Gå till innehåll

Sjögurka som exploderar


per.w

Rekommenderade inlägg

Har varit intresserad av att köpa en sjögurka då de är fina när de blommar/slår ut.

Har även i samband med mina efterforskningar hört att de kan explodera i akvarier och slå ut allt levande som man då har i burken.

Är det någon som hört eller vet mer om detta fenomen??

Mvh Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@per.wJag tror du menar sjöäpple och där finns en del rapporterat men jag vet också sjöäpplen som fungerat i samma kar länge. Vanliga sjögurkor - både filtrerande och grusätare har jag haft i varje kar utan problem. Just nu har jag 2 i mitt - och jag har bara satt dit en.......

 
MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Sjöäpplen, om det r sådana du menar kan under vissa omständigheter, t.ex. om de triggas av vissa foder, släppa giftiga ägg och alla som äter äggen (dvs, de flesta) dör inom en halvtimme - men det verkar även ha ytterligare ett toxin som kan triggas av yttre angrepp - t.ex. tryckarfiskar, fastna i pumpsyndromet osv.

Skithäftiga, men inget för fiskakvarium är mitt stalltips!

Sedan finns det ju några coola sjögurkor typ Colorichus robustus, som är lite samma stuk, men som jag åtminstone påstår är ofarlig

Ändrat av greger
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...