Gå till innehåll

Ny clownfisk till "gammal clownfisk"


Warmar

Rekommenderade inlägg

Hej

 

 

För ett tag sedan dog min ena clownfisk av oklar anledning. Inga andra fiskar har visat några tecken på att vara smittade av någon sjukdom och vattenvärdena ser bra. Paret som jag hade var ca 2,5 år gamla.

 

Nu till frågan. Hur gör jag för att introducera en ny partner? 

Vad ska jag tänka på?

Samma storlek ?

Eftersom Clownfiskar byter kön som funderar jag om dom kan byta efter vad som "passar bäst" när en ny fisk introduceras? 

 

Tacksam för tips och råd.

 

Mvh

 

Jonas 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 11/23/2017 at 18:35, mcjagg sa:

Hej

vad är det för clown hur stor var den som dog den stora är hona och clowner kan bara byta från hane till hona inte hona till hane

mvh

Hej :)

Vi har i stort sett samma plan i framtiden, bara att vi inte vet vad den clownen är som vi har. Den kom ensam. Finns det ens en chans att introducera en till eller är det bättre att låta bli? 

Tusen tack för hjälpen! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, jingfee sa:

Hej :)

Vi har i stort sett samma plan i framtiden, bara att vi inte vet vad den clownen är som vi har. Den kom ensam. Finns det ens en chans att introducera en till eller är det bättre att låta bli? 

Tusen tack för hjälpen! 

Hej

det ska inte vara några problem med att introdusera en ny clown lägg upp en bild så vi ser vad det är de är rätt lätta att art bestämma

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, mcjagg sa:

Hej

det ska inte vara några problem med att introdusera en ny clown lägg upp en bild så vi ser vad det är de är rätt lätta att art bestämma

mvh

Så kul! Tack för hjälpen. Dugar den här eller är den för suddig? (Misstänker man behöver se bakfenorna?) 

IMG_20180120_160835_01.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

det ser ut som en en piccasso ocelaris för den har lite speciell täckning en vanlig ocelaris har ett svart band vid den vita täckningen

picasso clowner är rätt dyra svårt och se hur stor den är men tippar på runt 5cm och då är det med stor sanolikhet en hona isf fall får du köpa en mindre fisk för de kan endast byta kön från hane till hona inte från hona till hane

det finns säkert fler här som kan verifiera den

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, mcjagg sa:

Hej

det ser ut som en en piccasso ocelaris för den har lite speciell täckning en vanlig ocelaris har ett svart band vid den vita täckningen

picasso clowner är rätt dyra svårt och se hur stor den är men tippar på runt 5cm och då är det med stor sanolikhet en hona isf fall får du köpa en mindre fisk för de kan endast byta kön från hane till hona inte från hona till hane

det finns säkert fler här som kan verifiera den

Oj, det hade jag inte trodd. När jag googlade den hittar jag mest clowner med ett mycket mer ojämn mönster och en skarp svart linje runt de vita teckningarna (se länken: https://goo.gl/RMvRpd ) . Kan det stämma?

Jag har försökt ta lite tydligare bilder på vår (ursäkta den dåliga kvalitén, vi har ingen riktig bra kamera). Teckningen är ganska jämn och linjen mellan vita och oranga fält är tunn eller obefintligt vid vissa ställen. 

20180123_174940.jpg

20180123_175017(1).jpg

20180123_175103.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

det är en ocilaris men ingen vanlig den saknar det svarta vid det vita och perkula är det inte för perkula har helt oranga ögon endast en liten svart pupill jag tror att det är nån fram avlad ocilaris du kan para ihop den med en vanlig ocilaris om du villf

jag tiitade noga på bilderna och kan se en svag linje av det svarta men det är en ocilaris till 100%

Ändrat av mcjagg
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...