Gå till innehåll

Stabilisera kar/kemi


m0jjen

Rekommenderade inlägg

De flesta som läst min tråd sedan februari i år vet att det varit extremt skakigt för mitt kar, något som inte verkar vända..

 

Har i dagarna förlorat ungefär 50% av mina acroporor som varit placerade i ett fraggkar sedan jag fick AEFW vilket jag besegrat, vilken nytta det nu gör då allt ändå dör. Har i nuläget grön cyano som hängt med i ca 3 månader. Något brunt slem som påminner om dino, dock är cellerna extremt små i jämförelse med de dino jag tidigare mött.

 

Åter till problemet. Mina acros dör, från ingenstans mer eller mindre. Karet har haft det tufft men alla koraller har satt fötter på pluggar sedan jag lossade dem för att doppa mot AEFW. Allt har mått bra trots cyanon o vad det andra nu är, för ungefär 2 veckor sedan tillsatte jag lite aktivt kol, ungefär strax under 1/2 rekommendation och då 2 dl på drygt 500L vatten i en reaktor med relativt lågt flöde för att inte chocka systemet. Det verkar ha gjort sitt ändå eftersom att alla acroporor började dö i samband med detta.

 

Min frågeställning är främst hur man balanserar systemet / stenen i bästa mån inför en kommande flytt i början på februari så jag kan ge mitt nya kar bättre förutsättningar än vad jag har idag.

 

Aktuella mätvärden:

No3: 5

Po4: 0.03 (enligt hanna ULR, dock visade triton på 0.0003 när min ULR visade 0.021)

Ca: 450

Mg 1380

Kh 8.45

 

Filtrering:

Levande sten, ca 25 kg (relativt lite), skummare nyos quantum 160 samt ett väldigt litet refugium som kryllar med pods. Det är allt. Jag har ingen sand i nuläget då den tagits bort i kampen mot dino/cyano o gud vet vad.

 

Till mitt förfogande har jag:

* Diverse bakterier (aquaforest pro bio s samt bio S).

* 30 kilo LS som är ny cyklad i en tunna till nästa det kommande karet. Lite höga näringsvärden i tunnan (no3 25 po4 0.04) men inget extremt.

* AF zeomix, GFO, aktivt kol och triton alu99 fosfatabsorber

* KNO3 och KH2PO4

 

Matningen består av formula one/two pellets och fryst mysis / aremia. Pellets matas via automat 1 gånger per dygn och fryst av mig en gång per dygn. Kan tilläggas att jag får dosera både KNO3 och KH2PO4 för att ens ha mätbara näringsnivåer.

 

Jag har INGA alger på glas, sten eller någon annan stans. Det är bara bakterier i form av dino och cyano. Koraller är relativt bleka och tråkigt vilket leder mig till att tro att de svälter. Samtliga dör från foten och uppåt i olika takt, vissa över natten vissa över ett par dagar.

 

Några idéer? Kan det vara värt att komplettera med ny fräsh sten för att förbättra faunan och mångfalden? Kan det vara bra att ta sten/sand från en väns akvarium för att seeda fauna? Alla tips mottaget mer än gärna.

 

Vet inte om det hamnar under rätt kategori då det är flertalet frågeställningar. En moderator får gärna flytta om det lämpas sig bättre i en annan kategori :)

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...