Gå till innehåll

Nolla fosfaten? - med rowaphos


Dimorb

Rekommenderade inlägg

I alla dessa dagar med kolkälla hit och kolkälla dit.

 

Biopellets, nopox och nubbe rakt i karet så har man ju fått med sig att det finns en risk att man nollar antingen det ena (fosfat) eller det andra (nitrat) genom de flesta olika former av kolkällemetoder oavsett om det är genom assimilering eller denitrifikation eftersom man inte klarar av att hålla fingrarna i styr när man doserar.

 

Men till frågan.. kan man nolla fosfatvärdet med hjälp av GFO? Och då i första hand med hjälp av rowaphos som jag kanske anser som det starkaste mediat om man jämför mellan de 5 olika märken jag har testat. 

 

Eller det förekommer någon form av jämnvikt mellan mediat och vattnet som gör att det inte kan bli absolut noll?

 

Har tänkt på det ett tag efter att jag har läst att fosfatmedia binder upp baserat på tillgängligt fosfat via flödet som mediat har tillgång till. Men om man har så pass mycket media att det skulle kunna ta upp ALL fosfat man har i vattnet finns det då en möjlighet att man nollar fosfaten?

 

Och så undrar jag också.. varför finns det inget kontinuerligt fosfattest? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går säkert att komma väldigt lågt med GFO men jag tror det är större risk om man kör GFO tillsammans med kolkälla. GFO och algfilter känns som mindre riskabelt.

 

Så kolkälla tycker jag verkar vara det som kan hålla fosfaten såpass låg att koraller börjar må dåligt. Även kalkvatten(kalkmixer) kan fälla ut såpass mycket fosfat att det kan bli brist har vi upplevt hos oss.

 

Har ingen koll på kontinuerlig automatisk mätning av PO4.

 

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Sjöfartsmuseet Akvariet sa:

Det går säkert att komma väldigt lågt med GFO men jag tror det är större risk om man kör GFO tillsammans med kolkälla. GFO och algfilter känns som mindre riskabelt.

 

Så kolkälla tycker jag verkar vara det som kan hålla fosfaten såpass låg att koraller börjar må dåligt. Även kalkvatten(kalkmixer) kan fälla ut såpass mycket fosfat att det kan bli brist har vi upplevt hos oss.

 

Har ingen koll på kontinuerlig automatisk mätning av PO4.

 

/ David


Tack för ditt inlägg David.

Jag har samma tankar och erfarenheter. Har kommit lågt med GFO 0,02-0,03 men aldrig ner på noll och det är oavsett hur mycket jag har doserat. När du skriver algfilter tänker du då på refugium eller scrubber?

Det med kalkvatten visste jag inte. Hur går det till? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser man utfällningen i akvariet?

Använder inte kalkvatten för kH eller Ca nu men har pH som pendlar mellan 8,3-8,5 och kunde tänkt mig att köra kalkvatten som en metod för att få ner fosfathalten.. men ser man utfällningen och kan man exportera den på ett eller annat sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fauna Marin hade väl en produkt som de sa inte skulle nolla fosfaten. Den skulle stanna på (om jag kommer ihåg rätt) på 0,04 mg/l. Detta innebär väl att åtminstone de tror att järnbaserad remover kan nolla fosfaten eller få den så nära 0 så att koraller tar skada. Jag själv vill ligga någonstans mellan 0,05 och 0,1

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var väl ganska vanligt förekommande att folk fick problem med för snabbt sjunkande eller nollad fosfat när vi började med Rowa i reaktor? Minns det så när Bengan(på Marinalvariet) förklarade för mig för många herrans år sedan.... Idag har vi bättre koll på var värdet ligger och vi är generellt bättre på att hålla nere då detta var innan Hannas tid och bra mätningar saknades... Men då var det lätt hänt att fosfaten sjönk för snabbt, vill minnas att det förekom trådar här på SG oxå där nästan hela korallkar slogs ut av detta men om det egentligen berodde på nollad fosfat eller för snabb förändring ska jag låta vara osagt...

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk


Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, MattiasN sa:

Det var väl ganska vanligt förekommande att folk fick problem med för snabbt sjunkande eller nollad fosfat när vi började med Rowa i reaktor? Minns det så när Bengan(på Marinalvariet) förklarade för mig för många herrans år sedan.... Idag har vi bättre koll på var värdet ligger och vi är generellt bättre på att hålla nere då detta var innan Hannas tid och bra mätningar saknades... Men då var det lätt hänt att fosfaten sjönk för snabbt, vill minnas att det förekom trådar här på SG oxå där nästan hela korallkar slogs ut av detta men om det egentligen berodde på nollad fosfat eller för snabb förändring ska jag låta vara osagt...

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

 

Men det är troligtvis inte på grund av nollad fosfat utan p.g.a. att sänkningen gick allt för fort. 

I alla fall tror jag det skall mycket till om man får det helt ner till noll med GFO. Har för mig att jag har läst det någonstans och letat men finner inte :/ 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...