Gå till innehåll

Prick?


Margareta

Rekommenderade inlägg

1 minut sedan, Kimozabe sa:

@Nito @Genne

om jag förstått det rätt så är prick inget som försvinner, har fisken det så har den det. Endast koppar, ttm eller eventuellt ozon/uvc kan ta bort parasiten. 

Uppvisar den inte symptom så innebär det endast att fisken blivit immun, kan ju självklart ha fel :P 

 

Mvh

Kim

Jag vet inte om vissa Kiruger har en annan typ av prick eller om det ligger latent i dom, men den dyker upp på dom som en stressyntom. finns säkert någon som vet bättre som kan svara på det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har rätt så sett att parasiten inte någonsin utrotas i ett kar med fiskar och koraller.  Men de blir inte immuna. Om en fisk mår bra, lever stressfritt, har bra vatten och äter ordentligt och varierat, då har den ett såpass tjockt och välmående slemskikt så att den klarar av att leva med en och annan parasit. Det blir inte hysteriska utbrott som dödar.

Ändrat av danne031
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, Genne sa:

@danne031 är det inte som så att om det inte finns under en viss tid så dör parasiten ut?

 

Jo precis, om karet är HELT tomt från fisk i x antal dagar (jag tror det är 72), då svälter parasiterna och försvinner helt.

Den andra varianten är att behandla med koppar, gör man det i ett kar med ett levande rev så dödar man allt utom fisken.

Tredje är TTM och den kan jag inte mycket om :)

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

-ta nu mina tankar för vad dom är, tankar: -prick är en parasit, inte en bakterie och för att en parasit ska få fäste så krävs det "rätt förutsättningar" -tex som i mitt fall, en stressad nyinflyttad fisk, jag såg inte min Palett dom första 2 dygnen, men eftersom hon kom fram och började bete sig normalt i burken så var det borta från en dag till en annan och idag är hon "Doris"

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haken är att det finns flera olika anledningar till att det blir prick på fisk. Vi har minst 2 olika encelliga parasiter och det finns antagligen flera olika andra anledningar. 

Parasiterna (Cryptocarion och Brooklynella) sitter i ungefär 5 dagar på exakt samma ställe.

Så kallad stressprick är på nya platser varje dag. Och olika mycket.

Jag hade ett år en palettkirurg som hade en vit prick på samma ställe varje dag. Framåt eftermiddagen var den borta men nästa morgon var den där igen. 

Nästa ägare hade fisken i flera år med samma fenomen.

Stressprick har jag också haft och även Brooklynella och Cryptocarion så jag tror mig kunna skilja på dem. Inte på utseendet då  pricken vi ser kan man likna vid en finne i ansiktet.  

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Genne sa:

Jag vet inte om vissa Kiruger har en annan typ av prick eller om det ligger latent i dom, men den dyker upp på dom som en stressyntom. finns säkert någon som vet bättre som kan svara på det

Absolut, stress triggar. Menar att det är inte stress som är roten utan parasiten. 

Har du inte parasiten så ploppar det inte upp prick helt plötsligt pga stress. 

Därför som jag menade att det måste behandlas alternativt att karet står tomt på fisk i x-antal dagar för att sedan introducera ny fisk, helst då karantänad sådan. 

 

Mvh

Kim

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Margareta , jag är dålig på fisk sjukdomar , men det är sällan jag förlorar någon fisk , när jag släpper i fisk så vräker jag på dom mat och byter lite mera vatten bara , och jag tycker att det är det enklaste om man får lite problem ,det är att byta lite vatten  och ditt kar är ju rätt nystartat så det kanske inte har kommit i gång riktigt , både ozon och uv är hjälpmedel men det kan inte rätta till karet om något är fel , gå igenom dina rutiner och hitta en modell som passar dig , ibland så kan man leta efter ett fel men det kan vara så enkelt att man inte ser det , har du en salt mätare som visar någorlunda rätt och du byter en viss mängd vatten så kan det inte bli fel , en välgödd fisk som går i bra vatten dör inte av några prickar , så mitt tips gå igenom dina rutiner , jag skickar ett PM till dig om en fråga , vill inte skriva det här , mvh stefan

Ändrat av Stefan molin
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte mycket på att prick ligger latent i fisk utom i mycket sällsynta undantagsfall.

I så fall skulle jag mycket oftare få upp prick i butiken. Det händer inte varje år.

Att jag ändå får upp prick någon gång tror jag beror mer på dålig handhygien vid matning eller via håvar t.ex.

En  gång kom det med en nyinköpt rörmask som tydligen varit i samma system som sjuk fisk hos grossisten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar!

Fiskarna visar fortfarande inga prickar och de gnider sig inte lika frenetiskt sig mot underlaget. Det blev verkligen värre med kliandet efter att jag råkade röra om bottensanden när jag bytte vatten.

 

Alla äter bra och ser pigga och friska ut. Jag håller tummarna fär att detta går över av sig själv. Läste något om att vitök var bra. Har gett dem lite med fryst mysis och de är helt galna i det! Vet inte om det hjälper men testar.

 

Om alla klarar sig och allt ser bra ut om ett par veckor, är det då möjligt att introducera en ny fisk? Eller får den då garanterat prick av att vara lite ny och lite stressad i karet? Att parasiterna aktiveras och attackerar den lille nye firren? 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 hours ago, Margareta said:

Om alla klarar sig och allt ser bra ut om ett par veckor, är det då möjligt att introducera en ny fisk? Eller får den då garanterat prick av att vara lite ny och lite stressad i karet? Att parasiterna aktiveras och attackerar den lille nye firren? 

Det är möjligt men inte garanterat. Det säkraste tycker jag är att använda ett karantänskar för nya fiskar, då slipper de social stress direkt efter transporten, och skulle de föra med sig egna sjukdomar kanske man slipper dem i visningskaret.

 

Oftast tar det ett par veckor mellan varje prickattack, i värsta fall blir de då värre och värre för varje gång, men det kan skilja sig mycket. Här en bra beskrivning av parasitens livscykel: https://saltvattensguiden.se/topic/40636-vita-prick-behandling-fakta-myter/

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 minuter sedan, Christian J sa:

Det är möjligt men inte garanterat. Det säkraste tycker jag är att använda ett karantänskar för nya fiskar, då slipper de social stress direkt efter transporten, och skulle de föra med sig egna sjukdomar kanske man slipper dem i visningskaret.

 

Oftast tar det ett par veckor mellan varje prickattack, i värsta fall blir de då värre och värre för varje gång, men det kan skilja sig mycket. Här en bra beskrivning av parasitens livscykel: https://saltvattensguiden.se/topic/40636-vita-prick-behandling-fakta-myter/

Det är inte så lätt att ha en karantänskar när man bor i lägenhet och det redan är ansträngt med plats för visningskaret ;-) Idag är det ingen som gnuggar sig i karet så vad det än var de hade så var det snabt över.... i alla fall tills nästa gång då. Jag kan inte göra så mycket än att hålla tummarna och göra mina vecko vattenbyten. Alla äter bra och ser ut att trivas. Akvariet växer så att det knakar. Har redan börjat fragga koraller efter att karet varit igång i ca 2 månader. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Margareta said:

Det är inte så lätt att ha en karantänskar när man bor i lägenhet och det redan är ansträngt med plats för visningskaret ;-)

Sant, har samma problem. Möjligen skulle man kunna använda en plastlåda som karantän, och ställa undan den när den inte används. Nackdelen är att man kanske inte kan använda levande sten då, såvida man inte "lånar" sten från visningskaret och sedan lägger tillbaka nån månad efter att karantänen är avslutad.

 

Quote

Idag är det ingen som gnuggar sig i karet så vad det än var de hade så var det snabt över....

Det var nog inte prick då, men det bör märkas om ett par veckor. Jag har inte köpt några nya fiskar på ett år, och de har inga prickar men kliar sig ändå ibland.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm det är nog prick i alla fall!? Kolla in ögat på filfisken, det kan bli så av prick? Vet inte om det är prickar eller taggar på sidorna, svårt att se tycker jag.

 

Jaha... det är väl läga för den roliga karantänen då antar jag?

 

Har 5 fiskar, alla under filfisken i storlek. Hur stort karantänsakvarium ska jag ha för att de ska trivas?

25286088_10155998724853824_349945037_o.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filfiskar brukar ha konstiga ögon, jmf med bild 2 och 3 här: http://reefkeeping.com/joomla/index.php/current-issue/article/79-fish-profile och som sagt taggarna gör det svårt att se.

 

Om fiskarna har prick (och de inte lyckas bekämpa den själva) så behöver de behandlas med t ex hinkmetoden. Dessutom behöver karet sedan gå utan fisk helst ett par månader för att eventuella cystor i inredningen skall försvinna, och under tiden måste fiskarna förvaras i ett annat prickfritt kar. Ganska mycket arbete alltså, UVC kanske är enklare förutsatt att det fungerar. Hur stor är filfisken?

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, Christian J sa:

Filfiskar brukar ha konstiga ögon, jmf med bild 2 och 3 här: http://reefkeeping.com/joomla/index.php/current-issue/article/79-fish-profile och som sagt taggarna gör det svårt att se.

 

Om fiskarna har prick (och de inte lyckas bekämpa den själva) så behöver de behandlas med t ex hinkmetoden. Dessutom behöver karet sedan gå utan fisk helst ett par månader för att eventuella cystor i inredningen skall försvinna, och under tiden måste fiskarna förvaras i ett annat prickfritt kar. Ganska mycket arbete alltså, UVC kanske är enklare förutsatt att det fungerar. Hur stor är filfisken?

Hm.. tack för bilderna Christian! Ja de har ju faktiskt konstiga ögon, kanske det inte är prick ändå. Får avvakta lite till. Hade ju varit sjukt skönt att slippa karantän och låte karet stå utan fisk i månader..

 

Filfisken är ca 7cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...