Gå till innehåll

Filtermedia


Margareta

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Har ett akvarium på 190 liter. Har ej plats för sump just nu (funderar på att i framtiden ha en i ett skåp brevid)

 

Jag har en Tunze skummare i akvariet. Har nu sett att jag har ett ihållande problem med för högt nitrat. Fosfat är nästan inget.

 

Funderar på att sätta i en Comline® Filter 3162 och använda något som tar ner Nitrat. Kan detta vara en bra lösning tror ni?

Kanske man sedan kan använda både skummaren och detta filter i  sumpen i framtiden?

 

:-) Blåbär...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

ett internt filter funkar bra att bort skit från vattnet det finns en massa sådana på marknaden 

använda de i sumpen går ju alltid men kanske inte optimalt där har man en filtersocka som filtrerar returvattnet från karet

nopox är bra mot hög nitrate och fosfat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder nopox nu, men det hjälper inte helt. Känner att jag vill lägga i mer och mer...är rädd för att överdosera :-/ Matar ganska så mycket, de är ju så hungriga de små liven.. antar att det är en bidragande faktor till Nitratet?

 

Om jag köper filter, är det biopellets man ska ha för att få bort Nitrat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har salifert tester. Vet inte exakt hur mycket men det är väldigt rosa(det är det högsta på testet 100).

Byter ca 25 liter vatten  i veckan. 3-5 ml nopox om dagen. Det är sedan jag börjat mata med fryst mysis som värdena har blivit sämre. Har matat ganska mycket det senaste för jag tänker att det är bra om fiskarna äter bra om det är prick de har/har haft. Idag bytte jag ca hälften av av vattnet i karet, så nu är ju värdena jättebra. Fiskarna ser ut att må bra, ingen kliar sig mot sanden idag och filfisken har klarare ögon och jag märker skillnad i vakenhet på den igen, mer aktiv.

 

Ska prova att skölja maten och ser om det blir mindre småflagor som virvlar runt och blir skit i karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

saliferts test funkar bra på nitrate men på fosfate är den helt värdelös där ska du ha hanna phosfour ulr checkern 

ett stort vatten byte brukar göra susen gör ett till om en vecka så är du säkert nere på bra värden

nitraten är inte farlig för fiskar om du har spser så kan det vara lite vanskligt likaså höga fosfat värden

om kollar nitrat värdet från sidan så ska du dela det värdet med tio uppifrån så är det som det står på kortet

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är helt normalt att fiskar går till putsarräkan. Det betyder inte att det är prick i karet.

Nopox och biopellets är i grunden samma sak. Organisk kolkälla som göder bakterier som sedan skall skummas ut.

 

Ett internt filter är en dålig idé för att minska nitrat i vattnet. Fiskar andas ut ammonium som till en stor del luftas ut genom skummare och vattenyta. 

I ett mekaniskt filter samlas bakterier som tillverkar nitrat av ammoniumen innan allt hinner luftats ut. Nitratvärdet kommer alltså att stiga om du sätter i ett mekaniskt filter.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 12/11/2017 at 16:13, mcjagg sa:

Hej

saliferts test funkar bra på nitrate men på fosfate är den helt värdelös där ska du ha hanna phosfour ulr checkern 

ett stort vatten byte brukar göra susen gör ett till om en vecka så är du säkert nere på bra värden

nitraten är inte farlig för fiskar om du har spser så kan det vara lite vanskligt likaså höga fosfat värden

om kollar nitrat värdet från sidan så ska du dela det värdet med tio uppifrån så är det som det står på kortet

 

 

Tack Stig! Är det bättre om jag skaffar en media reactor om jag vill ha lägre Nitrat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...