Gå till innehåll

Rensa bort skivanemoner


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Har några stenar med ganska mycket skivanemoner och de sprider sig ju ganska ordentligt, skulle vilja rensa bort en del av dem så de inte ställer till oreda och bränner andra koraller.... Hur jag jag lättast?

Bekämpar jag enskilda ungefär som glasrosor, typ med kokande vatten eller kalkvatten direkt på dem med hjälp av spruta? Eller finns nått annat knep?

Har en sten som är relativt full som jag skulle vilja rensa helt, den kan jag ta ur karet men de drar ju ihop sig så enormt så tar jag ur stenen kommer jag väl knappt åt dem mekaniskt ändå? Ville helst inte koka eller syrabada hela stenen om det går att undvika... 7ac75249afe14535137860467968a6d0.jpg

 

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ta stenen om du vill bli av med dem, annars kan du bränna med laser. En ny metod jag läst om här på guiden samt mer på nätet därefter. Man köper en laserpenna med grön stråle sen bränner man varje polyp/korall genom vattnet med denna. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, vill gärna ha stenen kvar, den passar bra där den ligger
Laser låter avancerat, grön laser köper man väl inte var som helst (iallafall inte lagligt i Sverige?).... Men det borde vara gå ska precist!
Högtryck är ett alternativ, vill helst inte döda för mycket på stenen men det är kanske inget att be för, är ju ganska många skivor...
Sen vill jag dock ha ett sätt att kontrollera spridningen och kunna plocka dem en och en efterhand

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

om du har andra koraller på stenen så kan de ta skada av högtryck men när jag gjorde det så gick det jätte lätt att blåsa bort skivorna jag har en rätt stor sten med rhodactis där är säkert 30 skivor på den får göra så igen tja kanske sälja stenen men vill gärna ha stenen kvar

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, per.w sa:

Jag kan ta stenen om du vill bli av med dem, annars kan du bränna med laser. En ny metod jag läst om här på guiden samt mer på nätet därefter. Man köper en laserpenna med grön stråle sen bränner man varje polyp/korall genom vattnet med denna. 

funkar grön laser på alla koraller? har både en blå och en grön, modeller man kan tända tändstickor med.. blivit lite av en vana att man köper sånt där när man är i asien.

funderar på om man kan ta glasrosor med en laser också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...