Gå till innehåll

Skydda vägg/baksidan av min karantän


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Har vänt och vridit på hur jag bäst täcker väggen ovanför mitt karantän. 

Det är 240l, 1200*400*500 i 8mm glas med monterad förstärkning (antagligen överkurs). 

Är inne på att få kapat en glasskiva 1200*400-450 hög i 8mm glas. Lägga nån distans mellan akvariet och skyddsglas för att sedan lägga silikon mot mina ”vinklar” som är till belysningen (markerat med rött). Avsluta med att fylla mellanrummet akvarie/skyddsglas med akvariesilikon. Hade helst kört med plexiglas men silikon fäster väl inte, för fet yta. 

 

Man brukar säga att en bild säger mer än tusen ord men vete tusan om det gäller i mitt fall :P  Fråga om ni inte är med så får jag försöka förklara tydligare. 

 

A3D68C68-E2BD-443B-A9BA-D9A70AAE160A.jpeg.e29bc50c6f307a39270a2402a83634dc.jpeg

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sikasil c är vanligt byggsilicon som används vid byggnation och skall inte skada lacken.

Generellt är det ändast glas/akvarie silicon som innehåller ättika. Ättikans uppgift är att etsa fast i glaset därav frätande ämne på annat än glas.

Byggsilicon innehåller även antimögelmedel av olika slag, det får man se till att inte få i akvariet.

 

MVH Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket @RobbanF, nä....kommer inte vara i kontakt med vatten. Tänkte mer om där frigöra något som via luft kan tas upp av vattnet. 

 

@danne031 stämmer. Vill inte ha saltstänk etc på väggen. 

 

Tanken är att hela skåpet under mitt stora akvarium skall tätas med något så jag inte får ett fuktproblem bakom akvariet. 

Där av måste jag hitta något som fungerar på lackningen utan att orsaka skador. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...