Gå till innehåll

Paracanthurus hepatus


Jeppe83

Rekommenderade inlägg

3 minuter sedan, Datzun sa:

Palletkirurg aka Doris. Blir relativt stora, är livliga och får ganska lätt prick. 

Jag menar att gul kirurg är ”lättare” att hålla. 

Med vänlig hälsning, Fredrik 

Då funkar de kanske inte med en Doris i 180L? Så att dom rätt stora. Uvc har ja. Men är de bara med storleken att göra att dom är svåra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej 

pallett kirurgen är känslig för prick har lätt för att bli stressad jag har en pallett och gul kirurg i mitt kar och palletten har lite prick imellanåt det försvinner av sig själv den gula kirurgen är inte så känslig det är viktigt att de får mycket nori för de är vegetarianer det äter även pellets, flingor och fryst mat men det är viktigt med nori om man inte har mycket alger som de kan beta av.ska tillägga att palletten igentligen är plankton ätare

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, mcjagg sa:

Hej 

pallett kirurgen är känslig för prick har lätt för att bli stressad jag har en pallett och gul kirurg i mitt kar och palletten har lite prick imellanåt det försvinner av sig själv den gula kirurgen är inte så känslig det är viktigt att de får mycket nori för de är vegetarianer det äter även pellets, flingor och fryst mat men det är viktigt med nori om man inte har mycket alger som de kan beta av.ska tillägga att palletten igentligen är plankton ätare

mvh

Alger har jag:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, Jeppe83 sa:

Då funkar de kanske inte med en Doris i 180L? Så att dom rätt stora. Uvc har ja. Men är de bara med storleken att göra att dom är svåra?

Jag hade inte skaffat en Palettkirurg i 180 L kar. Möjligen en riktigt liten som får gå vidare när den når en viss storlek. 

Med vänlig hälsning, Fredrik 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte ”nöja” dig med en liten kirurg? Finns några få som inte blir så stora. Sen finns där ju en begränsning vad ett 180l klarar av i fiskväg, 2 kirurger är nog att pressa/tänja på denna. 

Även en gul kan bli rätt stor. 

 

Googla reeflex så får det hum om hur stora dom olika kirurgerna kan bli. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle säga helst inte mindre än 720L till en palett. Det är många som har en i 250L och säger att "jag ska snart uppgradera", men längre än något år är att pusha det.

Det samma gäller för de flesta kirurger. Visst kan de klara sig ett tag i 250, men har man sett skillnaden på hur en uppför sig i ett större kar så vet man hur fel det är.

Jag skulle inte rekommendera någon kirurg till 180 liter.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

39 minuter sedan, danne031 sa:

Skulle säga helst inte mindre än 720L till en palett. Det är många som har en i 250L och säger att "jag ska snart uppgradera", men längre än något år är att pusha det.

Det samma gäller för de flesta kirurger. Visst kan de klara sig ett tag i 250, men har man sett skillnaden på hur en uppför sig i ett större kar så vet man hur fel det är.

Jag skulle inte rekommendera någon kirurg till 180 liter.

Va tycker ni man kan ha i 180L? Just nu har ja två små clowner. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om någon dvärgkejsare med liten brasklapp för att de kan vara lite knepiga främst för att många av dom gärna äter vissa koraller, sen finns ju salarias, frökenfiskar, gobys, kardinaler (bangaii eller pyjamas vanligast).

Räkor är också trevliga, eld eller putsarräkor t.ex.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Serranus tortugarum har supertrevlig personlighet, är fredlig, och går att hålla i grupp.

Plectranthias inermis en jätte rolig Anthias släkting som ser ut och beter sig som en hökfisk.

Kantnålar är roliga, men i ett 180l är måste du nog hitta en som redan tar frysfoder.

Jag har länge velat testa någon wetmorella gjylta dom verkar riktigt roliga.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se min tråd och fiskbesättningen där - samtliga mina skulle kunna passa. Vill du ha kantnålar så bör du låta karet gå något år och ett refugium för att kunna få en produktion av småkryp. De gyltor som skulle kunna passa är wetmorella sp (finns tre varianter i handeln då och då. Om du vill ha ett intressant akvarium - satsa på en räkgoby och medföljande räka. Den gula gyltan jag har är också ett bra val. Bangaykardinalen kan bli lite grilsk men pyjamaskardinalen är en ganska lugn fisk

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...