Gå till innehåll

Tiger Goby


Randomkille

Rekommenderade inlägg

Ger den Vitalis algae pellets och marine pellets, det är den första fisken så inga konkurrenter finns det

8 minuter sedan, Christian J sa:

Vilken sorts mat ger du den? Kanske den inte är van vid fodertypen. Finns det andra fiskar som konkurrerar om maten? Ibland kan det ta några dagar innan en ny fisk känner sig hemmastadd.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den kanske inte lärt sig att pellets är foder ännu, särskilt om de flyter på ytan eller hunnit sjunka till botten. Fryst mysis som kommer med strömmen brukar de flesta fiskar gilla. Om fisken är helt ensam kan den känna sig lite orolig enbart av den anledningen.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu såg jag att Valenciennea wardii är en sandvändare, i så fall vill den väl helst sila mat från sanden. Min egen Valenciennea muralis är väldigt dålig på att hitta foder, den kan sila sand bara nån centimeter från pellets som ligger fullt synliga på botten utan att lägga märke till dem. Men den kan även fånga mat som flyter i vattnet eller på ytan, även om den ofta missar.

 

Något som fungerat bra för min sandvändare är att låta pellets sjunka ner genom ett långt plaströr precis bredvid fiskens håla, på så sätt bildas en koncentrerad hög med pellets just där. Plaströret kan man sedan använda till att schasa bort andra fiskar med. Trots att sandvändaren är dålig på att hitta själva maten så lärde den sig väldigt fort att maten kommer från plaströret, så efter ett par veckor började han att nafsa på plaströret så fort jag ställer fram det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, stigigemla sa:

Valenciennea wardi är lite annorlunda än de andra Valencienneaarterna i och med att den ser betydligt bättre vad som flyter omkring i vattnet. Efter lite övning äter de friskt av Mysis eller Artemia kringflytande uppe från botten. 

Testade idag med Artemia och då käkade den :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...