Gå till innehåll

Tillskott av många fiskar på en gång, hur gör ni?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har tänkt å utöka fiskbeståndet med ett större antal stimmfiskar.

 

Har karantän men den är inte så stor (2x150 liter) och jag har tänkt mig kanske 50 st i ett stimm. 

Den nuvarande fiskbesättningen har varit i akvariet i lite över ett år så de är friska och fina. Är mest orolig för att dra med någon sjuksom eller liknande. 

 

Hur hade ni gjort? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du skall ha dem i karantän. Sätt upp karantänen redan nu. Använd både skummare och "sötvattensfiltrering" Starta upp karen med någon fisk - cycla dom redan nu. Ta använd sand och vatten från ditt gamla akvarium till dem. Under tiden du har dem i karantän byt vatten i dem men använd vatten från ditt stora akvarium till dem och ta det nya vattnet i det stora. När du introducerar dem - skaffa en flytande nätkorg så de kan gå lite grand där och få samma lukt innan du släpper ut dem. Genom att du hela tiden bytt vatten på dem med det gamla vattnet så har du sakta vänt in deras immunsystem för det nya karet --- Lycka till

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du möjlighet att koppla in karantänkaren till ditt system/sump?

Jag har det så och låter överrinningen från karantän rinna med lågt flöde genom UV. Kör allt i karantän på det viset. Då kan man enkelt ha det i karantän en längre tid och inte tänka på något mer än att mata och hålla koll att det ser ok ut.

 IMG_1839.JPG.94595936cfee336031eaf6282898b260.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Lasse sa:

Om du skall ha dem i karantän. Sätt upp karantänen redan nu. Använd både skummare och "sötvattensfiltrering" Starta upp karen med någon fisk - cycla dom redan nu. Ta använd sand och vatten från ditt gamla akvarium till dem. Under tiden du har dem i karantän byt vatten i dem men använd vatten från ditt stora akvarium till dem och ta det nya vattnet i det stora. När du introducerar dem - skaffa en flytande nätkorg så de kan gå lite grand där och få samma lukt innan du släpper ut dem. Genom att du hela tiden bytt vatten på dem med det gamla vattnet så har du sakta vänt in deras immunsystem för det nya karet --- Lycka till

 

MVH Lasse


Karantänerna är inkörda och står redo för att ta emot fisk. 

Jag vill i huvudsak ha dem i karantänen för å inte dra med smitta in till de andra fiskarna. Men frågan är hur länge jag kan ha dem gående i en så pass liten karantän när det är så mycket fisk utan att vattnet blir dåligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Linnex sa:

Har du möjlighet att koppla in karantänkaren till ditt system/sump?

Jag har det så och låter överrinningen från karantän rinna med lågt flöde genom UV. Kör allt i karantän på det viset. Då kan man enkelt ha det i karantän en längre tid och inte tänka på något mer än att mata och hålla koll att det ser ok ut.

 IMG_1839.JPG.94595936cfee336031eaf6282898b260.JPG


Du menar och tänker att uv-c klarar av att dräpa alla de olika parasiterna som utgör en risk för fiskarna i akvariet?

Har inte möjligheten oavsett för karantänen står i ett helt annat rum än akvariet :(
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 minutes ago, Dimorb said:

frågan är hur länge jag kan ha dem gående i en så pass liten karantän när det är så mycket fisk utan att vattnet blir dåligt.

Om du använder ett bra filter för nitrifikation går det säkert bra, alternativt kan man kanske använda ammoniumbindare. Det viktiga med ett filter är kanske att bakteriepopulationen hinner bygga upp kapacitet för att ta hand om allt avfall från fiskarna (ett inkört men fisktomt system har väl bara en mindre mängd bakterier?), men om man ökar matningen gradvis kanske det inte är något problem. Däremot kanske det är svårt att ge alla fiskarna om man matar sparsamt, det är nog lätt hänt att några blir utan, och det går ju inte att mata varje fisk individuellt med så många.

 

Ett annat problem skulle kunna vara stress pga överbefolkning. Jag vet inte hur saltvattensfisk reagerar på det, men ciklider har jag tvärtom för mig blir lugnare om de tvingas trängas med andra eftersom deras revirhävdande beteende upphör då.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar och tänker att uv-c klarar av att dräpa alla de olika parasiterna som utgör en risk för fiskarna i akvariet?

 

 

Japp.

Lågt flöde. Under 100 liter i timmen på 20w UV. Har returpumpen kopplad på slave uttag och UV på master. Skulle UV’t gå sönder stannar pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 23.11.2017 at 15:38, Lasse sa:

Tror som Christian  apropå upptätning - speciellt om vi pratar om chromisarter

 

Skaffa bra filter och kör in dem - tänk sötvatten i detta fall

 

MVH Lasse

vad menar du med "bra" filter?

Min plan var att byta säg 40% varannan dag från det gamla akvariet.. eller mer vid behov. Men det kanske bara är en dum plan?

Det är uv-c och 2 skummare i respektive karantän. I den ena är det koraller och en del alger den andra är helt "ren" då det har varit till behandling av fisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minutes ago, Dimorb said:

Min plan var att byta säg 40% varannan dag från det gamla akvariet.. eller mer vid behov. Men det kanske bara är en dum plan?

Det som försämrar vattenkvaliten akut är väl främst ammonium, frågan är om enbart vattenbyten räcker där? Ett effektivt nitrifikationsfilter (t ex Eheim ytterfilter med siporax?) däremot är kanske så effektivt att vattenbyten inte behövs (förrän nitrathalten eventuellt börjar stiga för mycket, men det kanske inte hinner inträffa under karantänstiden).

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Har inte kommit till skott med import än men skall ha det i åtanke innan jag kör igång.

 

Hur länge i förväg tror du de måste vara i det stora akvariet? Räcker det att placera filtermattor i t.ex. en bubbelfälla i sumpen och så flytta filtermattorna över?

Har inga innefilter men har massor med filtermattor som kan flyttas fram och tillbaka. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...