Gå till innehåll

BTA ihopskrumpnad


BatmanGefle

Rekommenderade inlägg

Ikväll hittade jag en av mina BTA helt ihopskrumpnad på botten (jag har sex st). De andra är lite oroliga och håller på att vandra runt lite grann, men det här är första gången som jag sett en av dem verkligen må dåligt (dvs den var verkligen skrumpnad). 

Jag har nyligen fått ner min NO3 till väldigt låga nivåer mha Nopox, så jag har diverse koraller som har åsikter som de låga näringsvärderna (matar dock fiskarna friskt med nori och fryst).

 

Hur känsliga är egentligen BTA för lågt PO4/NO3? Jag har fått för mig att de är rätt tåliga?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bumpar denna och fyller på med lite mer info;
Plockade ut två till döda BTA ikväll (en eremit satt och plockade på en av dem)! Minst en av dem såg jag då lyset tändes vid lunch idag och kunde inte se att den verkade dålig då!

Igår fick jag riva ut nästan all Caulerpa serrata då den var väldigt, väldigt blek (chaeto verkar opåverkad) och samtidigt såg jag vävnadsdöd på två monti; en flakväxande med lila botten och gröna polyper (osäker på arten) och setosa (halva setosa är död nu ikväll och den har innan igår växt väldigt bra och inte visat minsta tecken på att må illa).
Övriga koraller är ok så vitt jag kan se.

Jag har som sagt låga näringsnivåer nu och då jag har inte haft det innan, så vet jag inte hur mitt kar reagerar på det (därav min frågvishet)....

Mätte igår då jag såg att makro och monti var illa däran och fick som följer:
KH 8.0 med Salifert (legat inom plus/minus 0.3 den senaste dryga månaden)
Ca 430 med Salifert (legat plus/minus 10 senaste halvåret)
Mg 1460 med Salifert (hade gärna sänkt det men det verkar inte finnas nåt sätt för det...men är stabilt plus/minus 50 sedan ett år)
NO3 ~4 med Red Sea Pro (legat mellan noll och fyra i en månad)
PO4 0.09 med Hanna ULR (legat mellan 0.01 och 0.15 sedan 6+ månader)

Dvs inga mätningar som verkar vara en akut fara för varken koraller eller makro (tycker jag)...
Inga ändringar i dosering (annat än nopox) sedan i mitten av november.

Kör med Triton Balling (Triton method) sedan tre månader och senaste vattenbytet var för tre månader sedan.
Sista Tritontestet gjordes i början av oktober (se bifogad fil) och visade inga grova skevheter (doseringen av jod är ökad sedan testet gjordes).
Vet att det finns en osäkerhet här (nytt test ska skickas in direkt efter nyår) men Triton ska ju ha bra Ballinglösningar så jag är inte väldigt oroad för spårämnen mm trots allt).

Doserar 12ml/dygn med NoPox och minskade jod från 4 till 2ml/dygn då jag fick riva ut så mycket av refugiet igår.
La i 2dl panikkol ikväll för säkerhets skull (även om ingen av anemonerna gått in i någon pump eller dyl).

Matar med två kuber fryst ('Marine quintett' och cyclops mestadels) och nori dagligen. Pellets lite nu och då.

Som sagt, jag har inte haft så här låga näringsnivåer innan så jag vet inte riktigt hur saker reagerar...så jag vill gärna höra mig för och bolla lite, så det inte går redigt söderut utan att jag märker det!171008.pdf

Sent using Jedi mind trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ut som om du nollat fosfat. Jag skulle stänga av nopoxen direkt.
Jag provar med det (och slänger i en kub rotifer inför natten så det finns lite korallmat).

Just fosfaten har jag småsneglat på i nån månad, just för att jag har alltid mätt högre med Hannan än vad Tritons ICP visat...så jag har vetat/anat att jag legat väldigt lågt. Men jag har ju ändå haft tillväxt på makro så jag har låtit det vara. Men med låg ensiffrigt nitrat så är det väl kanske lite extra känsligt..?

Sent using Jedi mind trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...