Gå till innehåll

mina koraller är bruna


wrroomm77

Rekommenderade inlägg

Det är minst 99% att det är fosfat som ger den bruna färgen. Du kan lika gott beställa Biophos eller Rowaphos med testerna.

Håller med om att det förmodligen är fosfaten. Jag hörde häromdagen om en akvarist som brukar köra RowaPhos i sin rätt hårt belastade burk för att hålla fosfatvärdena i schack. Han fick ett haveri på sin Rowa-reaktor och var utan under några veckor när den var på lagning. Alla (i alla fall vad han sa) acroporor färgrade om mot brunt på mycket kort tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej du skulle antagligen behöva byta otroliga mängder. Rowaphos kostar ungefär 600 kronor för ett kilo och Biophos ungefär hälften och det räcker ganska säkert för att rensa ditt kar. Det finns många trådar om fosfatborttagning du kan söka på i morgon.(Sökfunktionen ligger nere just nu).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir det bättre om man har biophos eller Rowafos samtidigt somman tillsätter Rowa kalk !? det står att det skall binda fosfater så att skummaren kan ta bort fosfaten., eller det funkar inte och man bör tillsätta någon av de ovanstående

filtermedierna!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 Var kan man köpa Biophos eller Rowaphos !?

2 Blir det bättre om man har biophos eller Rowafos samtidigt somman tillsätter Rowa kalk !? det står att det skall binda fosfater så att skummaren kan ta bort fosfaten., eller det funkar inte och man bör tillsätta någon av de ovanstående

filtermedierna!?

1: I akvariehandeln och säkert på nätet. Det finns lite olika förpackningsvarianter för olika ändamål. Granulat föär att lägga i strumpa eller reaktor och kakor som man kan låta t.ex. ytavrinningsvattnet rinna igenom.

2: Jag och många med mig kör utan kalk och fosfaten försvinner. Jag begriper inte riktigt varför man skulle sätta till kalk i den här processen men det kanske någon annan kan svara på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Anders

Det kan finnas många anledningar varför dina koraller blir bruna. Det kan eventuellt bero på ljuset. Olika pigment framhävs (produceras) under olika ljus. Har du bara mh eller kompletterar du med något annat? Kan också vara styrkan på ljuset, om det är för mycket eller för lite kan färgen skifta till brunt beroende på korallens behov. Det behöver dock inte vara ett tecken på att korallen mår dåligt då de byter färg, men bruna koraller är ju inte så snyggt.

Det kan också bero på en hög nivå av tex fosfater som redan sagts, men det kan även bero på att det är för lite näring i vattnet vilket innebär att korallen fokuserar sig mer på att få energi genom ljuset och producerar därför mer zooxanthellae dvs encelliga alger som "odlas" av korallen för att kunna tillgodogöra sig energin från ljuset. När dessa ökar i antal blir korallen brun. Med näring menar jag mat som korallen i fråga kan fånga och omvandla till energi dvs zoo och phyto plankton samt lösta näringsämnen i vattnet. Matar du med zoo/phyto? Hur effektivt skummar du vattnet?

Andra orsaker kan vara hur stark genomströmningen är på det ställe korallen står, antagligen beroende på att korallen i fråga inte kan fånga tillräckligt med näring från vattnet och tvingas därför fokusera på solenergin och blir därmed bruna. Detta är dock bara min egen slutsats efter att ha iaktagit 3 frags av samma korall som sitter på samma höjd (dvs lika mycket ljus) men på olika ställen i karet där cirkulationen är mycket varierande. De tre fragsen har inte bara olika form utan även helt olika färger.

Den sista gissningen kan vara att korallen saknar något spårämne. Ger du några extra spårämnen till korallerna? Hur ofta byter du vattnet?

Hoppas att detta inte bara krånglade till det för dig. Det finns vanligtvis inget lätt svar varför en korall blir brun.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska börja bena ur detta

Jag byter ca 20 liter vatten i veckan

min salthalt är 1.026

Nitratvärdet är ca 15

phosfatvärdet är 0.5-1 så det är högt.

Jag har bara MH 14500 K

Jag matar inte korallerna med nått

Jag kör med reef crystals så jag tror inte att jag behöver spårämnen heller.

Jag funderar starkt på att börja med alkoholmetoden för att få ner fosfaten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vodkametoden är svår. Du bör inte ge dig på den innan du har flera års erfarenhet så att du verkligen ser hur djuren mår.

Kan du lägga i mer LS och öka cirkulationen minskar säkert nitrathalten undan för undan.

Jag har ungefär 105 Kg levande sten i mina kar och noll i nitrat med 33 fiskar.(+ 24 yngel) på 800 liter totalt.

Zeolitmetoden och nitratfilter är mycket lättare att få att fungera även om de ofta är trögstartade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vodkametoden är svår att få att fungera och har kraschat karet hos flera så den bör du inte köra innan du har flera års erfarenhet och ser på djuren hur de mår. Den tar INTE fosfat utan bara nitrat. Skall du ta bort nitrat är levande sten + ökad cirkulation runt stenen bättre.

Jag har ungefär 105 kg sten på mina 800 liter vatten med 33 fiskar (+ 24 Banggaiyngel) och noll nitrat.

Annars finns Zeolitmetoden och nitratfilter som andra möjligheter. De är ofta tröga i starten men mycket säkrare än Vodka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...