Gå till innehåll

Nystart av salt med ett RSM130


Ricke

Rekommenderade inlägg

Hej igen alla saltvänner.

Efter flytt till nytt hus någon mil norr om Kalmar och av ren slump fick jag ett RSM130 akvarium, så då var det lika bra att komma tillbaka till saltvärlden, mycket har hänt de senaste åren. Många nya har kommit och gamla lagt av vad jag förstår.

Med det här karet kommer jag köra lite blandat mjukkoraller och lps. Ett par fiskar och städpatrull. I dagsläget är det några koraller i och 2 clowner. Hade varit trevligt med lite påfyllning av fraggar eller microdjur om någon känner för att donera/sälja till välgörenhetspris till en gammal saltis som gav mycket när han själv hade fullt i sitt gamla kar.

Karet har en ledramp inbyggt i huven så det är lite speciellt på så vis.  

Kul att vara tillbaka och hoppas detta karet kommer gå bra :)

24130497_1491871400862263_4987374606947733303_o.jpg

21768199_1430273267022077_8526480292697932267_n.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Karet tuffar på och har nu fått 4 nya invånare, lite bråk och gruff i början, men nu hoppas jag de hittat sin plats. Vattnet blev lite omrört av lite mer aktiva bottenfiskar så ska göra lite filter till ena pumpen som kan samla upp lösa partiklar. Brunalgsstadiet har gått över till grönalger och på vissa ställen till lila kalkalger så det känns stabilt, även om det är grönt. Stjärnpolypen växer så det knakar.

De nya firrarna är:

Salarius ramosus

Gobiodon okinawae

Canthigaster benetti

Pholidichthys leucotaenia

Här kommer en film från karet som varit igång med salt sedan början på december.

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...