Gå till innehåll

Byte av akvarium


Randomkille

Rekommenderade inlägg

Har just nu ett 30 liters akvarium men ska idag kanske skaffa ett 90 liters, Om jag häller i allt vatten från akvariet jag har nu i det nya och blandar upp resterande vatten, kan jag då lägga i allting som ligger just nu i akvariet jag har nu som är 2 euphyllia, 5 sniglar, 2 eremiter? Kommer vattenkvalitén försämras om jag gör så, vill helst starta upp och lägga i allt i det nya akvariet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Johan254 sa:

skit i det gamla vattnet, gör en nysättning i det nya. Sniglar och eremiter kan du bara lägga ner i det nya sen. Försök dock o ha ungefär samma salthalt i båda. Men är inte så noga egentligen. Dom är ganska så tåliga djur har jag märkt.

 

Tyvärr är det ett felaktigt råd. Det gamla vattnet är mer biologiskt moget och motverkar den "kemiska" verkan av vattnet i ett nystartat akvarium. Det gamla vattnet kommer att utgöra ca 1/3 av vattnet. Säg så här om du i det som är trettio liter skulle göra ett vattenbyte på 20 liter - det skulle vara ok eller hur?. Det är precis det som sker här. Hur ofta gör du 66 % vattenbyten i ditt kar? Var rädd om det gamla vattnet

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Lasse sa:

 

Tyvärr är det ett felaktigt råd. Det gamla vattnet är mer biologiskt moget och motverkar den "kemiska" verkan av vattnet i ett nystartat akvarium. Det gamla vattnet kommer att utgöra ca 1/3 av vattnet. Säg så här om du i det som är trettio liter skulle göra ett vattenbyte på 20 liter - det skulle vara ok eller hur?. Det är precis det som sker här. Hur ofta gör du 66 % vattenbyten i ditt kar? Var rädd om det gamla vattnet

 

MVH Lasse

Lägger i det gamla vattnet för som du säger är det mer moget, bakteriekultur osv 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-11-19 at 17:11, Lasse sa:

 

Tyvärr är det ett felaktigt råd. Det gamla vattnet är mer biologiskt moget och motverkar den "kemiska" verkan av vattnet i ett nystartat akvarium. Det gamla vattnet kommer att utgöra ca 1/3 av vattnet. Säg så här om du i det som är trettio liter skulle göra ett vattenbyte på 20 liter - det skulle vara ok eller hur?. Det är precis det som sker här. Hur ofta gör du 66 % vattenbyten i ditt kar? Var rädd om det gamla vattnet

 

MVH Lasse

kanske var lite snabb att svara där, men har för mig att jag läste nått om sjuk korall, och lite knepiga värden, men kan ha varit nån annan också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Johan254 sa:

kanske var lite snabb att svara där, men har för mig att jag läste nått om sjuk korall, och lite knepiga värden, men kan ha varit nån annan också.

Ja jag trodde att min euphyllia hade Brown jelly men så var inte fallet som tur var :) Har lite höga kh och calcium värden men för övrigt är det bra, Imorgon ska allt i det nya akvariet :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...