Gå till innehåll

Rhodactis "bullseye" dör men finner inte felet, vad tror ni?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har 2 kolonier av rhodactis bullseye som har varit i akvariet sedan uppstart.

 

Korallerna har suttit på samma plats sedan starten och förökat sig i en förväntad takt. Placeringen har varit strategisk i förhållande till andra koraller så de har haft avstånd till "dumma" grannar.

 

På sista tiden har beståndet minskat och de dör av en efter en på samma sätt.

 

Kanten runtomkring skivan blir lite ljusare i färgen, skivan börjar dra ihop sig, skivan slår inte ut, skivan börjar vitna mellan tentaklerna, skivan minskar mer och mer tills den en dag bara är borta. Räknar med att det är blekning av korallen. Detta sker över ganska lång tid. 

 

Det jag skulle vilja ha hjäp med är 

 

- Vad kan det vara som gör detta med just denna specifika korallen?

- Vad kan jag ta för åtgärder för att förhindra att det sker vidare?

Mina egna tankar har gått på att följande kan vara fel:

 

PLACERINGEN av korallen,

Kanske den står för strömt, för lågt, för högt eller för nära någon annan korall. Men svaret är samma plats, samma cirkulation, samma grannar vid sidan av.

GIFTER från andra koraller, 

Kanske den blir förgiftat av andra koraller, Men svaret är att det har aldrig varit något problem innan, kör med aktivt kol sedan uppstart,

FISKAR/SKADEDJUR,

Kanske det är någon fisk som äter på den eller skadedjur som kommit med andra koraller, Men svaret är inga nya koraller eller fiskar har stoppats ner på väldigt länge så det känns ologiskt att det skulle vara något sådant som helt plötsligt bara dök upp ur tomma intet,

 

NÄRINGSBRIST,

Kanske något ämne saknas för att den skall må bra? Men svaret är doserar samma balling som jag gjort sedan uppstart, byter vatten regelbundet,

 

Det är också konstigt att det bara är denna formen av rhodactis som är påverkad. Har 3-4 andra färgmorpher/arter som lever och frodas fint på andra platser i akvariet. 

Det enda som jag inte hade prövat fullt ut är ifall belysingen börjat bli för svag men byte av belysning genomfördes i dag så får väl svar på det inom inte allt för lång tid.

Vad tror ni det kan vara? Någon som har haft liknande problem? Vad bör jag mer checka? 

 

 

IMG_4875.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

41 minuter sedan, runstenen sa:

Vart i karet sitter dom ? Sanden , mellanskikt , högt ? PO - No ?


Kolonierna sitter på samma plats sedan karet startades i maj 2016. De placerades i mitten och har vuxit neråt och uppåt på stenen. Värde på PO4 och N03 är lika högt som det har varit sedan karet startades. Inga andra koraller ser påverkade ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar om det inte har med de där maskarna att göra.

Har en massa maskar som bygger långa rör som de bor i. Ser nu att de släpper ut något som vajjar i cirkulationen.. ser ut som genomskinliga trådar/slem.. och det ser inte ut som om korallerna gillar det. Ser att det är så på många andra områden också men verkar bara vara denna korallen som tar så illa vid sig. 

Någon som vet vilka maskar jag pratar om och hur jag kan utrota dem?

Jag brukar bryta av rören när jag plockar med stenen men vet inte om det tar död på dem eller om de bara "flyttar".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Dimorb sa:

Undrar om det inte har med de där maskarna att göra.

Har en massa maskar som bygger långa rör som de bor i. Ser nu att de släpper ut något som vajjar i cirkulationen.. ser ut som genomskinliga trådar/slem.. och det ser inte ut som om korallerna gillar det. Ser att det är så på många andra områden också men verkar bara vara denna korallen som tar så illa vid sig. 

Någon som vet vilka maskar jag pratar om och hur jag kan utrota dem?

Jag brukar bryta av rören när jag plockar med stenen men vet inte om det tar död på dem eller om de bara "flyttar".

Låter som att du menar Vermetid. Isf är det bäst att ta en tång och gripa tag runt hela basen ( dom kan sitta som fan ) och knäcka loss dom. Se till att du får med hela den kanelbulleliknande basen och inte bara mynningsröret. Happy hunting ;)

885DD434-4438-4F10-96A4-A6472C2D2090-4813-000004782DB13429.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Du har inte möjlighet att flytta någon individ till ett yngelakvarium i displaydelen? Där kan du styra flödet, ljuset och matning. Där blir korallen skyddad från eventuella predatorer dessutom och annan konkurrens. Jag gjorde det med en koloni richordea florida som plötsligt började skrumpna och blekna. Det såg ut som att de ville fly från stenen fast väldigt sakta. De knoppade också av sig mot stenar bredvid, några försvann in bland stenarna. Jag flyttade då 2 st bleka skivor, storlek ca 1 cm, till ett yngelakvarium. Lade skivorna på fin levande sten, flödet tillräckligt lågt för att skivorna skulle ligga kvar. Skärmade av led belysningen så att de stod ”skuggigt”. Provade att mata utan resultat. Inom några dagar blev skivorna bredare. Några veckor senare syntes pigmentering för att återfå full färg. Det fick mig att fundera på moderkolonins placering från första början. Nu är det inte samma art vi beskriver men jag upplevde något liknande du beskriver. Mina skivor var kritvita när jag satte dem i yngelakvariet. Vävnaden intakt, dock ihopdragen, som ett skrynkligt russin. 

 

Mvh/andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Men det är osannolikt att det handlar om placering när skivorna har stått på samma ställe med samma närliggande koraller, flöde och belysning hela tiden. 

 

De gick från å vara 2 skivor på två olika platser i akvariet till å växa sig upp till å bli ganska stora kolonier 10+ för att nu dö av en efter en. Tänker att det bör ha med någonting med vattnet att göra eftersom det sker på olika platser men kan inte se vad det är för förändring som har skett. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...