Gå till innehåll

Bygga bänk


Mateo

Rekommenderade inlägg

Hej! Har byggt en akvariebänk som blev helt misslyckad :(. Ytan akvariet ska stå på är inte alls rak och skvevar rejält. Även hela möbeln vickar. Byggde av 45x95 reglar och använde joey (the king of diy) design. Så nu till frågan, hur bygger man en rak bänk? Vad ska man tänka på? Vilket virke ska köpas, ska man låta det torka osv? 

 

Skulle vara sjukt tacksam för all hjälp och tips. Skulle verkligen vilja lära mig hur man gör! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kapa du reglarna och hur byggde du ihop alla hörnen där du fäste de i varandra?

 

Jag har byggt flera sådana bänkar och de är så pass överbyggda att de skevar ganska sällan. Jag kapar de noga med kapsåg och använder hörntvingar vid ihopskruvningen. Man får även vara lite kräsen när man väljer reglarna men det brukar ändå lösa sig så länge längderna och hörnen är korrekta. I vissa fall har jag varit tvungen att ställa på akvariet i sista steget för att väga in ställningen då tyngden får bänken att "sätta sig" det sista. Men jag brukar även ha en hyffsat tjock skiva(16-20 mm) mellan karet och bänken med som garanterar en plan yta åt karet att stå på.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Desto mer noga man är desto bättre blir det. Fel fortplantar sig genom hela bygget och straffar en i slutändan. Jag försöker få alla reglar som ska vara lika långa till att bli exakt lika långa :-) Sedan gör det inget om alla blir 2 mm för långa eller korta mot ritningen, bara alla är 2 mm för långa tex. Jag brukar kapa flera reglar åt gången för att få det så.

 

Jag köpte min hörntving på Biltema. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skruvstycke-och-klammor/Skruvtving/Horntving-90-2000018516/ Den är dock bara ok tycker jag, den klarar inte av att spänna särskilt hårt, men hörnen blir 90 grader. Jag har ett par snabbtvingar med, de är guld värda. Jag byggde mina första bänkar utan dessa verktyg. Men det blev otroligt mycket svärande och sittandes för att pressa ihop trät innan man skruva ihop bitarna. Så jag har testat det med :-)

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tipsa om att bygga bänken uppifrån och ner, utgå från en stark och plan skiva. Sen bygger du "ramen" under skivan då har du en stabil plan yta att fästa benen i. Skulle benen sedan bli olika långa eller golvet vara ojämnt så kan du justera längden på benen i efterhand.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...