter klorid, dock är koncentrationen fortfarande mycket lägre (0,028 respektive 0,546 mol/kg), så sulfatkoncentrationen kommer avvika snabbare från det naturliga värdet procentuellt sett när man försöker hålla uppe magnesiumkoncentrationen med enbart magnesiumsulfat.

 

Om man normalt sett kör kalciumklorid och magnesiumklorid i samma lösning så får man se upp med att byta till magnesiumsulfat, annars fälls kalciumsulfat (gips) ut i behållaren...

 

 

 

Tack, ja jag har kalcium och magnesiumklorid i samma dunk idag så det var ju tur att jag frågade!

 

Hade jag blandat nya dunkar idag så hade jag nog lagt i en 80g mgklorid, hur skiljer sig mängd/styrka mot sulfaten jag nu sitter med? Tänker då givetvis att jag får blanda mg i en egen 5L dunk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnesiumsulfat-heptahydrat (vilket jag antar att det rör sig om, står det något på förpackningen angående hydrat?) har en molmassa på 246,47 g/mol, magnesiumklorid-hexahydrat har 203,31 g/mol. 

 

Om du normalt använder 80 g magnesiumklorid-hexahydrat så blir det cirka 0,39 mol. 0,39 mol av magnesiumsulfat-heptahydrat blir cirka 96 g. 

 

96 gram av magnesiumsulfat är alltså vad du behöver för att matcha din tidigare lösning. Hoppas att jag inte tänker snett någonstans så här på vardagskvällen, någon får gärna kontrollräkna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
On 2017-11-15 at 14:59, danne031 sa:

Säkerligen en enkel fråga som inte var enkel att hitta svaret på.

 

Kör i dagsläget balling efter Stigs recept och med hans produkter. Då det har gått en hel del extra magnesium under uppstarten så behövde jag nyligen köpa nytt och hade inte tid att åka någonstans så jag köpte hem det med posten. När det väl kom hem såg jag att det till utseendet var helt annorlunda och jag fick konstaterat att det var magnesiumsulfat.

 

Så, hur pass mycket skiljer sig mgsulfat från mgklorid? Inför att jag snart ska blanda till nya dunkar...

Tycker absolut inte du skall använda Magnesiumsulfat. Mg tillsätts ju i rätt stora doser, varvid du kommer få en signifikant ökning av sulfat också. Sulfat ligger ju förvisso rätt högt i ett NSW på 900 ppm, men ändå...känns inte rätt. Mgklorid har ju den fördelen att den adderar en restjon, klorid, som det finns mängder av i vattnet så det knappt märks, SAMT går helt eliminera mha av NaCl fritt salt. Du måste fått fel kemikalie. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-11-16 at 07:37, danne031 sa:

På förpackningen står det bara mg för balling, i nätshopen (företagsakvarium) står det bara magnesiumsulfat. 

Du får kontakta företagsakvarium, dom måste råkat ha lagt upp fel Mg salt. Mgklorid skall det va o inget annat. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, danne031 sa:

Tack för synpunkterna @jonasroman, nu bytte jag ändå till triton innan nya dunkar blandades så ingen fara på taket för min del. Är det "safe" att använda sulfatet som stödbuffer när eller om det behövs utöver core7 (eller i andra kar för den delen)?

 

Jag ska framföra detta till grabbarna. 

Klokt. Personligen hade jag bett o få byta saltet. Magnesiumsulfat är helt enkelt fel salt. Jag tror inte dom medvetet butt utan säkert nåt fel som smugit sig in. Lätt hänt. Vid små doseringar med bara mg funkar det förstås, men det blir lurigt snabbt då S kommer stiga. 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hela grejen med Balling är ju att du skall bara tillföra de önskade jonerna, dvs karbonater, calcium o mg, o resten, dvs Na o Klorid, omintetgörs mha av NaCl fritt salt i bästa fall, i näst bästa fall struntar man i NaCl fritt salt o räknar med att en liten ökning av NaCl halten är betydelselös då vi har så mkt av dessa joner o dom är harmlösa. MEN att tillsätta Mgsulfat som enda Mg salt är helt fel, då adderar du en jon du inte vill tillföra, som dessutom inte går med ett "antidotsalt" eliminera, samt eftersom det dessutom inte förbrukas så mkt sulfat , kommer du över tid ackumulera detta o få stigande sulfat. Företagsakvarium måste missat detta, för jag ser också nu(kollade på sidan) att dom inte har det rätta Mg saltet (MgCl) utan bara Mg sulfat. Mgsulfat hade man i Balling från början för att det NaCl fria saltet innehåll lite för lite sulfat, varvid man inte fick en riktigt perfekt del NSW som restprodukt utan ett litet tillägg av sulfat, men det var även då en mindre del jämfört med MgCl som redan då stod för huvuddelen av Mg delen. Idag brukar vi helt strunta i sulfatsalttet, då det inte spelar ngn roll o ej kommer ens va mätbart, OM det Nacl fria  saltet nu skulle innehålla lite för lite sulfat. Därför är tex Stigs o mitt recept, inkl mitt egna "core 7" recept, utan Mgsulfat, där hela Mg delen representeras av MgCl. Det blir inte rätt annars. 

Triton säljer MgCl som ren kemikalie, till ett ganska bra pris, eftersom det dessutom inte går åt så mkt Mg sen vid vanlig underhållsdos. I mitt recept räknar jag med 10% Mg vill jag minnas, stig tror jag kör med 20-25%, relaterat till Ca+Mg dosen ihop. Det är avhängigt på hur mkt Mg som byggs in i skelettet relativt Ca för de djuren du har i ditt kar. Det kan ju variera, så håll alltid koll på Mg när du kör en Balling med Mg tillsatser. 

 

/Jonas

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...