Gå till innehåll

gröna trådalger växer som ogräs på viss sten, men inget alls på annan?


Nito

Rekommenderade inlägg

jag har min burk fylld med LS där 50% gått i tunna i mer än ett år och den var också först in i burken och jag körde några veckor utan skummare och ungefär i samma stund som jag installerade skummare så lades även till LS, och vid detta tillfälle så låg mitt nitrat på 25-50 mg/l för att sedan snabbt gå ner till 12,5 mg/l och inom en vecka gå ner till 0 med en Tetra test.

-jag har två Clowner som matas ytterst sparsamt samt en Salaris som jobbar övertid och längden på algtrådarna har helt klart blivit kortare men jag har ett par frågor till er, dom gröna algerna sprider sig inte alls till dom nyare stenarna, beror det på att det på något sätt finns incitament till alger på stenarna som varit i tunna länge eller har jag bara fått ner Nitrat så det aldrig hann etableras några alger där?

-fråga #2: dom gröna algerna har på några dagar fått en helt annan karaktär, dom har tidigare varit väldigt fintrådiga och väldigt "definierbara" i brist på annan förklaring, men senaste dagarna har dom blivit mer och mer som en "massa" ?

-någon som har en idé?

Ändrat av Nito
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte fått ner någon nitrat - i stället har din nitrit blivit 0. Nitrit i vattnet ger felläsning på alla nitrattester - upp mot 50 - 100 gånger. 

 

Ta upp och skrubba just den stenen om du kan - då hjälper du din Salaris. Skaffa lite eremiter, snäckor och kansken någon sjöborre också.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 hours ago, Nito said:

dom gröna algerna sprider sig inte alls till dom nyare stenarna, beror det på att det på något sätt finns incitament till alger på stenarna som varit i tunna länge

Jag skulle gissa att det läcker näring (fosfat?) från de gamla stenarna, vilket algerna där tillgodogör sig. Hade näringen funnits fritt i vattnet så skulle algerna troligen växa överallt.

 

Det kan också vara något som förhindrar trådalgväxt på den nya stenarna, t ex om det redan växer mycket kalkalger på dem, men då borde det åtminstone växa alger på karets rutor, pumpar och liknande.

 

Quote

-fråga #2: dom gröna algerna har på några dagar fått en helt annan karaktär, dom har tidigare varit väldigt fintrådiga och väldigt "definierbara" i brist på annan förklaring, men senaste dagarna har dom blivit mer och mer som en "massa" ?

Menar du att de är tätare och kortare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tackar för eran input, gissningsvis ligger det något i att den gamla stenen läcker näring som algerna direkt tar upp så det inte går att mäta i vattnet? -om så, så ska jag snart flytta den nya stenen till den större burken dit allt ska till slut, men kanske en bra ide att låta den gamla stenen vara kvar i nuvarande burk för att lakas ur?

-ang, hur algerna ändrat skepnad: -i brist på bättre förklaringar så skulle jag säga att jag tänker mig att sedvanliga trådalger blandats upp med tapetklister?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...