Gå till innehåll

foder.


Qurex

Rekommenderade inlägg

Har ännu bara en städpatrull med några snäckor och eremiter. De har städat på bra och är inte så mycke alger kvar. 

 

Jag har ännu inte köpt in någon fisk. Har kört sötvatten länge och undrar vad jag kan mata eremiter och ev framtida fiskar med som jag redan har till sötvatten.

 

Tetramin flingor.

grindalsmask.

blackworms.

dafnier.

(Artemia har jag också men det vet jag är ok)

 

läste att flingor kan man mata även anemoner och eremiter med men måste det vara saltvattenvarianter? 

 

Hörde att.det inte ska vara bra att mata saltvattensfisk med sötvattensfiskar pga salthalten..stämmer det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hörde att.det inte ska vara bra att mata saltvattensfisk med sötvattensfiskar pga salthalten..stämmer det?


Om du tänker på att mata rovfiskar som drakar osv med sötvattensfisk så är huvudproblemet att sötvattensfisk verkar sakna vissa näringsämnen vilket tillslut kan leda till bristsjukdomar.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

44 minuter sedan, MichaelE sa:

 


Om du tänker på att mata rovfiskar som drakar osv med sötvattensfisk så är huvudproblemet att sötvattensfisk verkar sakna vissa näringsämnen vilket tillslut kan leda till bristsjukdomar.



Sent from my iPhone using Tapatalk

 

 

Det här är enligt mig en av de mest långlivade myterna som finns inom hobbyn (tillsammans med att nitrit skulle vara farligt för fisk i saltvatten). Vad som ofta skiljer sig mellan söt och vissa saltvattensfiskar är innehållet av Omega 3 fetter. Detta finns rätt mycket i feta saltvattensfiskar som äter naturlig föda. För att våra fiskar skall få ett bra innehåll av Omega 3 så bör man mata sina foderfiskar (sött som salt) med ett förstklassigt foder med mycket omega 3. då skiljer ingenting mellan dem. Vissa sötvattensfiskar klarar sig utmärkt i saltvatten - guppy och mollys som exempel. saltinnehållet i en sötvattensfisk är ungefär lika hög som i en saltvattensfisk och håller man dem i saltvatten - skillnad = zero. Det går utmärkt att mata drakar med guppy - men föd upp guppin med bra mat - mycket omega 3

 

MVH Lasse

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

Det här är enligt mig en av de mest långlivade myterna som finns inom hobbyn (tillsammans med att nitrit skulle vara farligt för fisk i saltvatten). Vad som ofta skiljer sig mellan söt och vissa saltvattensfiskar är innehållet av Omega 3 fetter. Detta finns rätt mycket i feta saltvattensfiskar som äter naturlig föda. För att våra fiskar skall få ett bra innehåll av Omega 3 så bör man mata sina foderfiskar (sött som salt) med ett förstklassigt foder med mycket omega 3. då skiljer ingenting mellan dem. Vissa sötvattensfiskar klarar sig utmärkt i saltvatten - guppy och mollys som exempel. saltinnehållet i en sötvattensfisk är ungefär lika hög som i en saltvattensfisk och håller man dem i saltvatten - skillnad = zero. Det går utmärkt att mata drakar med guppy - men föd upp guppin med bra mat - mycket omega 3

 

MVH Lasse

 

 

 

Jag är helt med på ditt argument och det låter väldigt rimligt.

 

Dock har jag och flera andra erfarenheten att när man matat kraftigt med fisk från saltvatten (torsk, Pollock, bläckfisk osv) till stora rovfiskar i sötvatten har det alltid, förr eller senare, uppstått problem och hög dödlighet.

 

När man nästan uteslutande har matat med fisk från sötvatten (barber, mört osv) så har detta inte varit ett problem.

 

Mina egna erfarenheter har främst gällt arter från hydrocynus och hydrolycus men borde även stämma för andra genus.

 

Sen om det är applicerbart på saltvatten kan jag absolut inte ta gift på men tar gärna det säkra framför det osäkra (det kan givetvis vara något annat som spökar också) :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och jag matar upp Clarias med fiskfoder där huvudingrediensen av fetterna enbart är av marin typ. Från 0.01 gram - ibland 6 kg på 2 år. och vi har nu gjort det på ca 10 ton snart - ingen ökad dödlighet. Jag tror att det har andra orsaker än själva fiskens härkomst. Jag matade upp Ciklider en gång i tiden där köttråvaran var från räka och sill samt från torskrom.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...