Gå till innehåll

Rekommendationer.


Per Johansson

Rekommenderade inlägg

Som ny är man ju lite nyfiken på tekniken...  Jag håller just på att starta upp ett 128-liters, och har lite funderingar på detta med datorer.

Jag förstår ju att det finns precis hur mycket som helst i denna vägen, men visst borde man väl kunna applicera detta redan på ett såpass litet

kar, och sedan låta tekniken följa med vid framtida byte?  

Vad kan man övervaka med dator?  Värden?  Vilka är mest användarvänliga/prisvärda?  Kompabilitet?

 

   MVH.

 

  Per Johansson.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa är att lära sig hur karet, djuren och kemin fungerar innan man automatiserar.

Automatisk osmosvattenpåfyllning och timer för ljuset kan man - bör man ha från start.

Ett år efter man börjat med stenkoraller kanske man kan börja med doserpump för kemikalier.

Automatisering är en grund för misslyckande om man börjar med det innan man är helt trygg på vad man skall göra om något inte stämmer.

Automatisering rättar inte till något som är fel. Det tar bara över de rutinåtgärder som medför att man under tiden man gör dem får en extra koll på vad som händer.

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om främsta orsaken till att du funderar på dessa lösningar som finns är för att du har för mycket mycket pengar och älskar elektroniska leksaker - då är det "hetaste" idag en Apex från Neptune systems. Med den kan man monitorera det grundläggande som temperatur, ph och salinitet t.ex.

Det finns ett fåtal lösningar för att  monitorera KH också, Alkatronic är en stand alone designad av en räv på forumet. Jag tror att alla stora aktörer har utrustning vid det här laget för att ha koll på just KH, lite osäker på hur långt gånget det är med MG och CA som tillsammans bildar de tre grundläggande parametrarna.

 

 

I övrigt så håller jag med Stig till 100%, jag skulle aldrig rekommendera någon nybörjare att skaffa dator av något slag med syfte att automatisera :)

 

Sen har datorer som apex oändliga möjligheter. Med enbart ett par temp och nivågivare får du hängslen och livremmar som kan rädda vilket kar som helst från olika former av katastrofer :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...