Gå till innehåll

Panik! Strömavbrott! Behöver akut hjälp!


RozZy

Rekommenderade inlägg

Fick precis ett brev hem från elbolaget och de ska stänga av strömmen 3h under natten imorgon. Mellan 00:30-03:30.

Jag beställde en batteridriven pump från Ebay för 3 veckor sedan och den har ej kommit fram än och jag undrar akut om det finns någon snäll själ som bor i STHLM som kan låna sin batteridrivna pump en natt så mina fiskar och koraller kan överleva! 

 

 

23905174_1635700866486594_4401868012284311545_n.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmars strömavbrott bör inte vara ngt problem. 

Om du har något mekaniskt/biologiskt filter så bör det stannas innan och rengöras så att det är rent när det startas upp. detta för att undvika svavelväte vid uppstart

 

Saker du kan göra för att underlätta under strömavbrott (planerade)

 

1) mata inte idag

2) ha på ljuset lite längre (fotosyntesen skapar syrgas)

3) ha väteperoxid hemma. Ta en hink vatten från akvariet - blanda i ca 50 ml 6 % väteperoxid och pytsa i några liter då och då under strömavbrottet. Titta noga på fisken och använd känslan.

4) har du en oxydator så placerar du den i displaydelen under strömavbrottet.

5) glöm inte syresätta ev refugium också

 

MVH Lasse

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Lasse said:

3 timmars strömavbrott bör inte vara ngt problem. 

Om du har något mekaniskt/biologiskt filter så bör det stannas innan och rengöras så att det är rent när det startas upp. detta för att undvika svavelväte vid uppstart

 

Saker du kan göra för att underlätta under strömavbrott (planerade)

 

1) mata inte idag

2) ha på ljuset lite längre (fotosyntesen skapar syrgas)

3) ha väteperoxid hemma. Ta en hink vatten från akvariet - blanda i ca 50 ml 6 % väteperoxid och pytsa i några liter då och då under strömavbrottet. Titta noga på fisken och använd känslan.

4) har du en oxydator så placerar du den i displaydelen under strömavbrottet.

5) glöm inte syresätta ev refugium också

 

MVH Lasse

 

 

 

 

 

Bra tips!

 

Vill helst inte behöva vara vaken under strömavbrottet då det är mitt i natten och jag ska upp och jobba tidigt dagen efter :(

 

Men utan att syresätta klarar sig karet 3h?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han på fiskeavdelningen på Zoo sa att jag bara behöver vakna en gång under natten och röra om vattnet rejält.
 
Vill helst inte köpa något dyrt nu då jag har det knapert. Är sämst att avbrottet måste vara under natten


Som sagt, jag tror inte att du behöver oroa dig så mycket. Fiskar och koraller pallar att vara i en påse i mer än tre timmar, även om det finns annat i ett kar som slukar syre så bör det inte vara någon fara.

En Ups tror jag inte är nödvändig, men kan vara skön att ha i framtiden så slipper man oroa sig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, MichaelE said:

 


Som sagt, jag tror inte att du behöver oroa dig så mycket. Fiskar och koraller pallar att vara i en påse i mer än tre timmar, även om det finns annat i ett kar som slukar syre så bör det inte vara någon fara.

En Ups tror jag inte är nödvändig, men kan vara skön att ha i framtiden så slipper man oroa sig.


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

 

 

Tack för svaret!
Kommer nog ändå sätta alarm kl 02 för att dumpa i en hink med vatten och röra om i kärlet.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

24 minutes ago, MichaelE said:

Fiskar och koraller pallar att vara i en påse i mer än tre timmar,

Precis, och dessutom med en väldigt liten vattenvolym i påsen. Jag stänger av pumpen till mitt karantänskar 3 timmar varje natt, det har fungerat utmärkt i ett par års tid (även om jag förstås bara har lite djur åt gången i det karet). Det som kan skapa problem tror jag är filter med bakterier som skapar svavelväte vid syrebrist, som Lasse skrev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...