Gå till innehåll

Alger eller??


Holmis

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

Detta blir mitt första inlägg på detta fantastiska forum. Från början hade jag tänkt skriva mer på forumet och kanske göra en byggtråd men framförallt ställa mer frågor. Dock har alla frågor som dykt upp under min uppstart redan funnits bland forumets alla trådar.

 

Nu har det dock dykt upp en hel del alger, slem eller något som jag har svårt att identifiera som jag hoppas att någon kan hjälpa mig dels att identifiera men också med någon ide om hur jag skall hantera dessa.

 

Lite bakgrunds info är ju alltid bra, detta är mitt första saltkar så jag började på i princip noll men har läst massor med trådar och tittat på mååånga timmar av youtube klipp och klarat mig hyfsat tror jag... =)

Karet är ett Red Sea Reefer 250 Delux dvs. med 2st Hydra 26 HD led , skummare Deltec SC 1455 och jag kör bara osmos vatten. Jag har följt Red Sea Matutre start kit till punkt och pricka och har just nu åtta sniglar och två clowner i karet. Just nu är jag på dag 20 av guidens 21 dagar och jag startade med levande sand men död sten (Marco rocks).

 

Finns det någon som vet vad detta är för typ av alger? Om det nu är alger och inte Cyano men skall inte Cyano vara mer rött?

 

Tack på förhand.

Christoffer

 

 

 

2017-12-15.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Taxk för era svar!! Jag har kollat runt lite och Daniel du har nog helt rätt när jag snabbt kollar på lite andra bilder på google. Det blir att läsa in sig på white slime i kväll...

 

En av de fyra delarna i Ref Sea Mature kittet är Nopox doseringen enligt guiden är lite högre än instruktionen på flaskan så jag skall kolla på att minska doseringen lite. Provade idag att göra ett lite större vattenbyte och försökte suga upp så mycket slime som möjligt. Även flödet är justerat något antagligen så att det blir lite mindre delar i karet med dålogt flöde.

 

Jonas, jag har inte lakat ur stenen alls. Började med Marco rocks som enligt det jag kunde läsa mig till inte skulle behöva lakas ur. Finns der någon som har erfarenhet av Marco Rocks?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att laka ur sten är IMO att överbearbeta både det ena och andra - betyder inte alls att du får en problemfri start - vilket många trådar här på forumet visar. Jag har använt Marco Rock och LS i mitt nuvarande kar - aldrig jag skulle få för mig att förstöra det jag betalt för (dvs laka ur levande sten) och Marco rock är torr sten.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, Lasse sa:

Att laka ur sten är IMO att överbearbeta både det ena och andra - betyder inte alls att du får en problemfri start - vilket många trådar här på forumet visar. Jag har använt Marco Rock och LS i mitt nuvarande kar - aldrig jag skulle få för mig att förstöra det jag betalt för (dvs laka ur levande sten) och Marco rock är torr sten.

 

MVH Lasse

Nej, det finns väl ingen vettig människa som rekommenderar att laka ur levande sten heller? 

 

20 timmar sedan, Holmis sa:

Jonas, jag har inte lakat ur stenen alls. Började med Marco rocks som enligt det jag kunde läsa mig till inte skulle behöva lakas ur. Finns der någon som har erfarenhet av Marco Rocks?

Okidoki. Just Marco Rocks vet jag inget om. Jag började med Pukani och de släppte en MASSA skit under ca 2 veckors tid. Mycket av det som lämnade stenen liknade som sagt det du har i din sten, därför tänkte jag på det. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det finns lite fosfat i stenen som eventuellt kan läcka ut ser jag snarare som en fördel i starten. I en start kan det vara helt fosfatfritt och det hämmar den biologiska utvecklingen av karet. Jag vill ha igång biologin så fort som möjligt och fosfor är en biologisk nödvändighet - inte ett gift.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2017‎-‎12‎-‎16 at 18:14, Holmis sa:

Började med Marco rocks som enligt det jag kunde läsa mig till inte skulle behöva lakas ur. Finns der någon som har erfarenhet av Marco Rocks?

 

Jag har erfarenhet. Mina stenar släppte absolut ingenting men precis som Stig så har jag hört både och.

 

Hamnade själv i lång spiral med massor med cyano och nollad fosfat första månaderna, hade nog kunnat korta ner tiden om jag jobbat mer aktivt med fosfatdosering. Nu tog jag till ett annat gammalt beprövat saltvattenstrix istället, tålamod ☺ 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

31 minuter sedan, j0nas sa:

Hamnade själv i lång spiral med massor med cyano och nollad fosfat första månaderna, hade nog kunnat korta ner tiden om jag jobbat mer aktivt med fosfatdosering. Nu tog jag till ett annat gammalt beprövat saltvattenstrix istället, tålamod ☺ 

Ja tålamod har jag insett är den viktigaste egenskapen att besitta om man skall bli framgångsrik i denna hobbyn... =)

 

Tusen tack för alla svar, efter lite sökande på White slime och nopox så tror jag och hoppas att detta är boven i dramat. Skall testa att ta bort kolkällan under ett par dagar och se vad som händer. Sen gäller det att hitta en balans men det ger väl sig med tiden.

 

En lite intressant notering när jag kollar på doseringsinstruktionerna som Red Sea ger för nopox på flaskan så är dessa ca 50 % lägre än vad som sägs i Mature Kit guiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite skillnad på normal användning och uppstart. Just nu vill du bara få sprutt på bakteriefloran i karet, då är kolkälla en form av steroider.

Till vardags använder man nopox för att boosta de bakterier som äter nitrat, man säger därför att man doserar för att sänka nitraten.

Samma men olika ändamål :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte jag skulle ge en snabb uppdatering om någon läser denna tråd i framtiden.

 

Kolkällan i mitt fall nopox var boven i dramat jag har nu stoppat denna helt i 5 dagar och problemet har nästan helt försvunnit. Nu gäller det att hitta en balans så att inte övriga värden sticker iväg.

 

Åter igen tack för hjälpen!!

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...