Gå till innehåll

Strypa flödet på pumpar/filter - vilka skador ger det upphov till?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har funderat lite på pumparna jag har. Tänker nu på matarpumpar och inte på streamers.

 

En del är ställbara och man kan reglera flödet "på" pumpen genom att vrida på en liten ratt och en del är inte ställbara och kommer med fast flöde.

 

Ibland köper man sig ett filter där man kan reglera flödet IN i filtret med hjälp av ventil eller så bygger man en egen lösning för att kunna reglera flödet.

 

Men vad gör det med icke reglerbara pumpar och deras delar?

 

Pumpar som är ställbara från start får ju mindre tillförsel av vatten när man "stryper" dem men det verkar inte som att det skall påverka hållbarheten för tillverkarna ger samma garantier på både ställbara och icke ställbara pumpar.

 

Men om jag t.ex. använder ett filter där jag har pump - ventil till filter - filter för att sänka flödet in i filtret från en pump som i utgångspunkten INTE är ställbar men som har högt flöde. Riskerar jag då att den går sönder tidigare p.g.a. slitage? Riskerar jag att den blir överhettad? Risk att det bildas mottryck och pumpen lossnar? Eller andra problem som kan uppstå när man kopplar starka pumpar till rör, slangar och filter där man stryper flödet IN i filtret.

 

Ser ju att om man t.ex. stryper en 600 liters till 400 liters så är det kanske inte lika illa som om man stryper en 15000 liters tilll 1500, om det ens är möjligt. Men skulle vilja veta om det på något sätt påverkar pumpen negativt eller utgör några risker. 

 

Har nämligen många pumpar på 10000 liter och uppåt som jag önskar att använda till t.ex. små filter med kol, fosfatmedia osv.. men de må strypas ner ganska kraftigt. Är det risk med å göra det? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan att veta vilken sorts pump du tänkt använda dig av kan jag bara svara generellt. 

En pump är designad att vara mest effektiv i ett visst flödesintervall. Om flödet är för lågt är den mindre effektiv än tänkt. Kort sagt drar den mer ström per flödesenhet. 

Om du stryper ner pumpen för mycket riskerar du att den slits onödigt mycket. Tänker du använda en pump per filter? I så fall kan du sätta ett T-stycke på pumpens utlopp. Ena avsticket går till filtret och det andra tillbaka till sumpen med en ventil. Den använder du för att höja trycket i ledningen för att kunna mata filtret. Gör du så här riskerar du inte att slita på pumpen.

 

 

Ändrat av Slanten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för info.

 

Det är olika pumpar. Newjets, maxijets, jebao osv osv..

 

Effekten är inte så farligt för mig. Det innebär en högre kostnad men oftast är det helt obetydligt eftersom de drar så lite i utgångspunkt.

Jag tänkte en pump per filter eller en ventil in på varje filter för att kunna styra flödet. 

 

Är det lika illa om man stryper pumpen före filtret eller med filtret?

 

T-kors.. jag har ett Y-kors liggandes.. är det samma sak bara annan design? Kunde du länkat mig till vilken typ av produkt du tänker på. Om man kör med Y-korset så kan man ju bestämma tryck in i filtret samtidigt som man väljer hur mycket av flödet som skall "gå ut" igen. Men då har man ingen nytta av ventil på filtret. 

Vad med om man har ventil på ingången på filtret till en pump som inte är ställbar. Hur påverkar det flödet och pumpen?

 

Man stryper ingången så att det inte kommer in så mycket vatten som pumpen egentligen skall leverera men vart tar det vattnet vägen? Pumpen pumpar ju ut det in mot filtret men öppningen till filtret låter ju inte så mycket vatten komma in. Såg några filter som var byggda så.. med ventil på inloppet. 

 

Om jag låter pumpen pumpa sin maxkapacitet in i slangen/röret och så stoppar jag helt plötsligt flödet precis innan filtret med hjälp av en ventil. Då känns det som att det borde byggas upp ett ganska högt tryck. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men @stigigemla vart tar vattnet/trycket vägen?

Om man tar t.ex. ett filter med kran på toppen och ingående rör som man kopplar en icke ställbar pump på så kommer ju pumpen å ge tryck in mot filtret och så kan man stänga eller öppna inloppet så att si eller så mycket vatten kommer in. 

 

Det vattnet som inte kommer in i filtret skapar väl ett tryck och det trycket bör väl i sin tur skapa något problem för pumpen.. eller vad missar jag? Jag vet att jag missar ting om du har en annan version ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...