Gå till innehåll

Resonans


Daniel Fahlström

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har nu haft igång mitt RedSea Max 260 ett par dagar och skummaren har avtagit i ljud förutom att underskåpet blir som en stor resonanslåda! Har sett lite tips på isolering i tidigare trådar men vill gärna ha färska tips på alternativ av ljudisolering inuti skåpet! Sen tycker jag att det bildas väldigt lite skum i behållaren men desto mer luftbubblor i vattnet som går ut i akvariet, gör jag nåt fel eller behöver vattnet mogna mer innan det blir skumbildning?

Tacksam för tips! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ofta finns det inte så mycket att "skumma ur", så den kommer nog inte bygga så mycket skum innan karet är igång ordentligt. 

som leffe skriver så är vissa plaster feta och motverkar skummningen ett tag. 

 

alla nya pumpar har en "inkörningsperiod". under denna tid så låter de tyvärr en del. dock ska de inte låta som ett tröskverk. då är något fel. men en del brummande är inte ovanligt!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar!

Det är en begagnad skummare.

Det ljud som stör är det som blir i själva skåpet av pumpens vibrationer. Blir ett ganska dovt mullrande liksom. Jag tänker att man kan få bort det genom att ljudisolera skåpet invändigt så det är där jag vill ha tips på isoleringsmaterial!

Har sett trådar med olika alt på isoleringsplattor från biltema och lyssnar gärna på tips av den som prövat detta!

/Daniel 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

 

Jag har testat en del för att få ner ljudnivån från min returpump och från min skummare. Har skrivit om det i en annan tråd:

Längre ner i samma tråd finns även en liten beskrivning av mitt försök att ljudisolera sumpskåpet:

och:

Sammanfattningsvis kan man dock säga att billigast, enklast och som faktiskt gav någon skillnad var att ställa skummaren på en bit filtermatta för att på det sättet förhindra att vibrationer överfördes direkt till glaset.

 

För min del slutade det dock med att jag köpte en annan skummare...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag köpte en beggad Aquarium Systems 800 för 250:- och den är helt tyst och skummar helt ok tycker jag, har också  en Deltec 1351som också är väldigt tyst, dock så har den liksom alla DC motorer ett litet vinande ljud från motorn som dock inte hörs alls utanför skåpet, har även kört en Red Sea C-skim 1800 ett tag och det är en grym skummare, men den har ett klart högre ljud än genomsnittet

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder som sagt en MSK 900 och jag tycker jag kan leva med brummandet.

Däremot måste jag göra nåt annat fel för när jag vrider på luftintaget så kommer det extremt mycket luftbubblor i själva karet men bildas nästan inget skum i behållaren.

Det är över 100 liter redan inkört vatten så det borde ju bildas skum. Någon som har erfarenhet och vet vad jsg gör fel? 

Pumpen går ju heller inte att ställa in hastighet på så det är fullt spjäll hela tiden och känns nästan som att det blir ett övertryck i skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...