Gå till innehåll

Biopellets som inte kickar in!!


Ted

Rekommenderade inlägg

Hej alla kloka - behöver lite hjälp!

 

Jag har en biopelletsreaktor som nu har gått i sumpen i 3 månader. Har fyllt på med pellets vartefter tiden gått.

MEN min värden ligger där de ligger - No3 rör sig inte ur fläcken konstant på 20. P04 ligger lågt - men är mätbart.

Varför kickar reaktorn inte in och börjar sänka N03? Snart åker den ur och så börjar jag med NoP0-x som jag vet fungerar!

Vad säger ni?

 

Ted

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger inte att det är det men du får inte ner NO3 om inte det finns PO4 med biopellets - det kan ju vara noll och då förklarar det ett och annat. Där är det flytande kolet bättre eftersom det kan nå ställen där denitrifikation sker och den är lite oberoende av fosfatvärdena.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger inte att det är det men du får inte ner NO3 om inte det finns PO4 med biopellets - det kan ju vara noll och då förklarar det ett och annat. Där är det flytande kolet bättre eftersom det kan nå ställen där denitrifikation sker och den är lite oberoende av fosfatvärdena.
 
MVH Lasse

Ordning på dig. Jag har tänkt samma sak med just po4. Vad säger du som verkligen kam detta - ska jag ändra till nopo-x igen - det funkade då - vad säger du?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag startade upp så hade jag hög fosfat och låg nitrat. När jag började tillsätta nitrat så sjönk fosfaten snabbt. Du skulle ju kunna tillsätta fosfat och se om det hjälper. Däremot om du inte har problem pga nitraten så skulle jag inte bry mig.


OM jag ska tillsätta fosfat - vad använder jag?? Mata mer är en variant - men vad skulle du tillsätta?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat biopellets några gånger och jag är inte så lycklig över resultatet. Tror jag Tyvär läst fler som fått problem med det än dom som har lyckats bra (är ju iof oftast dom som misslyckas som hörs :)).

I alla fall min erfarenhet är att den tar bort nitratet väldigt fort men inte fosfaten och när nitraten är borta så får man inte bort fosfaten. Sen börjar obalansen och cyano och liknande kommer som ett brev på posten. Samt att koraller dör av näringsbrist pga brist på nitrat.

Jag kommer aldrig prova det igen och kommer inte rekomendera det.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi körde ett ganska stort torn med biopellets för några år sedan. Funkade okej, höll värdena stabila fast jag har för mig att vi även körde fosfatremover. 

Sen satte pumpen igen så att flödet minskade ganska mycket utan att vi märkte nåt. Då hände det saker. Nitrat gick ner mot noll på ganska kort tid. Blev förmodligen en annan typ an nitratfilter då :) 

 

/ David 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som vill påpeka hur trubbigt och rent av dåligt salifert är på po4?

Jag har ingen erfarenhet - men sedan jag startade i hobbyn 2010 har jag konstant sett hört och läst att salifert är värdelöst, det är bara Hannah som är värt att använda. Så det ju vara idé att ta reda på hur fosfaten faktiskt ligger innan man börjar dosera något.

Ändrat av danne031
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-12-19 at 19:48, Ted sa:

Hej alla kloka - behöver lite hjälp!

 

Jag har en biopelletsreaktor som nu har gått i sumpen i 3 månader. Har fyllt på med pellets vartefter tiden gått.

MEN min värden ligger där de ligger - No3 rör sig inte ur fläcken konstant på 20. P04 ligger lågt - men är mätbart.

Varför kickar reaktorn inte in och börjar sänka N03? Snart åker den ur och så börjar jag med NoP0-x som jag vet fungerar!

Vad säger ni?

 

Ted

 

Därför att fosfat är för lågt. Skall kolkällemetoden funka behövs en hyfsat normal N/P kvot. Du är inte den förste som inte fått biopellets att fungera;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Därför att fosfat är för lågt. Skall kolkällemetoden funka behövs en hyfsat normal N/P kvot. Du är inte den förste som inte fått biopellets att fungera;-)

Tack - ja det är nog po4 som är lågt.
Snart åker reaktorn ur tanken!



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...