Gå till innehåll

För högt fosfat tror jag hämnar kalkbildning


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Några mindre kommentarer.

GFO = Granulated Ferric Oxide = 3 värd järnoxid. Alltså inget produktnamn. (2 värd järnoxid borde heta ferrous oxide).

 

Jag har lärt mig att ur träaska utvinner man pottaska = kalium och alltid trott att det var grunden för de tvättande egenskaperna.

Det fick jag lära mig i skolan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi fortsätter:

 

Kört med chemiclan, KH steg då av orsak jag ej är helt säkert på. 

Men sen när cyanon dog, så steg fosfat inte oväntat, till 0.2ppm!!!...dagen därpå ser man denna KH kurva, som ej vill gå ner, som den brukar på dan, dvs jag ser samma fenomen igen där jag tolkar det som att den höga fosfaten hämmar kalkbildningen. Vi såg inte detta tidigare då vi ej mätte KH så tätt. Nu ser man. Sen kan vi spekulera i orsaken, men jag tror fortfarande det beror på högt fosfat. Jag ser det nu för andra gången på 2 v. 

 

/Jonas

 

IMG_4563.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hoppet upp är förresten ett vattenbyte, men sen ligger alltså KH kvar, trots att kalkreaktorn dessutom är avstängd! (det säger de blå punkterna). alltså lägre KH förbrukning än dagen innan. Och skillnaden jag kan mäta är att fosfat steg från cirka strax under 0.1 till det dubbla efter att cyanon dog. 

 

Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, stigigemla sa:

Några mindre kommentarer.

GFO = Granulated Ferric Oxide = 3 värd järnoxid. Alltså inget produktnamn. (2 värd järnoxid borde heta ferrous oxide).

 

Jag har lärt mig att ur träaska utvinner man pottaska = kalium och alltid trott att det var grunden för de tvättande egenskaperna.

Det fick jag lära mig i skolan.

precis, ds det ryms väl ingen järnklorid i den benämningen?..eller menar du att kloridjoner kan bakas in i järnoxiden?:-) Det jag menar är att om det innehåller järnklorid också så skall det stå. Det är inte säkert att det är nåt dåligt med det, men vi skall veta vad vi stoppar i karet, särskilt om det drar ner KH som är en viktig parameter. Den kunskapen kan ju tex medföra att man är ännu mer försiktig samt mäter just KH lite tätare under en Rowaphosbehandling. Det gör nog ingen idag för vi visste inte. Vi har nu kanske lärt oss ngt nytt...i alla fall jag.

 

Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite många grejer på en gång för att kunna säga att det är fosfaten som hämmar koralltillväxt kan jag tycka :) 

 

Låt akvariet gå utan förändringar ett tag och tillsätt sedan fosfat långsamt och jämför KH-kurvan då. Så blir det iaf några färre faktorer som kan påverka. 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt uppgift på https://www.theaquariumsolution.com/sites/default/files/downloads/Rowaphos Test Report .pdf

innehåller RowaPhos ”pure β-FeOOH” 

 

(Jag hittar ingen uppgift någonstans om att Rowa själva anger att det är GFO eller granular ferric oxide i burken...)

Ändrat av KennethN
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat

Jag har lärt mig att ur träaska utvinner man pottaska = kalium och alltid trott att det var grunden för de tvättande egenskaperna.

Det fick jag lära mig i skolan.

Det var grunden till såpa ja men fosfaterna i askan gör att vattnet avhärdas. det var alltså dubbel verkan

 

Vespa står för en skoter tillverkad av Vespa - men tiden har gjort att Vespa idag också står för Skoter. det är den mekanismen jag menar. GFO har mer eller mindre blivit synonymt med ämnen som fäller fosfat.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, stigigemla sa:

Jag för min del tror mer på att chemiclean påverkat korallerna.

Nummer två gifter som frisatts från döende cyano.

Först som nummer 3 kommer GFO för mig.

Absolut Stig kan de va så. Det som jag tror talar emot att chemiclean stör direkt är att jag tror ändå att antibiotika är rätt snällt mot koraller o känns inte helt självklart att det skulle i sig stressa dom. Men ett fosfatutsläpp och utsläpp av toxiner från cyano tror jag mer direkt kan störa. Men vem vet, det viktigaste är att vi see sambandet. Så din nummer 2 gissar jag mest på. Just nu. Kan ändra mig;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
On 2018-01-11 at 16:14, jonasroman sa:

Absolut Stig kan de va så. Det som jag tror talar emot att chemiclean stör direkt är att jag tror ändå att antibiotika är rätt snällt mot koraller o känns inte helt självklart att det skulle i sig stressa dom. Men ett fosfatutsläpp och utsläpp av toxiner från cyano tror jag mer direkt kan störa. Men vem vet, det viktigaste är att vi see sambandet. Så din nummer 2 gissar jag mest på. Just nu. Kan ändra mig;-)

Vad blev dom sammantagna erfarenheterna av Chemiclean? @jonasroman Är det värt att testa, och vilka sidoeffekter märkte du på kort och lång sikt ? Har provat med Red Slime Remover som fungerat kanon till en början de 2 doserna jag kört. Cyanon helt borta efter ett dygn, men kommer tillbaka igen 2 dygn senare. Nitrat ca 2. Po 0,02-0,04 ca. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-12-04 at 00:25, runstenen sa:

Vad blev dom sammantagna erfarenheterna av Chemiclean? @jonasroman Är det värt att testa, och vilka sidoeffekter märkte du på kort och lång sikt ? Har provat med Red Slime Remover som fungerat kanon till en början de 2 doserna jag kört. Cyanon helt borta efter ett dygn, men kommer tillbaka igen 2 dygn senare. Nitrat ca 2. Po 0,02-0,04 ca. 

positiva, ej sett ngr bieffekter. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...