Gå till innehåll

Byte av akvarium och karantän


DennisL

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag är på gång att uppgradera mitt akvarium från ett 360l till ett 756l, nu sitter jag och funderar på hur jag ska göra. Jag har i dagsläget levande sten, välmående koraller och fiskar varav två kirurger, en gul och en hepatus. När jag släppte i min hepatus så fick den ett mindre utbrott av vita prick, så jag vet att det finns vita prick i akvariet, även om ingen av fiskarna visar symptom på det i dagsläget. Jag har planer på att köpa en powder blue kirurg i framtiden, och vet att de är extremt känsliga för vita prick, och det fick mig att fundera...jag skulle ju gärna vilja bli av med parasiterna helt och hållet. Jag kommer ha möjlighet att ha båda karen igång samtidigt. En tanke är att flytta all sten och koraller till det nya akvariet och låta alla fiskar gå kvar i det gamla och medicinera dem med kopparbaserad medicin och sen hålla dem där tills alla parasiter är borta, och sen använda mitt gamla akvarium som karantän. Är detta en bra ide tror ni? Det finns ett par problem som jag ser det.

1. Eftersom korallerna kommer gå i det nya akvariet utan fisk så kanske det påverkar saker och ting vad gäller kemin i vattnet vilket ju förmodligen inte gynnar korallerna. (mindre avfallsprodukter innebär ju mindre mat för bakterier och koraller).

2. Om jag tar ut all levande sten ur 360l akvariet så kommer ju mycket av de nitrifierande bakterierna att försvinna ur akvariet, vilket innebär att avfall från fiskarna inte kommer kunna brytas ned i samma utsträckning som tidigare, tänker ammoniak och nitrit, vilket kan komma att påverka fiskarna?

3. Jag har inte riktigt förstått hur ett karantänsakvarium kan fungera. Folk verkar ju stoppa fiskar i ett helt tomt akvarium med bara vatten, det borde ju bli problem med ammoniak och nitrit, eller har jag missat något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skulle kunna tillföra fiskmat i korallkaret för att hålla igång bakteriefloran. Vet ej om detta ger upphov till en annan bakterikultur än om maten först gått genom en fisk, men det är nog inget större problem.

 

Istället för LS skulle du kunna ha ett skumpatronfilter för att bryta ner ammonium, detta kommer bara att leda till lite högre nitrathalt. Däremot trivs många fiskar bättre med LS, kanske pga smådjuren de hittar på den.  

 

Jag använder LS i mitt karantänskar, det innebär visserligen att jag inte kan medicinera, å andra sidan har jag inte haft en enda sjuk fisk sedan jag skaffade karantän (märkligt sammanträffande). Annars kan man använda skummare, kemisk ammoniabindare, patronfilter eller gröna trådalger för att ta bort ammonium. Man bör även ha gömställen, t ex PVC-rör.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge man matar karet med precis vad som helst som är biologiskt och bryts ner till ammonium så får man samma bakterier som med fisk i.

Men man behöver inte mata något alls, bakterierna finns alltid kvar, dock i låg volym så man får vara försiktig med nya invånare och öka belastningen lika sakta som vanligt.  

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...