Gå till innehåll

Utrustning för en nybörjare


Pelle79

Rekommenderade inlägg

Hej sitter här och planerar sen en tid tillbaka att börja med saltvatten.

När det gäller kar så har jag bestämt mig för ett Juwel rio 240 L med möbel , 

sump kommer jag att ha men vet inte hur stor. Kom gärna med förslag, 

En vän till mig erbjöd att sälja sin Ati bm 200, är denna för stor och krafig?

Sen ljus, så tänkte jag använda Juwels original led 2x54w och helialux 54W 

detta borde väl räcka till för att ha gott om koraller och fisk. 

Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Ljuset funkar nog inte till salt det är för klent och fel våglängd om det är till sötvatten och storlek på sump tja det ska ju få plats i skåpet hade jag varit ni så hade jag letat efter ett rsm kar som är gjort för salt de kan man hitta här til riktigt bra priser.

mvh

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Pär! En lösning kan vara att satsa på ett begagnat kar; prisvärt och ofta med rätt avvägd utrustning till. Då får man också en vink om vilka slags djur det går att hålla i karet, genom att titta på förra ägarens besättning. 

Med vänlig hälsning, Fredrik 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast att hitta ett bra beg är inte helt lätt. Hittar man nåt bra är det oftast redan sålt och har man inte all tid i världen är det lättare men dyrare att köpa nytt.

 

Kolla Lasses guide under nybörjare.

 

Visst kan man få ett saltvattensakvarium med ett juwel och t.om. med vanliga 6500k rör även om det inte blir ett värsting snyggt sps kar av det. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns fördelar med en överdimensionerad skummare - den ger ett väldigt bra gasutbyte och därmed kan man ofta hålla ett högre genomsnittligt pH. Ammoniak gasas också snabbt ut. Syrenivån håls konstant. För mig är skummaren i dag viktigast som en effektiv avgasare - den ger inte mycket klägg - har satt den på hög luftning och torr skumning.

 

Vad gäller belysningen så har Juwel LED lysrör som passar saltvatten och den extra armatur som du föreslog borde passa ihop med två blå LED lysrör i den befintliga armaturen. Men det finns beskrivningar på Juwels hemsida över saltvattensprodukter. Du kommer att få 150 Watt LED över dit akvarium och det borde räcka rätt långt.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...