Gå till innehåll

Nystart


Johnny Tveit

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag tänkte ta tag i saltvattensvärlden nu med att bygga upp och starta upp ett litet kar.

Tanken är att köra i gång det i mitten av Januari.

Det borde räcka för att bygga det :)

Storleken på det blir 115 L + 54 L sump.

Planen är att drifta det långsamt och försöka bygga upp med levande sten för att sedan installera lite koraller.

 

 

 

Borrad.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Joacim, jag ska försöka med tålamodet :).

Glömde ju skriva att på bilden har jag precis borrat 3st hål i  ryggen för ytavrining och återflöde.

Kommer nog börja bygga möbeln i helgen, och sumpen när möbeln är klar.

Det ger mig lite tid att införskaffa tekniken också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen
Gängtejp? Kopplingar är säkrare att köpa varianter man limmar tycker jag


Förutsatt att det inte handlar om trycksatta rör borde det fungera utmärkt och är smidigare om man vill montera isär någonting längre fram.

Dock så skulle jag absolut limma om man har barn, hundar, vilda kompisar eller liknande som kan tänkas dra i något.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker definitivt att man ska eliminera alla tänkbara läckmöjligheter. En gänga är definivt en läckrisk. Så min varma rekommendation är att använda limdetaljer och sätta in unioner på väl valda ställen för att kunna demontera och rengöra.

 

 

Ändrat av Slanten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Johnny Tveit

Jag tänkte göra som @Slantenrekommenderar, limma och limma på union-kopplingar på lite utvalda ställen för enkel demontering. 

Det blir 2 anslutningar som skruvas ihop, googla union-kopplingar så ser du vad det är. 

Finns det läckage risk med dessa, tja det kanske är möjligt men det är nog det bästa man kan göra om man vill kunna koppla isär rördragningen på ett enkelt sätt. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla.

Först måste jag tacka för visat intresse och alla bra tips, jätte kul :).

Gängtejpen hade jag bara som tillfälligt tätningsmaterial mellan borrguide och glasskiva när jag borrade hålen.

Jag har beställt genomföringar som är avsedda, provade och godkända som tankgenomföring.

Lägger upp en bild på det när det är monterat.

Idag har jag räknat ut material för att bygga möbeln, tänkte även bilddokumentera detta under byggets gång.

 

Ser verkligen fram emot att börja få ihop detta :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

-intressant att läsa alla motsägelsefulla inlägg om läkagerisker med gängor och samtidigt läsa hur frudulöst säkra limfogar är...

-jag jobbar med tryckluft till vardags och använder till övervägande del gänglösningar till mycket högre tryck än vad som någonsin är aktuellt i trycklösa system som i våra burkar och har garanterat sett fler konsekvenser än den absoluta majoriteten här och ska komma med några otroligt viktiga påpekanden,

No.1:renlighet! -det finns inte en gängförslutning som håller tätt om den inte är ren från minsta sandkorn.

No.2. renlighet, det finns inte en limfog som håller om det inte är rent när du limmar ihop den.

No.3: -se ovan!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör man inte grunden bra blir inte resultatet bra heller.

Men jag har ändrat från klämrings tätning till lim tätning, bara för att kunna minska på avståndet från akvarium till vägg.

Om jag bygger ett till så blir det nog bottengenomföring och klämrings tätning. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag använder dagligen "klämringstätningar" och dom funkar galant, bara man vet vad man gör, jag använder Klämringstätningar med definition i 300 Bar så nog fungerar dom alltid, min initiala aversion var ett inlägg där någon sa att gängförslutningar inte håller tätt vilket är ren nonsens.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...