Gå till innehåll

Lantanklorid, fördelar vs risker.


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Vet inte om det finns men skulle gärna läst en tråd där det diskuteras lösningar, fördelar, nackdelar och potentiella risker med lantanklorid.

 

Har ett 2000 liters med mycket fisk. Byter fosfatmedia cirka var 5-7 dag. Använder just nu "billigt" media så osäker på upptagningsförmåga vilket innebär att det blir tätare byte än om man t.ex. kör något med dokumenterad stor upptagningsförmåga t.ex. rowaphos.

 

Är därför intresserad av lantanklorid som lösning. Har hört och läst många olika åsikter om användning men en sak som är helt garanterad är ju effektiviteten och prisreduktionen jämfört med fosfatmedia av järn eller aluminium. Undrar därför:

 

Vilka erfarenheter har ni med lantanklorid?

Hur "säkrar" ni användningen så att inga rester skall komma ut i vattnet?

Hur ser man eventuella restprodukter/"fel" i akvariet baserat på lantanklorid?

Någon som har använt det över lång tid?

Någon som har upplevt problem på ett eller annat sätt?

 

Just nu ligger jag och pendlar mellan 60 - 90 ppb i fosfat. Har mestadels lps som stortrivs och de sps som jag har växer också väldigt bra (har bara montiporer). Så balansen i akvariet är ok i förhållande till djuren som går där. En allt för stor förändring kommer skada mer än det gör nytta men jag skulle vilja reducera kostnader och så skulle jag vilja lite lägre. Jagar inte längre ultra låga värden men strax under 0,1 ppm hade varit fint tror jag. 

 

Era erfarenheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi använder LaCl vid behov. Vi köper in rent pulver och blandar med osmosvatten(koncentration beroende på akvarium). Köper från VWR. 

 

I regel använder vi inte LaCl i akvarie-system där PO4 är 0,1 eller under. 

 

LaCl kan vara skadligt för fisk. Enligt hörsägen ska det kunna sätta sig i gälarna. Detta kan ske om det tillsätts för fort eller om La inte har någon PO4 kvar att binda till. Jag tror därför att det är viktigt att dels dosera väldigt långsamt och i låga koncentrationer och dels bara använda om det finns gott om fosfat. 

 

Vi har doserat på olika sätt. I våra tropiska system har vi bara använt LaCl där vi har trycksandfilter. Då doserar vi vid behov med doserpump 1-4g LaCl under ca 1-2 timmar. I dessa system är det 12000L och 26000L. Vi doserar i röret på väg till sandfiltret och efter dosering backspolar vi ordentligt. Det LaCl vi använder har sänkt PO4 väldigt effektivt, så använd låga doser. Just nu använder vi inte LaCl i våra tropiska akvarier då PO4 ligger under 0,1. Då använder vi vanlig fosfatremover. 

Eftersom det är så effektivt har vi inte behövt använda det kontinuerligt. 

 

I våra kallvattensystem där vi har haft mer fosfat har vi doserat direkt till skummaren. Här har vi också kört väldigt låga koncentrationer LaCl. 

 

Vi har inte sett någon fällning/grumlighet i akvarierna. Vi har inte haft problem med några djur. Men då har vi varit väldigt försiktiga och tex aldrig doserat LaCl utan att först mäta PO4. Vi har endast sett utslag på La på Triton-test en gång, det var då väldigt lite. Alla andra gånger har vi haft 0 på La. 

 

Jag ser egentligen inget problem med att använda LaCl så länge det finns något slags filter som tar bort fällningen och man doserar väldigt försiktigt. 

 

Här är en länk om LaCl:

https://www.reef2rainforest.com/2017/03/16/foiling-phosphate-a-look-at-lanthanum-chloride-use-in-the-aquarium/

 

/ David 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

24 minuter sedan, Sjöfartsmuseet Akvariet sa:

Vi använder LaCl vid behov. Vi köper in rent pulver och blandar med osmosvatten(koncentration beroende på akvarium). Köper från VWR. 

 

I regel använder vi inte LaCl i akvarie-system där PO4 är 0,1 eller under. 

 

LaCl kan vara skadligt för fisk. Enligt hörsägen ska det kunna sätta sig i gälarna. Detta kan ske om det tillsätts för fort eller om La inte har någon PO4 kvar att binda till. Jag tror därför att det är viktigt att dels dosera väldigt långsamt och i låga koncentrationer och dels bara använda om det finns gott om fosfat. 

 

Vi har doserat på olika sätt. I våra tropiska system har vi bara använt LaCl där vi har trycksandfilter. Då doserar vi vid behov med doserpump 1-4g LaCl under ca 1-2 timmar. I dessa system är det 12000L och 26000L. Vi doserar i röret på väg till sandfiltret och efter dosering backspolar vi ordentligt. Det LaCl vi använder har sänkt PO4 väldigt effektivt, så använd låga doser. Just nu använder vi inte LaCl i våra tropiska akvarier då PO4 ligger under 0,1. Då använder vi vanlig fosfatremover. 

Eftersom det är så effektivt har vi inte behövt använda det kontinuerligt. 

 

I våra kallvattensystem där vi har haft mer fosfat har vi doserat direkt till skummaren. Här har vi också kört väldigt låga koncentrationer LaCl. 

 

Vi har inte sett någon fällning/grumlighet i akvarierna. Vi har inte haft problem med några djur. Men då har vi varit väldigt försiktiga och tex aldrig doserat LaCl utan att först mäta PO4. Vi har endast sett utslag på La på Triton-test en gång, det var då väldigt lite. Alla andra gånger har vi haft 0 på La. 

 

Jag ser egentligen inget problem med att använda LaCl så länge det finns något slags filter som tar bort fällningen och man doserar väldigt försiktigt. 

 

Här är en länk om LaCl:

https://www.reef2rainforest.com/2017/03/16/foiling-phosphate-a-look-at-lanthanum-chloride-use-in-the-aquarium/

 

/ David 

Tusen tack David.

Skall läsa den vidare. 

Hur skulle du rekommendera att man doserar i ett hemakvarium? Det är ju lite skillnad på dina system kontra mitt "vanliga" i storlek och hur man klarar av att säkra upp så det inte överdoseras/kommer ut i akvariet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig kört det själv men vill minnas att när jag läste om det för en herrans massa år sedan verkade koncensus vara att man ska tillsätta det i en mycket fin filtersocka så att den fångar upp kulorna som bildas.

Har också för mig att man bör tillsätta det bra långsamt för att slippa strul med KH.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Dimorb sa:

Tusen tack David.

Skall läsa den vidare. 

Hur skulle du rekommendera att man doserar i ett hemakvarium? Det är ju lite skillnad på dina system kontra mitt "vanliga" i storlek och hur man klarar av att säkra upp så det inte överdoseras/kommer ut i akvariet. 

 

Jag har klurat lite på det eftersom vi har mindre system utan sandfilter. Problemet med filter är att det blir ganska arbetskrävande att göra rent massa filtervadd eller liknande. Där är det ju bekvämt med ett sandfilter som kan backspolas.  Men något vanligt filter med filtervadd tror jag i teorin skulle funka. 

 

Man skulle ju kunna testa att dosera vid inloppet till skummaren eller ned genom skummarkoppen. Men jag vet inte hur bra skummare är på att få bort all fällning. Fällningen i sig tror jag inte är direkt farlig men ändå inget man vill ha i karet. Viktigast är att det finns tid för La att binda till PO4 och att PO4 inte tar slut. 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, MichaelE sa:

Jag har aldrig kört det själv men vill minnas att när jag läste om det för en herrans massa år sedan verkade koncensus vara att man ska tillsätta det i en mycket fin filtersocka så att den fångar upp kulorna som bildas.

Har också för mig att man bör tillsätta det bra långsamt för att slippa strul med KH.


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Bra tillägg! Det sänker också KH. Det missade jag skriva. :) Kan inte säga hur mkt KH/g LaCl men KH får man hålla koll på. 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar klockrent vid höga fosfatvärden. Jag använder det i dagsläget endast för att behandla levande sten utanför karet. Det enda jag märkte när jag doserade i karet var att fiskarna flämtade. Kan vara risk om man har väldigt små fiskar. En kantnål dog minns jag. 

Så med försiktighet !

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@runstenen hur gör du för att få bort det du fäller ut?

Doserar du i skummare? Eller i filtersock? 


Jag vill ju helst ha så enkelt underhåll som möjligt och som det är nu med filter och byta av fosfatmedia så är det nog mest möjliga jobb.

Ingen som har en bild på fosfat eliminatorn som Stig säljer? Kunde tänkt mig å läsa instruktionerna och det om den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Dimorb sa:

@runstenen hur gör du för att få bort det du fäller ut?

Doserar du i skummare? Eller i filtersock? 


Jag vill ju helst ha så enkelt underhåll som möjligt och som det är nu med filter och byta av fosfatmedia så är det nog mest möjliga jobb.

Ingen som har en bild på fosfat eliminatorn som Stig säljer? Kunde tänkt mig å läsa instruktionerna och det om den.

Jag har doserat direkt i karet och exporterat det vita klegget som blir i ett innerfilter med filtermatta. Men skummaren har varit igång och tagit en stor del den också. Jag har försökt hälla stötvis vid ngn streamer och sprida ut det. Vet inte om det gör ngn skillnad att dosera i strumpa osv då det bara blir ineffektivare och tar längre tid. Målet i slutändan är ju ändå att behandla hela vattenvolymen i systemet. Hur mycket fosfat sa du att du hade ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men iofs. Nu när jag tänker efter. Om man doserar i filtersockan där vattnet går ner från visningsdelen borde det bindas upp och stanna där. Och på några timmar exponera allt vatten för lantakloriden. Iaf om du kör bomull. Kanske krävs flera små doser, men hade det varit jag hade jag provat detta. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Sjöfartsmuseet Akvariet sa:

 

Jag har klurat lite på det eftersom vi har mindre system utan sandfilter. Problemet med filter är att det blir ganska arbetskrävande att göra rent massa filtervadd eller liknande. Där är det ju bekvämt med ett sandfilter som kan backspolas.  Men något vanligt filter med filtervadd tror jag i teorin skulle funka. 

 

Man skulle ju kunna testa att dosera vid inloppet till skummaren eller ned genom skummarkoppen. Men jag vet inte hur bra skummare är på att få bort all fällning. Fällningen i sig tror jag inte är direkt farlig men ändå inget man vill ha i karet. Viktigast är att det finns tid för La att binda till PO4 och att PO4 inte tar slut. 

 

/ David 

 

Om det ska vara tillräckligt med tid för fosfaten att fälla ut om man doserar inuti skummaren så måste ju dosen vara extremt liten. Det går ganska många liter genom mina skummare/timme. Tror den står på 8500 liter/timme nu.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, runstenen sa:

Jag har doserat direkt i karet och exporterat det vita klegget som blir i ett innerfilter med filtermatta. Men skummaren har varit igång och tagit en stor del den också. Jag har försökt hälla stötvis vid ngn streamer och sprida ut det. Vet inte om det gör ngn skillnad att dosera i strumpa osv då det bara blir ineffektivare och tar längre tid. Målet i slutändan är ju ändå att behandla hela vattenvolymen i systemet. Hur mycket fosfat sa du att du hade ?

 

Jag vågar inte dosera rakt ner i akvariet utan vill ha något som samlar upp det. 

Både för att det finns risk för att inte all lantanklorid hinner fälla ut och kan då skada fiskar men också för att jag inte tror att det är så bra att restprodukter ligger kvar i akvariet utan har tron på att de behöver exporteras.

Just i dag på morgonen före belysningen gick på så mäter jag 88ppb. Alltså 0,264 ppm fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Det jag säljer är normal lantanklorid i lösning. Det som är speciellt är att den levereras med en doseringsutrustning för långsam tillsats i skummare.

Att tillsätta i akvariet är farligt för fiskarna precis som Runstenen beskriver ovan.

Hur långsam? 


Hur beräknas flödet genom skummaren in i processen? Måste ju vara mindre dosering ju snabbare flöde man har för att inte obehandlad lantanklorid skall följa med ut?

Är skummaren det mest effektiva sättet att få ut det som fäller ut? Är det ett ämne som enkelt fångas upp av skummaren? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, MichaelE sa:

Det borde väl funka att sätta en luftslang med en strypventil på en behållare med lösningen och droppa ner det i sumpen.
Då kan man låta processen ta ett dygn om man så vill.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Är inte rädd för doseringen. Har doserpump som ger 0,1 ml/dos så kan reglera det. 

 

Det jag är rädd för är att inte få ut all restprodukt eller att lantanklorid skall gå igenom utan att vara ordentligt processerad och därigenom skapa problem för fiskarna. Men verkar inte som att någon privatperson har stött på de problemen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De jag har läst om på forum och sett på Youtube har samtliga doserat i filtersocka som bytts ut och rengjorts direkt efter att doseringen är avklarad, vanligtvis droppar man en mycket utspädd lösning under ett antal timmar.

 Har många gånger läst och hört om riskerna men aldrig läst eller hört om någon som dödat sin invånare, så det känns tämligen enkelt att dosera ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, danne031 sa:

De jag har läst om på forum och sett på Youtube har samtliga doserat i filtersocka som bytts ut och rengjorts direkt efter att doseringen är avklarad, vanligtvis droppar man en mycket utspädd lösning under ett antal timmar.

 Har många gånger läst och hört om riskerna men aldrig läst eller hört om någon som dödat sin invånare, så det känns tämligen enkelt att dosera ändå.

 

Jag har också läst om riskerna men inte funnit någon som faktiskt har skadat sina invånare.

 

Men om man doserar i filtersocka och den sen skall rengöras så blir det kanske ännu mer jobb än om man t.ex. byter media i ett filter. 

Jag vill ha så enkel fosfateliminering som möjligt. Tidigare när jag körde med strumpa på nedfallsrören fick jag rengöra den cirka varannan dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

53 minuter sedan, Dimorb sa:

 


Jag vill ha så enkel fosfateliminering som möjligt. Tidigare när jag körde med strumpa på nedfallsrören fick jag rengöra den cirka varannan dag.

 

 

Det finns ju andra produkter också, phosphate rx heter en populär som jag inte kommer ihåg vilka som tillverkar. Phosphat-e från Brightwell är en annan som de säger är säker för invånarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, Sjöfartsmuseet Akvariet sa:

Jag vet också ett publikt akvarium som slutat med LaCl efter dödsfall som misstänktes ha koppling till det. Så det finns absolut anledning till försiktighet tycker jag. 

 

/ David 

 

 

 

Det tror jag ingen påstår annat, bara att det är oerhört sällan något händer, thats all :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...