Gå till innehåll

Lågt CA


Tobbe

Rekommenderade inlägg

Hej

 

Behöver lite hjälp av er här på forumet, har lagt en del energi på att få min kalkreaktor att lira. Jag får inte upp CA värdet som ligger lågt i förhållande till KH och MG. Reaktorn ger ifrån sig höga kalcium och kh värde, men jag får obalans i akvariet. Reaktorn går 2 timmar i mitt 940 liters som inte är särkilt hårt belastat ännu

 

Värdena är i dagsläget, CA 290, KH 9, MG 1400, PH 7,9

 

Tack på förhand

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, Tobbe sa:

Hej

 

Behöver lite hjälp av er här på forumet, har lagt en del energi på att få min kalkreaktor att lira. Jag får inte upp CA värdet som ligger lågt i förhållande till KH och MG. Reaktorn ger ifrån sig höga kalcium och kh värde, men jag får obalans i akvariet. Reaktorn går 2 timmar i mitt 940 liters som inte är särkilt hårt belastat ännu

 

Värdena är i dagsläget, CA 290, KH 9, MG 1400, PH 7,9

 

Tack på förhand

 

 

Du kan ju haft en obalans från början. Kalkreaktorn, om du inte har ngt väldigt märkligt dåligt media, ger ifrån sig KH o Ca i relationen nästan 1/1, dvs när kalkreaktorn tillfört 1dKH till karet har den tillfört 8 ppm Ca. 

Dosera upp ca med Kalciumkloriddihydrat, dvs det kalciumet du har i en vanlig Balling. När du har cirka 400 i calcium så sluta, och sen borde det hålla sig i balans förutsatt att KH då ligger i paritet, dvs runt 7-8. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...