Gå till innehåll

Obalans och överdosering av nopox. Snabbt hjälp!


Leoparden

Rekommenderade inlägg

Vi har kört med red seas reef mature startkit sedan 3 veckor tillbaka. Den är på 21 dagar och vi har följt den till punkt och pricks förutom när det gäller kh koralline då vårt kh alltid legat på runt 11.

 

Kör med levande sand och ingången levande sten som är full av mikroorganismer.

 

För 5-6 dagar sedan tänkte vi att algblomningen ökat markant. Grönalger som betedde sig som damm på alla rutor. Direkt man skrapat var det tillbaka igen. För ca 3 dagar sedan blev vattnet extremt grumligt och vi fick tips av att sluta med nopox och mäta nitrat och fosfat. Nitratet låg på 0 och fosfat 0.5. Vi gjorde då ett vattenbyte på 40 liter, men det är fortfarande grumligt. Vad göra?

 

Vårt akvarium är på 275 liter + 60 liter sump. Doserade 3ml nopox per 100 liter. Alla koraller mår bra och skummaren kör för fullt. Mycket ytcirkulation har vi också (satte in en extra streamer).

 

Ska vi göra fler vattenbyten? Fosfatremover? Avvakta allt? Behöver verkligen tips.

 

Det som bor i karet :

2 clowner

1 gul kirurg

1 bicolor dvärgkejsare på ca 4 cm

 

Koraller:

En stor eupyllia hammarkorall

2 BTA

En rosa skiva montipora

3 små fraggar sacropython

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett - strunta i fosfatvärdet - det är ett icke-problem för tillfället - om det ens är ett verkligt värde

 

Disigheten är troligtvis bakterier eller urdjur

 

Låt skummaren ta detta

 

Dra ner på matningen till ett absolut minimum - då menar jag absolut minimum. Fiskar som är i bra kondition klara långa tider på svältkost. Mata med lite frusen artemia - några stycken per fisk och dag

 

Har hinnan sluta växa? Det är alltså inga alger - det är bakterier

 

Disigheten är också bakterier med stor sannolikhet och de kommer också att försvinna, via skummaren och via filtrerare som korallerna. Det är dock viktigt att hålla bra med luft i skummaren och en bra, syresättande ström på vattenytan.

 

Ta det piano och tillför inga mer variabler - förstår att du fått rådet att skaffa UVC - det kommer troligtvis inte göra saker varken bättre eller sämre - bara gräva ett större hål i plånboken. Jag skulle också vänta med att sätta in någon fosfatabsorberare

 

Om det är klara tecken på att dina djur inte trivs och blir dåliga - byt då vatten för att rädda/stötta upp dem - men ser de ut som vanligt - strunta i vattenbytena då de kan innebära mer obalans. Men det kan vara bra att ha ca 100 liter färdigblandat vatten i reserv vid ett sådant här tillfälle och det kan användas senare när saker och ting lugnat ner sig. 

 

Håll dig till den här tråden med det här problemet då vi som svarat får uppdateringar och kan fortsätta att hjälpa dig (eller stjälpa :))

 

Precis som maglofster så ger jag rådet att ta det piano och avvakta om inte djuren mår dåligt. Det finns ett gyllene råd - If not broken - do not fix it

 

MVH Lasse

 

 

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2017‎-‎12‎-‎26 at 9:10 PM, Lasse said:

Ett - strunta i fosfatvärdet - det är ett icke-problem för tillfället - om det ens är ett verkligt värde

 

Disigheten är troligtvis bakterier eller urdjur

 

Låt skummaren ta detta

 

Dra ner på matningen till ett absolut minimum - då menar jag absolut minimum. Fiskar som är i bra kondition klara långa tider på svältkost. Mata med lite frusen artemia - några stycken per fisk och dag

 

Har hinnan sluta växa? Det är alltså inga alger - det är bakterier

 

Disigheten är också bakterier med stor sannolikhet och de kommer också att försvinna, via skummaren och via filtrerare som korallerna. Det är dock viktigt att hålla bra med luft i skummaren och en bra, syresättande ström på vattenytan.

 

Ta det piano och tillför inga mer variabler - förstår att du fått rådet att skaffa UVC - det kommer troligtvis inte göra saker varken bättre eller sämre - bara gräva ett större hål i plånboken. Jag skulle också vänta med att sätta in någon fosfatabsorberare

 

Om det är klara tecken på att dina djur inte trivs och blir dåliga - byt då vatten för att rädda/stötta upp dem - men ser de ut som vanligt - strunta i vattenbytena då de kan innebära mer obalans. Men det kan vara bra att ha ca 100 liter färdigblandat vatten i reserv vid ett sådant här tillfälle och det kan användas senare när saker och ting lugnat ner sig. 

 

Håll dig till den här tråden med det här problemet då vi som svarat får uppdateringar och kan fortsätta att hjälpa dig (eller stjälpa :))

 

Precis som maglofster så ger jag rådet att ta det piano och avvakta om inte djuren mår dåligt. Det finns ett gyllene råd - If not broken - do not fix it

 

MVH Lasse

 

 

 

Men om jag drar ner på matningen kommer det väl ta ännu längre tid för nitraten att stiga? Kommer nitraten höjas av sig själv med tiden? Har fått tips att antingen sänka fosfaten med hjälp av fosfatremover ELLER tillföra salpeterblandning för att höja nitraten. Vad tycker du om dessa råd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag personligen skulle strunta i att bry mig om fosfaten tills allt har klarnat upp igen. Fosfaten är inte problemet just nu - problemet är överdosering av NoPoX och din fosfatavläsning kan vara för hög eftersom du kan ha fått inverkan av partiklar (läs bakterier) i din test.

 

Först ser du till att får ett bra och klart vatten, har en bra städpatrull och få fiskar (inga mer alltså). Min uppfattning är att du inte skall införa en ny parameter nu innan allt klarnat upp. När det klarnat upp och allt har stabiliserat sig så börjar du bekymra dig för nästa steg. Exempelvis sänka fosfaten om du behöver. Nitraten kommer stiga så småningom och du får se vilken väg du skall välja när allt stabiliserat sig. Väljer du fosfatremover så behöver du troligtvis inte sätta in KNO3. Väljer du fortsätta med kolkälla (NoPoX) så skall du börja med en fjärdedels dos (högst) mot vad du har haft nu och avvakta några vexckor innan eventuell höjning. 

 

Min absoluta uppfattning är att man definitivt inte skall jaga siffror de första 2 - 3 månaderna eller innan karet stabiliserat sig. Gör man för mycket samtidigt och för tidigt - då går det lätt åt fanders. Läs gärna igenom denna artikel

 

Det finns en helt omotiverad rädsla för fosfat bland många akvarister - man behandlar det som ett farligt gift. Det är det inte - definitivt inte. Däremot är jakten mot den absoluta nollpunkten vad gäller fosfor och kväve något som har dödat många akvaristdrömmar om ett vackert saltvattensakvarium. Jag brukar försöka hålla mig (i mogna och stabila akvarier) mellan 0,05 - 0,1 ppm PO4 samt mellan 0,5 - 10 ppm NO3 (riktvärde 4 ppm) men bryr mig inte de första månaderna. Fosfat får man snabbt genom att mata med osköljd frusen artemia. Nitrat kan man sätta till lite med hjälp femtielfte metoden dag 4 eller 5 (femtielftemetoden = ta 40 gram av Chilesalpeter eller salpeter (brukar finnas på krydhyllan i din livsmedelsbutik - späd ut till 500 gram med vatten - 1 ml av denna lösning höjer nu 100 liter med ca (mellan tummen och pekfingret) 0,5 ppm. Vid start (dag 4 eller 5) - ge ca 4 ml / 100 liter vatten -> ca 2 ppm).

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

59 minutes ago, Lasse said:

Jag personligen skulle strunta i att bry mig om fosfaten tills allt har klarnat upp igen. Fosfaten är inte problemet just nu - problemet är överdosering av NoPoX och din fosfatavläsning kan vara för hög eftersom du kan ha fått inverkan av partiklar (läs bakterier) i din test.

 

Först ser du till att får ett bra och klart vatten, har en bra städpatrull och få fiskar (inga mer alltså). Min uppfattning är att du inte skall införa en ny parameter nu innan allt klarnat upp. När det klarnat upp och allt har stabiliserat sig så börjar du bekymra dig för nästa steg. Exempelvis sänka fosfaten om du behöver. Nitraten kommer stiga så småningom och du får se vilken väg du skall välja när allt stabiliserat sig. Väljer du fosfatremover så behöver du troligtvis inte sätta in KNO3. Väljer du fortsätta med kolkälla (NoPoX) så skall du börja med en fjärdedels dos (högst) mot vad du har haft nu och avvakta några vexckor innan eventuell höjning. 

 

Min absoluta uppfattning är att man definitivt inte skall jaga siffror de första 2 - 3 månaderna eller innan karet stabiliserat sig. Gör man för mycket samtidigt och för tidigt - då går det lätt åt fanders. Läs gärna igenom denna artikel

 

Det finns en helt omotiverad rädsla för fosfat bland många akvarister - man behandlar det som ett farligt gift. Det är det inte - definitivt inte. Däremot är jakten mot den absoluta nollpunkten vad gäller fosfor och kväve något som har dödat många akvaristdrömmar om ett vackert saltvattensakvarium. Jag brukar försöka hålla mig (i mogna och stabila akvarier) mellan 0,05 - 0,1 ppm PO4 samt mellan 0,5 - 10 ppm NO3 (riktvärde 4 ppm) men bryr mig inte de första månaderna. Fosfat får man snabbt genom att mata med osköljd frusen artemia. Nitrat kan man sätta till lite med hjälp femtielfte metoden dag 4 eller 5 (femtielftemetoden = ta 40 gram av Chilesalpeter eller salpeter (brukar finnas på krydhyllan i din livsmedelsbutik - späd ut till 500 gram med vatten - 1 ml av denna lösning höjer nu 100 liter med ca (mellan tummen och pekfingret) 0,5 ppm. Vid start (dag 4 eller 5) - ge ca 4 ml / 100 liter vatten -> ca 2 ppm).

 

MVH Lasse

Vet du hur lång tid det kan ta innan det klarnar? Det känns inte alls som att det ens börjar klarnar lite.. Varit disigt i ca 6 dagar nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag inte sett akvariet så går jag på vad du skrivit om NoPoX och så. Du nämnde en vitaktig hinna som du trodde var alger - har den försvunnit? Det är inte så att din returpump suger in luft så att det blir disigt i akvariet. Har du sump? Ger skummaren ett returvatten med små luftbubblor? Det är ju inte säkert att disigheten beror på bakterier men det är ju den troligaste orsaken. Ser allt bra ut för övrigt - låt det gå en vecka eller så.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 minutes ago, Lasse said:

Eftersom jag inte sett akvariet så går jag på vad du skrivit om NoPoX och så. Du nämnde en vitaktig hinna som du trodde var alger - har den försvunnit? Det är inte så att din returpump suger in luft så att det blir disigt i akvariet. Har du sump? Ger skummaren ett returvatten med små luftbubblor? Det är ju inte säkert att disigheten beror på bakterier men det är ju den troligaste orsaken. Ser allt bra ut för övrigt - låt det gå en vecka eller så.

 

MVH Lasse

Jag bifogar lite bilder. Hinnan är det som sätter sig på rutorna, men det är grönt. När jag tar bort det med algmagneten blir det som grönt damm. Sen är det tillbaka på rutan lika snabbt igen känns det som. Disigheten kom de sista dagarna med nopox, innan har det varit kristallklart. Vi har då även legat på runt 15 i nitrat som nu blivit 0. Vi har sump och returpumpen står en bit ner så att den inte kan suga in luft. Har även ett slags filter mellan skummarkammaren och returkammaren så luftbubblor tror jag inte heller på :)

26135220_10155390919013924_933511367_n.jpg

26197125_10155390918343924_364654061_n.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 minutes ago, Lasse said:

 Först nitraten. Hur länge har du haft akvariet igång. Står säkert någonstans men orkar inte leta nu. När stoppade du in första fisken? 

 

MVH Lasse

Sedan den 23 november. Köpte ett begagnad akvarium med kanske 15 fiskar. Lämnade in alla fiskar i ett karantärkar hos en affär och åkte hem och fyllde på med vatten, salt, ny levande sand som vi köpte med oss och ca 20 kg levande sten (från akvariet sedan innan). Vi bestämde oss för att endast behålla ett clownpar av de fiskar vi fick med. De flyttade in för ca 2 veckor sedan tillsammans med en bicolor dvärgkejsare på ca 4 cm. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att du fick rådet att slänga allt gammalt vatten och starta med nytt - ett i mitt tycke det mest vansinniga råd man kan ge. IMO skall man behålla minst 50 % av det gamla vattnet om man köper begagnat eller uppgraderar. Ponera att personen du köpt akvariet från hade drivit det vidare hemma - hade någon sagt då att han måste göra ett 100 % vattenbyte annars går det åt fanders? Nyblandat vatten är kemiskt vatten - utan viktiga organiska beståndsdelar som är positiva för fiskar och deras slemskikt - att helt nystarta ett vatten är onödigt om det finns gammalt att tillgå. Jag har aldrig förstått varför man måste göra ett 100 % vattenbyte bara för att man flyttar ett akvarium till en annan plats.

 

Samma har du troligtvis fått rådet att ta ny sand - också där IMO totalt vansinnigt även om du startar med levande sand. Skölj ur det mesta av sanden med sötvatten och i igen - ta en liten del helt orört och du har den bästa levande sanden av alla. Bra att du behöll lite begagnad LS

 

Vad som hänt nu är att du fått en nystart. Din bakteriella process - nitrifikationen har inte fungerat fullt ut utan du har fått en liten del nitrit i karet. Hur kan jag säga det. Jo i en nystart finns ingen nitrat - men du har läst av 15 i nitrat - hur kommer det sig ? Metoden att mäta nitrat går ut på att all eventuell nitrat omvandlas till nitrit och så analyserar man det och omvandlar det till nitrat efteråt i färgskalan. Men finns det redan nitrit i vattnet så får du en felavläsning - du läser nitrat fast det inte finns där. Felet kan vara mellan 50 och 100 gånger beroende på test - det vill säga att om du har 0,15 i nitrit så läser du av mellan 7,5 och 15 i nitrat även om nitraten är 0 i verkligheten. Efter några veckor så går nitrifikationsprocessen igång på allvar NH4/NH3 -> NO2 -> NO3 (Ammonium/ammoniak -> Nitrit -> Nitrat) och steg 1:ts nitrit omvandlas momentant till nitrat och man läser 0 i nitrat tillfälligtvis - sedan kommer nitrat sakta att stiga

 

Att du får en snabb grönaktig film på rutan (vet inte vad du menar med snabbt - mitt akvarium får glaset ofta en grönaktig ton redan efter 2 - 3 dagar och det har gått i 1,5 år) är en naturlig del av uppstarten. Det är viktigt nu att du skaffar en bra städpatrull, snäckor (olika arter), eremiter (olika arter), krabbor och sjöborrar för att förhindra att alger tar över på sten och sand. Jag skulle personligen inte köra någon NoPoX nu. Din gula kirurg kommer också att hjälpa dig eftersom det är en utmärkt algätare - särskilt om du inte matar så mycket annat foder

 

Jag skulle avvakta lite grand och se om disigheten lägger sig. Skulle den inte göra det på några dagar så finns ett preparat att pröva. Det kommer tillfälligtvis ge ett disigare vatten men efter några dagar så klarnar det upp helt. Det är Easy Life flytande filtermedia. Det består av bentonitlera (samma som i kattsand) och fäller det mesta.

 

Men ta det lugnt - även om du inte startat på samma sätt som jag skulle ha startat det så kommer det att fungera vad det lider.. Det som är positivt är att akvariet verkar vara cyklat (dvs nitrifikationen har sparkat igång fullt ut). Du kan börja med städpatrull och koraller och sakta öka fiskbeståndet när dimman över Lützen lagt sig.

 

(använder jag konstiga begrepp och ord - Googel är din vän och du kanske lär dig annat på vägen :))

 

PS Jag utgår från att du använt nytt och nyblandat vatten - har du inte det så stämmer inte mitt resonemang fullt ut

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 Att du på kort tid (under en månad) både fått 15 i nitrat och nollat ner den är för mig helt otroligt. Inget startsystem är så effektivt förutsatt att du använde bara nyblandat vatten. Gjorde du det eller använde du något gammalt?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 Om du skull fått dina 15 mg/l i nitrat så innebär det att det gamla vattnet borde haft en nitratnivå på ca 225 mg/l. Tror det är osannolikt. Tror dina mätvärden av nitrat är fel värden - vad som är fel vet jag dock inte.

 

Men det viktigaste just nu är att vattnet klarnar upp - så avvakta

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-12-26 at 13:52, Leoparden sa:

Vi har kört med red seas reef mature startkit sedan 3 veckor tillbaka. Den är på 21 dagar och vi har följt den till punkt och pricks förutom när det gäller kh koralline då vårt kh alltid legat på runt 11.

 

Kör med levande sand och ingången levande sten som är full av mikroorganismer.

 

För 5-6 dagar sedan tänkte vi att algblomningen ökat markant. Grönalger som betedde sig som damm på alla rutor. Direkt man skrapat var det tillbaka igen. För ca 3 dagar sedan blev vattnet extremt grumligt och vi fick tips av att sluta med nopox och mäta nitrat och fosfat. Nitratet låg på 0 och fosfat 0.5. Vi gjorde då ett vattenbyte på 40 liter, men det är fortfarande grumligt. Vad göra?

 

Vårt akvarium är på 275 liter + 60 liter sump. Doserade 3ml nopox per 100 liter. Alla koraller mår bra och skummaren kör för fullt. Mycket ytcirkulation har vi också (satte in en extra streamer).

 

Ska vi göra fler vattenbyten? Fosfatremover? Avvakta allt? Behöver verkligen tips.

 

Det som bor i karet :

2 clowner

1 gul kirurg

1 bicolor dvärgkejsare på ca 4 cm

 

Koraller:

En stor eupyllia hammarkorall

2 BTA

En rosa skiva montipora

3 små fraggar sacropython

Jag tror följande har skett:

 

1) Din grumling samt oerhört snabba återväxt på rutorna är bakterier. Du har alltså pgr av överdos av Nopox(även om du följer dosrekommendationer kan det vara en överdos i ditt fall) fått denna bakterieblomning. 

2) Bakterietillväxten har slukat all nitrat.

3) Eftersom nitrat nollats kommer inte fosfat att följa med ner nu, då kolkällan inte längre kan arbeta utan nitrat.

4) Fosfaten på 0.5 är skadligt högt! Det finns ytterligheter o ovanliga undantag där så högt  fosfat inte är skadligt, men det är mer troligt att det är skadligt än inte skadligt, så lägg till Rowaphos nu i strumpa, men var beredd på att det kommer mättas snabbt med så högt fosfat. Du kommer säkert få byta media 2-3 ggr med max en veckas mellanrum, innan du absorberat tillräckligt med fosfat.

5) Sluta med nopox

6) När fosfaten nu sjunker o du slutat med nopox kommer nitraten troligen stiga igen med tiden, och när den kanske ligger runt 2-5, och fosfat kommit ner till i alla fall nivåer under 0.1 ppm eller lägre, så är du ganska ok på banan igen.

7) Inte säkert att du behöver gå in med nopox igen efter punkt 6. Följ nitrat o fosfat med 1-2 veckors mellanrum o gå bara in med nopox om både Nitrat o fosfat sticker upp, typfall nitrat över 10 o fosfat över 0.1. Värdena under detta är enklast att inte gripas av panik över. 

 

/Mvh

Jonas Roman

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-12-29 at 17:41, Leoparden sa:

Jag bifogar lite bilder. Hinnan är det som sätter sig på rutorna, men det är grönt. När jag tar bort det med algmagneten blir det som grönt damm. Sen är det tillbaka på rutan lika snabbt igen känns det som. Disigheten kom de sista dagarna med nopox, innan har det varit kristallklart. Vi har då även legat på runt 15 i nitrat som nu blivit 0. Vi har sump och returpumpen står en bit ner så att den inte kan suga in luft. Har även ett slags filter mellan skummarkammaren och returkammaren så luftbubblor tror jag inte heller på :)

26135220_10155390919013924_933511367_n.jpg

26197125_10155390918343924_364654061_n.jpg

Stärker det jag skrev, bakterieblomning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu lämnar jag den här diskussionen eftersom Jonas går in med råd som totalt motsäger vad jag försökt säga tidigare och jag vill inte förstöra din tråd med käbbel. Dock -att fosfat på 0,5 ppm är farligt i ett nystartat kar utan SPS är bara löjligt att säga IMO. Att NoPoX på mindre än två veckor skall ta ner 15 ppm nitrat till 0 är lika overkligt som att nitrifikation på två veckor skall ta upp det till 15 ppm.

 

Jag står kvar vid vad jag sagt innan. Finns inget att tillägga till detta utan lämnar nu över (t)råden till Jonas Roman.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Nu lämnar jag den här diskussionen eftersom Jonas går in med råd som totalt motsäger vad jag försökt säga tidigare och jag vill inte förstöra din tråd med käbbel. Dock -att fosfat på 0,5 ppm är farligt i ett nystartat kar utan SPS är bara löjligt att säga IMO. Att NoPoX på mindre än två veckor skall ta ner 15 ppm nitrat till 0 är lika overkligt som att nitrifikation på två veckor skall ta upp det till 15 ppm.

 

Jag står kvar vid vad jag sagt innan. Finns inget att tillägga till detta utan lämnar nu över (t)råden till Jonas Roman.

 

MVH Lasse

Jag försöker  hjälpa frågeställaren men såklart kan ha fel men så här tänker jag: 

Jag är helt övertygad om att detta är en bakteriblomning orsakat av Nopox . Det räcker att det funnits kväve i systemet, vilket det såklart har gjort (behöver inte va 15 i nitrat, inget jag påstått vara sant), i kombo med högt fosfat, så kan en kolkälla på det ge bakteriblomning. Du kan få bakterieblomning med 0.5 i nitrat om det finns överskott av fosfat och kokällan blir för mkt! 

I "anamnesen" läser vi hur återväxten sker på nolltid på rutorna o bilden är rätt typisk för bakteriblomning. Vitgrumligt vatten är oftast  bakterier (eller kalkfällning i extrema situationer). 

 

Fosfat på 0.5 ppm är inte bra(vi kan diskutera farlighetsgraden men bra är det inte).  Karet innehåller koraller, och tanken är väl att karet skall gå mot rätt balans o inte fel, då skall man nog rätta till det som är fel. 0.5 i fosfat är dåligt oavsett i vilken tidscykel vi pratar om för det gör att det kommer bli ännu svårare att få balans mellan N o P och normala bakteriella svar vid tex dosering av kolkälla. Struntar man i fosfaten, så kommer den ligga kvar för länge (o dessutom kanske ytterligare öka nu när N är slut), nitraten kommer så småningom stiga igen men snabbt nollas igen vid minsta kolkälledos, samt ge på nytt risk för bakteriblomning.  Tanken är ju att akvaristenskall börja nu att sakteliga bygga upp ett rev. 

 

Så här är det i denna hobby, vi tycker o tror olika, och då kan det som ni märker komma ganska olika råd från personer med hyffsat stor erfarenhet. Så är det inom mitt eget yrke också (kirurgi)...det viktiga då är att acceptera allas åsikter och inse att denna diversifiering är ett utslag för komplexiteten. Jag tycker ingen skall lämna en tråd för att någon inte tycker/tror samma, tvärtom anser jag det bara berikande. Det är min förhoppning att alla kan se det på det sättet när man inte håller med varandra. Det är så forumet frodas och berikar. 

 

/Jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu blir jag lite förvånad! 2st mycket erfarna akvarister som jobbar lite olika vägar har lite olika åsikter om hur något kan fungera blir lite oeniga i sakfrågan och då ska man inte kunna föra ett samtal för att tala om hur man kommit fram till de olika åsikterna för på det viset kommer akvarievärlden framåt.

Antagligen finns det en liten skillnad i grunden till att ni får olika världen.

Men jag fattar ju inte så mycket så jag gör som vanligt kör ner huvudet i sanden och håller tyst, men tyckte det spårade ut nu

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och jag har en tredje infallsvinkel men vill inte röra till det för trådskaparen. Jag tror Red Seas startmetod bygger på överdosering av nopox tillsammans med doseringar av bakterier + lite nitrat och fosfat för att få igång en bakteriekultur. Och som så ofta när man blandar metoder blir det problem.

Både Lasse och Jonas är naturligtvis kapabla att lösa problemen men håll dig till en och samma lösning hela tiden.

Om du PM:ar Lasse är jag övertygad om att du får fortsatt hjälp. Nu har du gått över till Lasses metoder och då tycker jag det är bäst att hålla sig till dem.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...