Gå till innehåll

Datzuns RSM S-400


Datzun

Rekommenderade inlägg



Främst kalium och jod som måste upp, samt få ner Barium och Silikon. De två sistnämnda kan jag inte härröra från något, de är ett mysterium. 



Vissa GFO släpper barium så det kan vara en källa om du använder det.

Men:
- Tritons fosfatremover Al99 absorberar barium (men släpper aluminium).
- Rowaphos absorberar aluminium (men släpper inte barium).
Dvs om du växlar mellan att använda Al99 och Rowaphos så får du ner bariumvärdet. Provade det själv förra året då jag hade både högt Al och Ba...och det fungerar faktiskt.
Dock är, vad jag vet, högt barium inte så speciellt farligt...

Högt kisel är heller inte farligt.

Sent using Jedi mind trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minuter sedan, BatmanGefle sa:


 

 


Vissa GFO släpper barium så det kan vara en källa om du använder det.

Men:
- Tritons fosfatremover Al99 absorberar barium (men släpper aluminium).
- Rowaphos absorberar aluminium (men släpper inte barium).
Dvs om du växlar mellan att använda Al99 och Rowaphos så får du ner bariumvärdet. Provade det själv förra året då jag hade både högt Al och Ba...och det fungerar faktiskt.
Dock är, vad jag vet, högt barium inte så speciellt farligt...

Högt kisel är heller inte farligt.

Sent using Jedi mind trick.
 

 

Tack för input! Jag använder ingen fosfatremover, och har inte gjort på några år. Jag kör zeolit och KZ Zeostart3 för att ta ner näringsvärdet. Jag har kört en del olika ballingsystem+spårämnen, kanske kan en del skräp härröras från någon av dem. 

Det vore smidigt att växla mellan de GFO du nämner, men jag har så låga näringsvärden att jag inte vågar addera också en GFO. 

Jag körde ett större vattenbyte, kommer göra några till, så får jag se vid nästa test hur jag ligger till. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för input! Jag använder ingen fosfatremover, och har inte gjort på några år. Jag kör zeolit och KZ Zeostart3 för att ta ner näringsvärdet. Jag har kört en del olika ballingsystem+spårämnen, kanske kan en del skräp härröras från någon av dem. 
Det vore smidigt att växla mellan de GFO du nämner, men jag har så låga näringsvärden att jag inte vågar addera också en GFO. 
Jag körde ett större vattenbyte, kommer göra några till, så får jag se vid nästa test hur jag ligger till. 
Ja då föll den teorin.
Är kanske lite samlade föroreningar då...

Sent using Jedi mind trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-12-23 at 09:20, Datzun sa:

Nu börjar jag hitta balansen med ballingen Triton Core7. Jag gör av med betydligt mer än de anger som riktvärde, men Core7 lär vara drygare än Aquaforest Components 1+2+3 i vilket fall. Nån dag till sen är det spot on...knepigt när man går från ett system till ett annat! 

Jag kan inte ladda upp fler bilder, kanske en daglig limit eller liknande. 

Med vänlig hälsning, Fredrik 

Tänk på att det finns inget egentligen som heter riktvärde, då det kan bli nästan precis vad som helst. Däremot kan ordet "start" värde vara en bättre benämning, dvs man måste början nånstans, o då av säkerhetsskäl anger man oftast i Balling-kretsar en medvetet lägre dos än genomsnittsdosen. 

Dvs, man borde ofta få högre förbrukning än sk startdos:-)

 

Tänk på att core7 är 7 ggr starkare än dina tidigare Balling som var en vanlig klassisk Balling. Så det knepigaste med detta är nog att det blir så små doser från doseringspumpen, och det medför om inte doseringsstitionen är av mkt hög kvalitet, en osäkerhet i doseringen. Det är nog främst därför du märker att det blir svårare nu att räkna om dosen. Säg tex att du doserar med vanlig Balling vid varje tillfälle 20 ml. Med core 7 skal du då dosera knappt 3ml. Det räcker med lite luft i slangen så blir det 2, eller kanske till om med bar 1 ml vid något tillfälle o du har tappat alltså nästan halva dosen. Man kan om man vill späda ut core7 såklart med 1 liter RO vatten, så behöver du bara dela dosen med 3.5, så blir det inte riktigt lika känsligt.

Sen tycker jag man skall bunta ihop 3a+3b så du får 2 liter KH lösning och dela den doseeigne med 3.5 och ej 7, så får du i alla fall på den kanalen mindre sårbarhet. 

 

Mvh

Jonas

 

PS. Fint kar föresten, ser friskt o rent ut:-)

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minuter sedan, jonasroman sa:

Tänk på att det finns inget egentligen som heter riktvärde, då det kan bli nästan precis vad som helst. Däremot kan ordet "start" värde vara en bättre benämning, dvs man måste början nånstans, o då av säkerhetsskäl anger man oftast i Balling-kretsar en medvetet lägre dos än genomsnittsdosen. 

Dvs, man borde ofta få högre förbrukning än sk startdos:-)

 

Tänk på att core7 är 7 ggr starkare än dina tidigare Balling som var en vanlig klassisk Balling. Så det knepigaste med detta är nog att det blir så små doser från doseringspumpen, och det medför om inte doseringsstitionen är av mkt hög kvalitet, en osäkerhet i doseringen. Det är nog främst därför du märker att det blir svårare nu att räkna om dosen. Säg tex att du doserar med vanlig Balling vid varje tillfälle 20 ml. Med core 7 skal du då dosera knappt 3ml. Det räcker med lite luft i slangen så blir det 2, eller kanske till om med bar 1 ml vid något tillfälle o du har tappat alltså nästan halva dosen. Man kan om man vill späda ut core7 såklart med 1 liter RO vatten, så behöver du bara dela dosen med 3.5, så blir det inte riktigt lika känsligt.

Sen tycker jag man skall bunta ihop 3a+3b så du får 2 liter KH lösning och dela den doseeigne med 3.5 och ej 7, så får du i alla fall på den kanalen mindre sårbarhet. 

 

Mvh

Jonas

 

PS. Fint kar föresten, ser friskt o rent ut:-)

 

Helt riktigt Jonas. Doseringen med Core7 är relativt låg, men jag tycks ha hyfsad växt för jag får trots allt dosera ganska mycket, så jag behöver inte späda ut med RO. Precis som du föreslog slår jag ihop 3a och 3b. 

Tack för positiva kritiken, friskt o rent är en bra start tycker jag. Jag tycker jag enligt mina blygsamma målsättningar har fått karet hyfsat och med relativt jämna värden. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick i dag min leverans av flaskor med Triton-etikett. Nu har jag doserat upp:

Kalium

Jod

Boron

Strontium

Vissa av dessa doserar jag upp under ett tidsspann om flera dagar. Jag undrar hur lång tid innan jag kan se någon effekt i karet? Jag tänker nog främst på jod och färger. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen erfarenhet men jag ligger ju några dagar före dig. 0 jod och lite lågt kalium sa triton, det tryckte jag upp i helgen efter deras anvisningar.

Ser inget drastiskt ännu men idag är första gången jag ser en förbrukning på någon månad, halleluja :)

Har pendlat mellan avstängd doserpump och minimal dos så det är ett steg framåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, Datzun sa:

@danne031 precis som mitt Triton test sa också: 0 jod och lite lågt kalium, bland annat. 

När du ser förbrukning för första gången på en månad, menar du Ca, Mg och kh? 

 

Ja precis, har kört core 7 ett tag och allt stannade i förbrukning när saker och ting började se tråkiga ut för ett tag sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, danne031 sa:

 

Ja precis, har kört core 7 ett tag och allt stannade i förbrukning när saker och ting började se tråkiga ut för ett tag sedan.

Oj då. Är jod så pass viktigt, eller är det i kombination med annat också som gjort att växten stannat? 

Jag kör ju precis som du Core7 och hade brist på samma ämnen+lite fler. Men jag har bra fart på tillväxt/förbrukning ännu iaf. Ta i trä :tennis:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Datzun sa:

Oj då. Är jod så pass viktigt, eller är det i kombination med annat också som gjort att växten stannat? 

Jag kör ju precis som du Core7 och hade brist på samma ämnen+lite fler. Men jag har bra fart på tillväxt/förbrukning ännu iaf. Ta i trä :tennis:

 

 

Jag vet inte..ännu, jod var det enda som var akut iallafall och jag har inga andra bra idéer om vad som kan fela hårdvarumässigt så jag hoppas det bara var jod men tiden får utvisa :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hosianna! Eller liknande. Min drömkejsare åt för första gången pellets. Jag har haft den ett halvår lite drygt vill jag minnas, håller på att färga om så smått. Den har varir bortskämd med fryst mysis och artemia, och mängder med nori. Men idag hände det :surprise:

0653283D-98D9-4E97-BEB0-8352AC468A3A.jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

60 liter vatten bytt. Red sea blåa hinken som vanligt. Nu har jag kommit en bit på vägen också med att dosera upp vad som saknades enligt Tritontestet. Med vattenbytena jag gjort under tiden så borde stora delar av skräpet jag hade för mycket av minskat betänkligt. Dags för nytt Tritontest snart? 

E6BFA4FB-62E3-4677-88BF-9B24537DBFB8.jpeg

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, Datzun sa:

Hosianna! Eller liknande. Min drömkejsare åt för första gången pellets. Jag har haft den ett halvår lite drygt vill jag minnas, håller på att färga om så smått. Den har varir bortskämd med fryst mysis och artemia, och mängder med nori. Men idag hände det :surprise:

0653283D-98D9-4E97-BEB0-8352AC468A3A.jpeg

Hur bra är detta foder för Pomacanthus navarchus aka drömkejsare? För mycket protein kontra växtbaserad råvara kanske? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemkommen efter veckans resa, alltid spännande att se hur allt mår! Provtagning av de 3 storheterna i morgon bitti som vanligt, men okulärt ser det vettigt ut, bra med tillväxtzoner på korallerna. Börjar växa en del skräp i sanden (cyano?), får lov att störa genom att röra runt då och då. Möjligen suger jag ut lite sand vid nästa vattenbyte. 

Jag köper nog en Tritontest i nästa vecka och drar iväg. 

ECF619F2-ED14-4BC0-8A1E-00A9BF2BCCDD.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rengjort skummaren för första gången idag. Bytte 60 L vatten igår. Idag ligger värdena som följer:

Kh 7,7

Ca 420

Mg 1290

Allt enligt Salifert. Resten struntar jag numera i att mäta, det överlåter jag åt proffsen (läs Triton lab). 

41390902-2DD4-4B56-A8E8-791FCA58951A.jpeg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ny skummare för dagen :tennis: Den förra skummade hur bra som helst, men lät litegrann vilket inte var optimalt med tanke på att akvariet står bredvid tv:n, 1,5 meter ifrån soffan i vardagsrummet med öppen planlösning. 

Den nya är tyst som bara den, låt se om det blir något skum efter några timmar! 

 

E8503623-0FC5-4A12-A61C-24F23F03D459.jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste noll, eller bra nära noll på Saliferts nitrattest. Har börjat växa brunt på sanden, bådar inte gott. Nu doserade jag nitrat enligt femtielftemetoden för första gången, får mäta i morgon igen och se hur det ligger till. Ska bli intressant att se hur ofta och mycket nitrat jag måste tillsätta. 

29E6EAFA-5F9F-4143-B12F-D622A2250CA5.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bytte 60 liter idag, värdena är som förväntat, förutom nitrat som är lågt. Doserar 4 ml per dag nu, får se om jag behöver öka upp. Fick njuta en stund av Radiant wrassen, som har hållit sig undan mest hela tiden. Jag har inte sett den äta ännu, hoppas den kommer igång snart :uncomfortableness:

5078EA55-4ECB-45C9-A0C6-EF9C83CB9DFE.png

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 minuter sedan, danne031 sa:

Senaste wrassen jag köpte var en väldigt liten gul. De första åtta (!) dagarna var den ute och simmade 2-3 timmar/dag, det tog 2 veckor innan den åt alls.

Nu efter en månad är den precis lika vaken och ute och äter som alla andra i karet :)

Hör och häpna! Den nya är framme nu och fick i sig lite mysis :unconscious:

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppla! Hemkommen efter resa. Radiant wrassen lever, och har enligt uppgift också ätit. 

Dessvärre har jag fått cyano på sanden i exakt halva karet. Jag började dosera upp nitrat, sätter det i samband med detta. Min Jebao crossflow tycks se till att cyanon inte tar sig där det är strömt över sandbädden. 

Åtgärd:

störa cyanomattan

suga ut i morgon vid vattenbyte

ändrar riktning på crossflowpumpen

funderar på att flytta runt bland euphyllia på botten, för att möjliggöra bättre cirkulationen över sanden. 

Man får väl vara glad att allt lever :topsy_turvy:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...