Gå till innehåll

Tips på inställningar Coral box moon led


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Får inte rätt på min belysning.

Någon som har tips på inställningar för ett 110l som är 40cm högt?

Lampan är på en ”gooseneck” 20cm över ytan. 

 

Har redan bränt 2 chalice som tack vare en vänlig själ nu är återhämtade. Dessa har jag inte lagt tillbaka i karet. 

Drog ner belysningen radikalt. 

Ser nu när jag belyser karet med ficklampa att min gröna (hjärnkorall?) LPS har tappat färg på lite olika ställen och min goniopora vill inte slå ut. 

Kan jag ha skruvat ner belysningen för mycket?

 

Tacksam för hjälp 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse

Jag körde i början på förinställda lps, hade då korallerna i ett 54 liters som inte var fyllt med vatten. 

Flyttade över dom till 110L men nånstans där har jag bränt dom, kommer tyvärr inte ihåg om det började i det ”stora”, så jäkla kort minne - men bra :) 

Sen har jag varit nere på typ 5-10% på det vita och ca 30% på dom 2 första blå. 

 

Men får kanske prova att öka? Blått kan väl oxå bränna? Det konstiga är att det syns ingen missfärgning på toppen av min gröna lps, bara mitt i/nederkant. Låter iofs logiskt att det då skulle kunna vara för lågt inställt ljus?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde på fult med alla andra våglängder men väldigt lågt med det vita. UV:n var också på bara 505 om jag kommer ihåg rätt. Jag var nere på 30 % på det vita också. Så fort jag höjde det vita så bleknade mina högt placerade montiporer.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Jag körde på fult med alla andra våglängder men väldigt lågt med det vita. UV:n var också på bara 505 om jag kommer ihåg rätt. Jag var nere på 30 % på det vita också. Så fort jag höjde det vita så bleknade mina högt placerade montiporer.

 

MVH Lasse

Tack för det Lasse. 

Fyller det röda/gröna någon funktion för korallerna?

Kan ingenting om led och våglängder. 

Så jäkla glad att jag köpte Philips Coral care till det stora, slippa fibbla med en massa parametrar. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rött och grönt fyller troligtvis en större funktion än vi tidigare trott
 
MVH Lasse

På vilket sätt fyller grönt och rött en större roll? Förklara gärna - gillar ljuset - men vill inte ha alger!
Ted


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir ganska ovetenskapligt och kanske inte helt sanning men ett försök att förklara huvuddragen

 

Det är två helt olika mekanismer och tankegångar. Fotosyntesen har olika toppar (läs våglängder) där den är effektivast och tar emot mest av inkommande energi. Dessutom är den kvantfysiskt - det betyder att den sker i digitalt (på eller av) vid ett visst energikvantum (läs våglängd) Dessa viktigaste energikvantum ligger strax över den energi som våglängden 660 motsvarar (680 nm och 700 nm - P680 och P700). Alla andra energinivåer måste via olika processer omvandlas till denna energimängd. Om då fotosyntesen har sina mottagningstoppar vid 630 och 660 så blir först "energiskörden" effektiv och energiskillnaden till det kvantum som behövs liten. Ett effektivt utnyttjande av fotoner alltså. I andra delen där dessa mottagningstoppar är höga (det blåa området) är energinivån högre så att transporten till Energikvantumet motsvarande 680 och 780 nm blir effektiv ändå. Men rött ljus kan vara effektivt även om energikvantat inte är så högt eftersom förlusterna blir mindre.

 

Lite annorlunda är det med det gröna ljuset. Det finns få organismer som har toppar för mottagande i detta område, i stället reflekteras det gröna ljuset till en del - mem - och ett stort men - det finns upptag av fotoner med dessa våglängder och på grund av mängden (gröna fotoner sprids bra (läs reflekteras) och tränger igenom levande vävnader så blir kvantiteten viktigare än kvalitén (energikvanta upptagen och transporterad till reaktionscentrummet). I vatten så tränger det gröna ljuset ner långt dessutom. De gröna fotonerna har fått större betydelse inom växthusteknik de senaste åren just på grund av detta - de gör att blad och löv längre ifrån ljuskällan också kan vara effektiva.

 

Om detta gäller för koraller vet jag inte men det finns en del evidensbaserade iakttagelser som tyder på detta.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...