Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

MARHAG

stora rev
Omstart av 1900 liters inwall och av saltvattens intresset.

63 inlägg i detta ämne

Nej byt ej till LED du kommer bli ruinerad å ändå ej nöjd. Skulle haft kvar dina 400 watts å satt T5 runt om :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det är typ vad jag har. Se bilden jag la in på föregående post. Där är två T5 rampar som normalt också används.

Men som sagt lite sugen på en 400W till... Så är det någon som har en bra liggande och vill bli av men den för en billig peng så säg till! :)

Helst hade jag viljat ha en till lika med de andra, men det blir nog svårt......

lampor.jpg

Redigerad av MARHAG
1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

Vad hette sidan du hade hittat med bra priser på 400watts MH lampor?

Nej då jag tror du hittar. Ring till Göran i Lerum på ciklidhuset han har kanske liggande eller Ted på BiotedMarin.

Nu då jag ser bilden med dina lampor så borde det räcka med det du har. Det behövs ju "inge" ljus i framkant på sandbädden.

Komplettera dina T5 med reflektorer så kommer du få mer ljus

Redigerad av wrang

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

du har ingen giesemann nova 2 liggandes så kan vi byta med min 400watts :)  (sfiligoi xr6 400watts + 4x24watt t5)

Redigerad av wrang

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

Annat tecken på vad som händer med åldern, T5 hade reflektorer från början men deras plastfästen blev spröda och gick isönder.

Så nu har jag inga reflektorer längre :)

Nya är på inköpslistan, blir antagligen tillsammans med nya T5 rör...

Redigerad av MARHAG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte reflektorer med metall clips efter att mina i plast gick sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var köpte du dom? Har bara sett varianter med plast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan, MARHAG sa:

Var köpte du dom? Har bara sett varianter med plast.

Kolla mer Stig han har bra reflektorer som jag själv hade innan även klipps

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

Jag trodde att jag inte skulle ha något att skriva på ett tag, men jag känner behovet att skriva av mig lite.

Ämnet för denna post är kinesiskt vattentortyr. I originalversionen band de fast den utsatta och droppade vatten i pannan tills de erkände vad man nu ville att de skulle erkänna.

I akvarievärldens version så är det att titta på dropparna som droppar ut ur osmos filtret och ner i akvariet och bedöma hur lång tid det är kvar innan det är fullt… och som extra krydda titta på tryckmätarna före och efter förfiltrerna och bedöma i vilken takt filtrena håller på att sättas igen och undra ifall akvariet kommer att fyllas upp innan filtrerna är igensatta...

Akvariet är nu halv fullt, men väntan fortsätter. Osmos filtret ska ge 380L per dygn vid 3,5 bars vattentryck och vattentemperatur på 25 grader. Ett vattentryck på 4bar har vi men temperaturen är betydligt närmare 5 än 25 grader. Erfarenhet verkar peka på 200L per dygn är närmare sanningen under dessa förhållande….

Men vi låta saker vara och låta filtret jobba på.

Redigerad av MARHAG
2 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om bara 9 dagar är det klart! 

Man får vara optimist :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

On ‎2018‎-‎02‎-‎07 at 8:31 PM, Slanten said:

Om bara 9 dagar är det klart! 

Man får vara optimist :) 

Slanten kom oförskämt nära i sin gissning. Idag på morgonen så blev akvariet äntligen fyllt.. :)

Förfiltrena är nu så igensatta att jag tappar över halva vattentrycket in i osmos filtret. Men det kan vi leva med, akvariet är fyllt!

Dåliga nyheten, tappade min salthalts mätare i golvet så nu fungerar inte den längre.

Tänk vilka jobbiga problem man kan få när man ska blanda till över 2000 liter saltvatten.

Men där står på spannarna hur mycket saltvatten de räcker till och därför börjar vi med att hälla i tre spannar med salt.

Vi kommer att behöva mer men den sista spannen salt sparar vi till vi kan mäta salthalten igen.

Sen så blir det uppstart enligt klassisk modell...

Redigerad av MARHAG
1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu