Gå till innehåll

kalkalger?


Qurex

Rekommenderade inlägg

Mitt första saltkar är nu 21dagar. Jag har haft en nitrittopp som nu är borta. Grönalger har börjat komma men som nu nästan är borta pga bra städare. Idag såg jag att det börjat bli lite lila på några stenar. Tänkte först cyano men det sitter fast och påminner mer om kalkalgerna som följde med levandestenen. 

 

Kan det redan börjat bli kalkalger? 

20171120_173958.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag hade sådant på mina stenar, ca 3 månader efter uppstart. Var övertygad om att det var kalkalger tills dess att jag fick riktigt kalkalger.. dessa röda områden försvann av sig självt. 

 

Vad det var för något har jag ingen aning om. Mina kalkalger växer dock i koncentrerade små områden och är väldigt rosa/röda. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Qurex sa:

Det har nu börjat komma riktiga fläckar av mer mörklila kalkalger på samma ställe. Det är inte cyano som jag var lite orolig.för.först.

Härligt! Nej jag hade samma tanke som du, att det skulle vara cyano.

Så här ser mina fläckar ut nu. Bilden är en månad gammal och de har växt en del. Korallen är precis fraggad på bilden, därför så ihopdragen :)

 

IMG_20171116_111732.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...