Gå till innehåll

Blåsfisk


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Köpte en liten blås fisk i gårde e förjäkla fräck!!smiley17.gifÄr det någon som vet nått om dom?

Är det någon som vet några bra sida som man kan hitta dom glömde ju min lapp där det latinska namnet stod.

Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jo jag vet att man ska läsa påsmiley5.gif men jag kunde inte motstå den!! Äter dom hård koraller så är det inga problem för det har jag inga. Min käkar räxmix som en tok just nu, artemia var ingen höjdare.

Mer kommentarer är välkommna

Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm silicon sa du kan inte vara nyttigtsmiley1.gifJag är inte riktigt säker men jag tror den har knaprat på ryggfenan på min kirurg, har den gjort det får det bli åtgärder smiley7.gif

Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är lite slöa så att de andra firrarna brukar sno mat mitt framför näsan på dem, men får de tag på dem så blir den en riklig CHUNK med fisk,,

min Hepatus fick erfara det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är den för elak kan du ju sälja den till några Japaner. De älskar att äta dessa mycket giftiga fiskar. Kockarna som tillagar Fugi, som jag har för mig att maträtten heter, måste ha licens för att få servera dessa läckerhetersmiley11.gif !

Mvh Beppe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De ska helst ha kost som innehåller skaldjur så att de slipar sina kraftiga tänder. Annars riskerar man att tänderna växer snett och de blir missbildade.

När jag hade rovfiskakvarium hade jag en sån där rackare. Väldig personlighet. Jag matade mycket med räkor - skalade och oskalade till alla fiskarna. För att inte bli biten om fingrarna när jag portionerade ut räkorna (för att alla skulle få) använde jag en grilltång i plast. Ofta bet blåsfisken i tången och man kunde riktigt känna kraften i tänder och käkar - där ville man inte sätta fingret. Vid ett tillfälle bet han till precis när jag lyfte tången ur vattnet så han följde med, varpå han började blåsa upp sig med luft i stället för vatten! Jag sänkte ned honom direkt förstås, men han lyckades inte få ut all luft ur kroppen. De av er som dyker känner igen fenomenet när man inte får luften ur dykvästen när man är på väg nedåt - man måste vända sig uppåt för att luften ska komma ut. Min stackars blåsfisk fattade aldrig det där - men så har han aldrig gått PADI's OW-kurs! Han försökte ihärdigt simma nedåt, men han flöt omedelbart uppigen på grund av luftbubblan. När jag då insåg att han aldrig skulle lista ut det där själv fångade jag honom och vände honom med munnen upp mot vattenytan. Ett litet, mycket litet, tryck på magen fick fram ett litet rap och så var luften ur honom och han simmade normalt igen.

Blåsfiskar är trevliga typer, mycket trevliga t o m. Men enligt min mening hör de inte hemma i ett korallakvarium. Men jag kan ju ha fel.

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Kaj.

Tack för informationen!smiley17.gifVet du om dom äter Mjukkoraller och anemoner?? Och hur är dom mot andra fiskar?? min är snäll mot mina, han har inte käkat på kirurgen det vet jag nu.

Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jacko: Långa fenor tyckte han om. Både min Batfish och Drakfisken blev bitna i fenorna. Det är faktiskt enda gången jag sett en drakfisk gå till attack och verkligen medvetet använda de giftiga fenstrålarna på ryggen som vapen. Lyckades dock aldrig tränga igenom skinnet på blåsfisken.

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sökte på batfish och fick fram några olika ser det ut som har du någon bild eller någon sida man kan kolla? hittade en på denna sida ver det den? www.fishid.com/photo/kbr2002/ pages/batfish.htmeller var det ett sådant här monster? www.naturalsciences.org/education/ deepsea/QnA.html.

Visste du om blåsan käkar anemoner och mjukkorall?

Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den första länken är en batfish, dock inte exakt den varianten jag hade - men snarlik. Den andra är inte en batfish utan en frogfish - en verkligt intressant fisk som jag också hade samtidigt med blåsfisken.

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 12 år senare...

Vi hade köpt en sån på Triton för ett par dar sen men den äter inget, bara hänger i ena hörnet eller den andra. har provat med 3 olika typer av frysmat, räckan (skalad och icke) och vanliga flingor/pellets... ingen intresse alls:(  tydligen är den bara en bebis på 8-9 sm, riktigt gullig och fin men jag aldrig haft liknande problem med någon fisk tidigare. Ingen stressar henne, lugn i karet... någon idé?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...