Gå till innehåll

Nystart


Johnny Tveit

Rekommenderade inlägg

Snart på väg hem till Sverige igen. Kan inte vänta på att äntligen få dra igång mitt akvarium. 

Jag har en liten undran, bör skummare vara igång från dag 1? Har bestämt mig för att gå efter Lasses metod.

Ändrat av Johnny Tveit
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ser riktigt bra och genomtänkt ut!
Vad har du för planer på levande?

Röret från huvudkaret som är bredvid röret med en kulventil, jag antar att det är ett skäkerhetsrör till överrinningen?
Någon speciell anledning till att du inte har dragit rör ända ner till vattnet i sumpen?
Vill man få överrinningen så tyst som möjligt kommer du behöva ha lite flöde ner i det också.
Tänker att det kan bli lite problem med vattenstänk osv.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

57 minuter sedan, mcjagg sa:

Hejsan

det ser bra ut en grej bara om ni ska köra dsb i sumpen så ska ni nog ha 10cm eller mer ljup på sanden annars har det ingen funktion

 

mvh Frank

Har tänkt att ha det som refugium, vad är dsb?

 

56 minuter sedan, MichaelE sa:

Ser riktigt bra och genomtänkt ut!
Vad har du för planer på levande?

Röret från huvudkaret som är bredvid röret med en kulventil, jag antar att det är ett skäkerhetsrör till överrinningen?
Någon speciell anledning till att du inte har dragit rör ända ner till vattnet i sumpen?
Vill man få överrinningen så tyst som möjligt kommer du behöva ha lite flöde ner i det också.
Tänker att det kan bli lite problem med vattenstänk osv.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja det är säkerhets röret, drog ner det andra under vattenytan för ljudet. Antog bara att det blev tystast så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Johnny Tveit sa:

Har tänkt att ha det som refugium, vad är dsb?

 

Ja det är säkerhets röret, drog ner det andra under vattenytan för ljudet. Antog bara att det blev tystast så.

 

Djup sandbädd, se här: 

 

Du är rätt i att det blir tystast när det mynnar under ytan, men man brukar strypa huvudröret så att det sakta nästan i dropphastighet rinner i nödröret. Det bör mynna iallafall nära vattenytan på sumpen annars kommer det skvätta och rinna överallt  :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, danne031 sa:

Du är rätt i att det blir tystast när det mynnar under ytan, men man brukar strypa huvudröret så att det sakta nästan i dropphastighet rinner i nödröret. Det bör mynna iallafall nära vattenytan på sumpen annars kommer det skvätta och rinna överallt  :)

Ok.

Jag har ventilen helt öppen nu och den är tyst samt att det verkar ha ett jämt flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant. Kanske lägger någon tjockare filtermedia där. 
Hela bygget var bara ett test på om jag klarade av det samt att se vad som behöver tänkas på om jag ska bygga ett större.


Om du inte har kört tangit eller liknande på röret som redan sitter på nödröret hade jag ist satt på en längre rörbit där som går ner till vattennivån.
Är inte det ett alternativ så borde det funka utmärkt att kränga på en bit silikonslang och lösa det på så vis


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, MichaelE sa:

 


Om du inte har kört tangit eller liknande på röret som redan sitter på nödröret hade jag ist satt på en längre rörbit där som går ner till vattennivån.
Är inte det ett alternativ så borde det funka utmärkt att kränga på en bit silikonslang och lösa det på så vis emoji1303.png


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Smart, tack :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, MichaelE sa:

 


Om du inte har kört tangit eller liknande på röret som redan sitter på nödröret hade jag ist satt på en längre rörbit där som går ner till vattennivån.
Är inte det ett alternativ så borde det funka utmärkt att kränga på en bit silikonslang och lösa det på så vis emoji1303.png


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Smart, tack :)

20180115_172651.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...