Gå till innehåll

Alkatronic Controller


niki68

Rekommenderade inlägg

  • 1 månad senare...

Hej Jonas,

 

Jag kör Triton core7 och har en Apex 2016. När man kör Tritonmetoden är det ju ALK man styr mot. Om man jämför med Neptune Trident. Vilken tror du jag skulle ha mest nytta av? Kanske en dum fråga, men jag kommer garanterat köpa nån form av automatiserad mätning under 2018. Frågan är bara vilken.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2018‎-‎01‎-‎03 at 00:00, MattiasN sa:

Verkligen häftigt
Responsen internationellt verkar lova gott oxå!
Glöm nu inte android-appen!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Tack:-) Vi jobbar på den nu:-) Men just denna veckan o nästa ligger all kraft på att få klart tillräckligt många maskiner för första utskeppningen nästa vecka:-) Spännande detta. "Vi" bränner idag tex ett hyffsat stort antal SD-kort, med programvaran. Så mkt jobb alltså, och häftigt med sådan kvantiter. Man går ju inte o köper 3 m slang, utan 300 meter osv:-) Tack för all uppmuntran, och höll ögonen öppna för Android-appen. Den kommer:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2018‎-‎01‎-‎03 at 00:09, Maglofster sa:

Hej Jonas,

 

Jag kör Triton core7 och har en Apex 2016. När man kör Tritonmetoden är det ju ALK man styr mot. Om man jämför med Neptune Trident. Vilken tror du jag skulle ha mest nytta av? Kanske en dum fråga, men jag kommer garanterat köpa nån form av automatiserad mätning under 2018. Frågan är bara vilken.

Hej

Det fina i kråksången är att i enlighet med Ballings principer som ju baseras på biologiska lagar, så drar ett akvarium Kalcium och Mg i en hyffsat konstant relation i förhållande till vad det drar KH. Därför skall doseringen på en Balling på alla kanaler(Ca, KH, Mg) styras enbart av KH förbrukningen. Det betyder att du behöver aldrig mäta Ca eller Mg för att veta vilken dos du skall ha på dina Ballingkanaler. Så Triton har helt rätt(såklart), det är alltid ALK man styr mot. (Jag mäter personligen Ca o Mg kanske nån gång var tredje månad bara, mest för skoj skull).

 

När du kör Core7 så ställer du akvarievolymen i Alkatronicen under "settings" till:

(din sanna volym)/7.

Då kommer Alkatronic, och sedermera Dosetronic (Vår kommande 5 kanaliga precisions-doserstation baserat på stegmotorer som kommer även kunna styras och finjusteras av Alkatronic) anpassa dosen utifrån ditt core7-recept.

 

Mvh

Jonas

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det är nog bäst att ni kollar upp det varunamnet eftersom det finns en firma som hävdar att de har det registrerat.(http://www.growthtechnology.com/product/bluelab-dosetronic-nutrient-controller/)

Dosatronic är en italiensk gödseldosering för växtodling.

Har ni inte registrerat varumärke på Alkatronic så är det hög tid.

Hoppas allt går bra: Stig

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

52 minuter sedan, stigigemla sa:

Det är nog bäst att ni kollar upp det varunamnet eftersom det finns en firma som hävdar att de har det registrerat.(http://www.growthtechnology.com/product/bluelab-dosetronic-nutrient-controller/)

Dosatronic är en italiensk gödseldosering för växtodling.

Har ni inte registrerat varumärke på Alkatronic så är det hög tid.

Hoppas allt går bra: Stig

Alkatronic-namnet skall va klart sen länge.

 Dosetronic är bara ett arbetsnamn, produkten finns inte än. Bra upplysning, vi får ser om vi kan behålla Dosetronic ändå, det beror väl på hur stort deras patent sträcker sig geografiskt rörande namnet? Men inga problem, detta sköter företaget Focstronic som är är proffs på detta. När vi kommer till att spika namnet på dosermaskinen så kollar vi på detta. Allt går mkt bra Stig, maskinerna är klara och vi har fått flera mkt stora o fina distributörer i både USA o UK, mm. 

 

/Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, kobbens sa:

Hm bra grej. men vem säljer kontrollvätskan?

menar du reagensvätskan? Den säljer alla som säljer Alkatronic. Din närmaste butik kan ta hem såväl maskinen som reagensen. Är man osäker så här i början, särskilt om man är butik, så kan man kontakta Focustronic på

sales@focustronic.net

så hjälper dom er där, vilken distributör som gäller för aktuellt land. 

 

Mvg

Jonas

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag kan hitta på hemsidor vid säljare här i Sverige så är det flera som säljaer hårdvaran men det finns inget reagensvätska att beställa.Hm blir ju lite galet att få den som mäter å sen inte kunna använda den pga ingen reagensvätska finns att få tag på i Sverige.

 

 

Hittade det i asien på deras hemsida! 55 dollar per liter  och 45 dollar i frakt! Hm  å hittat att det skall gå åt ca 1 liter per månad!! 100 dollar i månaden stämmer det?????

 

 

 

Ändrat av kobbens
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag kan hitta på hemsidor vid säljare här i Sverige så är det flera som säljaer hårdvaran men det finns inget reagensvätska att beställa.Hm blir ju lite galet att få den som mäter å sen inte kunna använda den pga ingen reagensvätska finns att få tag på i Sverige.

 

 

Hittade det i asien på deras hemsida! 55 dollar per liter  och 45 dollar i frakt! Hm  å hittat att det skall gå åt ca 1 liter per månad!! 100 dollar i månaden stämmer det?????

 

 

 

Det finns en mer koncentrerad reagensvätska på tillverkarens hemsida.

 

Håller med om att det är tråkigt / konstigt att de svenska webbshopparna säljer maskinen men inte reagensen. Maskinen är ju värdelös utan reagensvätska!

 

Personligen vill jag ju köpa allt förbrukningsmaterial och ev reservdelar för minst 1-2 års drift om jag köper en så dyr maskin...

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2018‎-‎01‎-‎09 at 14:03, jonasroman sa:

Hej

Det fina i kråksången är att i enlighet med Ballings principer som ju baseras på biologiska lagar, så drar ett akvarium Kalcium och Mg i en hyffsat konstant relation i förhållande till vad det drar KH. Därför skall doseringen på en Balling på alla kanaler(Ca, KH, Mg) styras enbart av KH förbrukningen. Det betyder att du behöver aldrig mäta Ca eller Mg för att veta vilken dos du skall ha på dina Ballingkanaler. Så Triton har helt rätt(såklart), det är alltid ALK man styr mot. (Jag mäter personligen Ca o Mg kanske nån gång var tredje månad bara, mest för skoj skull).

 

Mvh

Jonas

 

Är det verkligen så att det bara är kalcifieringen som styr förbrukningen av framförallt alkalinitet och kalcium? Finns det inga andra kemiskt/biologiska processer som kan innebära att ettdera så förbrukas alkalinitet eller kalcium fortare än den andra och därmed behovet av att åtminstone mäta kalcium en gång i veckan? 

 

Min åsikt är att det visserligen är kalcifieringen som bestämmer förbrukningen på det korta intervallet men för det mesta så sker en sakta förändring av förhållandet mellan de två stora parametrarna. 

 

Tritonmetoden innebär att man testar bland annat för kalcium med jämna intervaller och jag tror detta är viktigt att understryka - även om en KH maskin underlättar hur man kör sitt akvarium. Framförallt så är det ju viktigt med kalciummätningar/magnesiummätningar i ett nystartat akvarium (om man skall ha hårdkoraller) eftersom det ofta sker en snabbare förbrukning av dessa ämnen under en inkörningstid (och de är inte proportionella till varandra). Men även med ett äldre akvarium kan man få skillnader i förhållandet mellan alkalinitet och kalciumnivåer. Dosering styrd av en KH mätare är ett utmärkt verktyg men absolut ingen helig gral som löser allt

 

MVH Lasse

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, kobbens sa:

Fick svar av drakfisken att det kommer upp på sidan  under de närmaste dagarna, ca pris kommer de att kosta ca 100-200 kr per månad med regentvätskan.

 

Och månadskostnaden beror även på hur man väljer att använda maskinen, hur många gånger per dygn man vill att den ska testa, för det är ställbart. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm ännu inga priser på Reagensen!!! vem vågar beställa en Alkatronic då??? 

 

= beställa ny bil utan att veta vad bränslet kostar!!!

 

 

 

 

Fick svar av drakfisken att det kommer upp på sidan idag, ca pris kommer de att kosta ca 100-200 kr per månad med regentvätskan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-01-23 at 06:36, petnym sa:

Det finns en mer koncentrerad reagensvätska på tillverkarens hemsida.

 

Håller med om att det är tråkigt / konstigt att de svenska webbshopparna säljer maskinen men inte reagensen. Maskinen är ju värdelös utan reagensvätska!

 

Personligen vill jag ju köpa allt förbrukningsmaterial och ev reservdelar för minst 1-2 års drift om jag köper en så dyr maskin...

 

 

 

Självklart säljer butikerna också reagensvätskan. Kontakta dom bara, om den inte hunnit upp på listan. Jag vet att dom har beställt, så det finns:-) 

4 liters konc räcker i 14-16 månader om man mäter så ofta som 6 ggr per dag!

 

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-01-28 at 08:56, kobbens sa:

Hm ännu inga priser på Reagensen!!! vem vågar beställa en Alkatronic då??? 

 

= beställa ny bil utan att veta vad bränslet kostar!!!

 

 

 

 

Fick svar av drakfisken att det kommer upp på sidan idag, ca pris kommer de att kosta ca 100-200 kr per månad med regentvätskan.

Priset finns sedan länge på vår hemsida www.focustronic. net och på vår fb sida. 

110USD (780kr) för 4 liter konc, som räcker i 14 månader, dvs runt 70 kr/månaden om du mäter så ofta som var 4:de timma. Det är halva priset jämfört med konkurrenterna i nuläget. 

 

/Jonas

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...