Gå till innehåll

Matning i nystartat kar


Leoparden

Rekommenderade inlägg

Har en fråga angående matning i ett nystartat kar.

 

Har ett 275 liters + 50 liter sump som varit igång med inkörd sten och levande sand i en månad ungefär. Har även kört med red seas mature kit. 

 

För lite mer än en vecka sedan tog vi in ett par clowner och en liten bicolor kejsare. Allt har funkat väldigt bra med dom. Clownerna är glupska som bara den och är direkt uppe vid ytan när man är nära för att tigga mat. Kejsaren är lite mer försiktig, men går och pickar på stenarna hela dagarna. Får den i sig något genom detta eller betyder det bara att den letar mat? 

 

Min drömfisk är gulkirurg. Sedan flera år tillbaka har jag velat ha en och igår när vi var inne på zoogiganten hade de precis fått in en leverans på två stycken. Dessa var de sista de kunde få in nu sa de. De hade beställt 12 från början men fick bara 2. Så vi köpte med oss den ena hem. 

 

Köpte med nori med vitlök till den. Hur mycket ska man erbjuda och hur ofta med tanke på att karet är nytt? Clownerna och kejsaren får fryst eller pellets var tredje dag nu. Misstänker även att kejsaren kommer vara och plocka fråb norin? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Leoparden said:

Hur mycket ska man erbjuda och hur ofta med tanke på att karet är nytt? Clownerna och kejsaren får fryst eller pellets var tredje dag nu.

Det är kanske bättre att mata mindre men oftare, både för fiskarna och bakteriefloran. Jag brukar ge min 12cm stora Zebrasoma en ca 6x2cm stor bit nori (från asiatisk butik) 2-3ggr per dag, men det är kanske för mycket eftersom han är ganska tjock. Utöver detta stjäl han övriga fiskars mat och betar de flesta algsorter han kommer åt i akvariet.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nori är inget man kan ge vid enstaka tillfällen utan det sätter man helst i en bit som förbrukas under x timmar. Det finns ett antal olika klämmor som är lämpliga, typ klädnypor fast helt utan metall helst såklart :)

Själv låter jag min klämma hänga i karet 24/7, typ varannan dag tar jag upp den och klämmer fast en ny bit som räcker ett dygn ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äter de inte tills de spricker med fri tillgång på nori? Bitarna jag matar med slukas på någon minut (så fort de mjukats upp av vattnet), men min kirurg är trots det ganska rundlagd så den verkar inte svälta. Jag kan förstås inte utesluta att den skulle växa fortare med ännu mer mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ger mer eller mindre fri tillgång på nori de dagar jag är hemma (reser i jobbet, frun matar med annat när jag är iväg). Med tanke på hur låg energitätheten är i nori, såväl som i annat grönt, så lär fiskarna knappast bli överviktiga. Möjligen blir det mycket skit i akvariet :) 

Med vänlig hälsning, Fredrik 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Datzun said:

Med tanke på hur låg energitätheten är i nori

Stämmer verkligen detta? Enligt innehållsdeklarationen på min nori så innehåller 100g 360kcal, 46g protein och 44g kolhydrater (att jämföra med t ex kokt ris, som bara innehåller ca 115kcal, 3g protein och 25g kolhydrater).

 

1 hour ago, Stefan molin said:

Hej , det är omöjligt att mata en fisk för mycket ,det är möjligtvis om man matar med pellets som sväller , men då brukar dom stöta ut det igen ,

nästan all vaken tid för en fisk är att leta mat

Många andra djurarter (iaf tamdjur) går lätt upp i vikt om de får fri tillgång på föda, vet ej om det även gäller unga växande fiskar --de kanske snarare växer upp snabbare (om inte kosten är felbalanserad)? Att algätare letar efter mat hela dagen beror väl på att det sällan finns överflöd av mat på samma ställe, utan fisken måste leta efter varje smula, så den totala mängden de får i sig kanske inte är så stor.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

man får tänka på hur mycket 100g nori är det motsvarar 50 stora ark och jag har tre kirurger som har tillgång till nori i stort sett hela tiden och de är absolut inte tjocka man kan säga att de är kraftiga och de har aldrig varit sjuka tror det beror mycket på att de får mycket mat de har gått tillsamans i drygt 3 år mina vatten värden är jätte bra har mycket sps och lps i karet men jag kan ha fel

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 hours ago, mcjagg said:

man får tänka på hur mycket 100g nori är det motsvarar 50 stora ark

Sant, jag skrev 100g för att det är standard i näringsdeklarationer. Mina noriark väger 2,2g per styck, skulle gissa att jag ger min 12cm stora kirurg 1/10-dels ark per dag, alltså 0,22g.

 

1 hour ago, Leoparden said:

Vad rekommenderar ni för nori? 

Jag köper rostad nori i asiatiska livsmedelsbutiker (avsedd för sushi). Kanske den innehåller mindre vitaminer än den dyrare(?) soltorkade norin som säljs i akvariebutiker, jag vet inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

47 minuter sedan, Christian J sa:

Sant, jag skrev 100g för att det är standard i näringsdeklarationer. Mina noriark väger 2,2g per styck, skulle gissa att jag ger min 12cm stora kirurg 1/10-dels ark per dag, alltså 0,22g.

 

Jag köper rostad nori i asiatiska livsmedelsbutiker (avsedd för sushi). Kanske den innehåller mindre vitaminer än den dyrare(?) soltorkade norin som säljs i akvariebutiker, jag vet inte.

Jag vet inte hur den norin är men den ska helst vara orostad den rostade är mörkare i färgen den jag köper är grön

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2017‎-‎12‎-‎22 at 12:25, Leoparden sa:

Så nori kan man ge varje dag även om det är nystartat? 

Om karet är cyklat, dvs om nitrifikationen är etablerad så kan du mat lite mer men du skall aldrig "stört"öka fodergivan - höj den sakta i stället. Ta det speciellt försiktigt med Noori eftersom den är väldigt kväverik

 

MVH Lasse 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...