Gå till innehåll

Refugium - begränsningar?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har sedan tidigare kopplat ut mitt refugium eftersom algerna till trots för god cirkulation och belysning dog av. Jag räknar med att det var på grund av näringsbrist och att ett eller flera ämnen saknades. 

 

Frågan:

 

Vilka ämnen är det som normalt förbrukas upp när man har refugium? Är det någon som man må dosera mer utav p.g.a. tillväxten? Hur mäter jag de ämnena och vad mäter jag dem med?

 

Tacksam för råd om det. 

 

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har testat att tillsätta järn, mangan och jod(utöver de "vanliga" ämnena). Just nu verkar det fungera bra. Har fått igång tillväxt där det tidigare avstannat. 

 

Vi har inte testat dessa ämnen själva utan kör bara analyser hos Triton lab(ICP). Vi har oftast inget utslag alls på mangan och järn. Jod går att hålla på rekommenderad nivå med tillsatserna. 

Vi använder Triton labs tillsatser just nu. 

 

/ David 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer med David; jag märker oerhört tydligt på mina Chaeto och Caulerpa om något händer med jodhalten! Jag doserar 2-3ml/dygn av Saliferts på 580 liter vatten och ca 35 liter refugium. Även järn fick jag dosera tidigare, men sedan jag började med Tritons Base Elements (den som är anpassad för Tritonmetoden) som Balling så behöver jag inte det längre.
Mäter enbart via Triton, inga hemmatester.

Sent using Jedi mind trick.


Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar.

Har mina misstankar om att det är jod som kanske är den stora boven men här i Norge blir det lite omständigt om man inte kan mäta t.ex. jod, järn och så vidare själv. 

Det går ju att mäta jod med salifert men tycker att det aldrig ger utslag och om det väl ger utslag så är det väldigt svårt att läsa av. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte skicka prover till Triton?

 

Själv kör jag nitrat, strontium och jod. Doserar också mer Jod än rekommenderat - 4 ml per dygn - Salifert - (minskat från 6 ml när jag gick över 50 hos Triton) Ca 350 liter vatten. Ger lite järn veckovis

 

Har nu endast Chaeto - la i tre Kamelräkor och efter det så försvann min Caluerpa snabbt. Aldrig hört om det och kamelräka men det måste vara de eftersom caluerpan var kapad jäms med botten :) Chaeton växer dock ordentligt och gjort det i 1,5 år

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor



[...]men här i Norge blir det lite omständigt om man inte kan mäta t.ex. jod, järn och så vidare själv. 

Men du kan väl skicka prover till Triton även om du bor i det vänliga grannlandet i väst? Själva testet/provrören kan du ju köpa av en svensk butik på postorder om de inte finns i Norge...och sen bara på med utlandsporto och iväg med det till Tyskland som vanligt?

Järn funkar dock inte att mäta ens hos Triton. Deras LOD är flera ggr högre (minns jag rätt så är det avsevärt mycket högre) än normala värden i havsvatten, så du kan ha kanonbra värde men ändå inte få utslag på det.
Dock verkar det vara ganska svårt/relativt ofarligt att överdosera om man läser det (lilla) som finns om revkar och järn. ( http://www.advancedaquarist.com/2002/8/chemistry ).

Sent using Jedi mind trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, BatmanGefle sa:



Järn funkar dock inte att mäta ens hos Triton. Deras LOD är flera ggr högre (minns jag rätt så är det avsevärt mycket högre) än normala värden i havsvatten, så du kan ha kanonbra värde men ändå inte få utslag på det.
Dock verkar det vara ganska svårt/relativt ofarligt att överdosera om man läser det (lilla) som finns om revkar och järn. ( http://www.advancedaquarist.com/2002/8/chemistry ).


 

Ja, jag har uppfattat det så också. Men att man får utslag på Tritons test en stund innan järn kommit upp i farliga nivåer. Ni får rätta mig om jag har fel :) 

 

/ David 

Ändrat av Sjöfartsmuseet Akvariet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, Lasse sa:

Kan du inte skicka prover till Triton?

 

Själv kör jag nitrat, strontium och jod. Doserar också mer Jod än rekommenderat - 4 ml per dygn - Salifert - (minskat från 6 ml när jag gick över 50 hos Triton) Ca 350 liter vatten. Ger lite järn veckovis

 

Har nu endast Chaeto - la i tre Kamelräkor och efter det så försvann min Caluerpa snabbt. Aldrig hört om det och kamelräka men det måste vara de eftersom caluerpan var kapad jäms med botten :) Chaeton växer dock ordentligt och gjort det i 1,5 år

 

MVH Lasse


Hej Lasse.

 

Jo det går säkert å skicka till Triton men det är få bolag som säljer Triton-test och att sända vet jag inte riktigt men räknar med att det kostar att skicka ut från Norge in till EU eftersom vi ligger vid sidan av. I alla fall kostar det extra med allting annat.

 

Jag tillsätter barium och strontium enligt stigs recept och jod också. Men tror likväl att det kanske är det som saknas för vidare tillväxt. 

När du skriver att du fick över 50 hos Triton.. Vad är det då du mäter i? 

Är det inga andra ämnen som man riskerar att ha underskott av i förhållande till chaeto? 

Tycker det är bra med refugium men dumt att jag inte kan mäta allting som jag behöver ha kontroll på för att få algerna att växa.. har ju aldrig mätt de värdena för korallerna men deras tillväxt är ju inte i närheten av chaetons.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, BatmanGefle sa:


 


Men du kan väl skicka prover till Triton även om du bor i det vänliga grannlandet i väst? Själva testet/provrören kan du ju köpa av en svensk butik på postorder om de inte finns i Norge...och sen bara på med utlandsporto och iväg med det till Tyskland som vanligt?

Järn funkar dock inte att mäta ens hos Triton. Deras LOD är flera ggr högre (minns jag rätt så är det avsevärt mycket högre) än normala värden i havsvatten, så du kan ha kanonbra värde men ändå inte få utslag på det.
Dock verkar det vara ganska svårt/relativt ofarligt att överdosera om man läser det (lilla) som finns om revkar och järn. ( http://www.advancedaquarist.com/2002/8/chemistry ).

Sent using Jedi mind trick.
 

 

Kan säkert sända på det sättet men det blir omständigt och dyrt om man skall köpa och få det sänt hit från Sverige, fyllt och sänt till Tyskland regelbundet. Hade mycket hellre haft alternativet att mäta ämnena själv om det hade varit ett alternativ.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur tillsätter ni de ämnena ni pratar om?

 

Jag använder normalt Stigs balling med strontium/barium, tungmetaller och jod i blandningarna efter hans normala recept. 

 

Om jag skall hålla liv i chaeton måste jag troligtvis öka dosen eller doserna för att värdena skall bli stabila till förbruket men hur beräknar jag hur mycket det skall ökas?

Så funderar jag också på varför algerna inte klarade av den låga nivån av t.ex. jod men korallerna ser väldigt bra ut. Bryr sig inte korallerna om jod, järn, mangan osv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stig.

 

Har du någon rekommendation på hur man skall beräkna hur mycket man bör tillsätta extra av spårämnen för att t.ex. chaeto skall må bra och ha tillväxt samtidigt som man önskar att det skall finnas tillgängliga spårämnen i vattnet för korallerna att ta upp.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag har ingen aning om hur mycket spårämnen chaetomorpha tar upp.

Enligt Tritonlab bör det kunna variera beroende på hur mycket det är i vattnet. Det är ju en förutsättning för att spårämnen inte skall utarmas eller ansamlas med tiden. Labtesterna klarar ju bara några spårämnen.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...