Gå till innehåll

Uppstart av nytt akvarium


Johnny Tveit

Rekommenderade inlägg

Hej alla.

Jag ska starta upp ett nytt akvarium i Januari och har några funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med då jag är ny till saltvattensakvarium.

Tänkte mest satsa på koraller / anemoner när det väl är i gång.

 

1.

Akvariet kommer bara vara 100L med 40L sump.

Tanken jag har är att starta upp det dött, torra stenar och om jag ska ha sand så även torr sand.

Hur tillför man rätt organismer till akvariet?

Behövs det belysning och skummare under uppstart? ska något tillföras i form av näring/föda till organismerna?

 

2.

Vill även starta ett refugium i sumpen, ska man vänta med det tills man fått igång stenar och sand?

 

Tacksam för er hjälp

 

MVH Johnny
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

min syn på saken är denna;

 

1) skaffa några kilo levande sten (från nån annars kar eller från en affär) så introducerar du "rätt" organismer (pods, olika bakterier, andra småkryp som ormsjöstärnor mm). Att starta med enbart död sten och bakterier på flaska rekommenderar jag inte. Jag har gjort så själv och det gav mig en massa strul att i efterhand få till en mikrofauna...plus att "fel" saker kan få fotfäste då konkurrens från de goda saknas. Ja, du kan få oönskade saker med på "begagnad" sten (glasrosor mm), men jag ser det som att fördelarna uppväger nackdelarna med råge.

Jag skulle kört både skummare och belysning under cyklingen.

Sök här på forumet om hur Lasse startar sina kar (med en fisk som sakta matas mer och mer och på så sätt startar upp kvävecykeln). Har inte använt den metoden själv än, men kommer att göra det på nästa kar.

 

2) makroalger behöver bl a fosfat och nitrat för att växa och det har du inte i vattnet om du startar enbart med död sten (inget organiskt material i stenen som kan brytas ner). Startar du med levande sten så finns det där, men kanske inte i så stora mängder alla gånger (beror på hur mycket döda organismer det finns i stenen). Personligen skulle jag nog startad upp refugiet i samband med att cyklingen är klar och jag börjar introducera fler fiskar som matas dagligen.

 

//M

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...