Gå till innehåll

Triton Labs Icp-Oes observationer


runstenen

Rekommenderade inlägg

Här tänkte jag vi kan logga / notera / dela med oss av våra upplevelser. 

 

Triton Labs Icp-Oes har ibland visat för mig:

-Högre Calcium än Salifert

-Högre Potassium än Salifert

-Högt Molybdenum vid Nopox användning ( ej bevisat samband, men många obsar tyder på detta )

 

Fyll gärna på och håll tråden levande. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mäter konstant högre fosfat med Hanna ULR än vad mina Tritontester visar.
Testade manuellt samtidigt som jag fyllde provrören under en tid, och konsekvent mätte jag högre värde med Hanna (i storleksordningen 0.04-0.06 för högt, jag antecknade inte exakt värden tyvärr...).
Alltid samma kyvett (dock vriden åt samma håll varje gång). Ev. orenheter på/i glaset ger ju fel värde... Olika batcher med reagenspulver.

Jag gillar inte att mäta fosfat då det är så groteskt låga värden vi (försöker) mäta, men eftersom det konsekvent blir lägre hos Triton (och jag verkar inte vara helt ensam om detta fenomen) så tar jag med det här ändå...

Sent using Jedi mind trick.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har använt Tritons ICP-tester i tre år nu och jag tycker mig se följande:

 

Ca - Triton visar högre än Salifert ( ca 40ppm)

PO4 - Triton visar högre än vår Hanna LR(ca 0,03)

Mg - Stämde dåligt med Salifert, så har numera slutat mäta med Salifert och hoppas Triton har rätt.

K - Även här tyckte jag Saliferts test var dåligt(eller så är det jag som inte kan hatera det). Slutat mäta själv.

 

Ba - Ökat barium-värde efter användning av ATI phosphate stop fosfatremover(Fe-baserad)

Si - Om kiselsanden i våra sandfilter står i syrefritt vatten så släpps det ut kisel. Gäller även Siporax.

S - Svavelfilter verkar påverka svavel i akvariet måttligt, har bara ökat lite hos oss. 

 

/ David

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triton visar högre Ca än min Red Sea pro test. Tendens till större skillnader ju äldre min test är. Tror det beror på val av ändpunkt. Läser jag av när ändringen är stabil en längre tid - ingen större skillnad. 20 - 40 ppm skillnad

P - Triton visar oftast lägre än min Hanna LR. Tror att det beror på mitt sätt att ta prover. Tritontester tas alltid 10 cm under ytan - mina normala tester tas så ev. ythinna kommer med - får förbättra provtagnings metodiken. Jag har också mycket partiklar i vattnet (med vilja) vilket bör störa mina mätningar - utgår från att Triton filtrerar sina prov innan analys

I - kan hoppa ordentligt 

 

Har bestämt mig för att Triton är facit

 

MVH Lasse

 

 

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ibland fått märkligt höga värden på Si men samtidigt inte det när jag skickat samma test till annat lab (provat 2 ggr). 

Misstänker risk för korsreaktion mellan Si o Jod för jod har också visat på oväntade resultat med fa mystiskt höga värden. 

 

Kan vara rätt mätvärden men en misstanke har fötts hos mig. Har läst om det nånstans också. 

 

Det bästa vi har hittills dock så står jag o skall välja tror jag oftast mer på ICP än salifert såklart. 

 

Jag tycker vi behöver en ordentlig lektion i ICP o dess styrka  o brister.

 

 

Mvh

Jonas

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang sambandet Kolkälla/Nopox och Molybdenum fick jag nyss detta svar från Triton Labs. Dom bekräftar våra aningar:

Hi !

 
Removing the source of the contamination and water changes is the best way to remove it. 
 
Carbon sources such as NoPox is a common source.
 
Best Regards 
Tim Caldwell
Communications &
Global Operations Manager
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, runstenen sa:

Ang sambandet Kolkälla/Nopox och Molybdenum fick jag nyss detta svar från Triton Labs. Dom bekräftar våra aningar:

Hi !

 
Removing the source of the contamination and water changes is the best way to remove it. 
 
Carbon sources such as NoPox is a common source.
 
Best Regards 
Tim Caldwell
Communications &
Global Operations Manager

Intressant, men som sagt, vad tror vi: kontaminering eller medveten tillsats ifrån red Sea? Gissar på medveten utifrån det som hittills framgått av denna diskussion. Oavsett, får det mig att själv byta kolkälla, i den mån jag kommer använda det. Ren ethanol/methanol vore bäst. Eller möjligen ätticksyra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

27 minuter sedan, jonasroman sa:

Intressant, men som sagt, vad tror vi: kontaminering eller medveten tillsats ifrån red Sea? Gissar på medveten utifrån det som hittills framgått av denna diskussion. Oavsett, får det mig att själv byta kolkälla, i den mån jag kommer använda det. Ren ethanol/methanol vore bäst. Eller möjligen ätticksyra.

 

Tänker du då på kolkälla både i nitratfilter och som dosering rakt i akvariet eller bildas restprodukten oavsett?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Dimorb sa:

 

Tänker du då på kolkälla både i nitratfilter och som dosering rakt i akvariet eller bildas restprodukten oavsett?

Jag tror inte det är en restprodukt utan finns där från början, så oavsett hur kolkällan används, är jag från o med nu tveksam till Nopox. Inte för att Mo i rätt nivå skadar, behövs ju i en viss omfattning, men jag gillar inte där en dosering av icke kontrollerat ämne blir beroende av en annan. Vill jag dosera Mo så vill jag göra det enligt eget huvud o helst ett antal ICP analyser med sådant mellanrum så förbrukning går att räkna ut. Det gäller ju alla doseringar, men är ju tyvärr ur en ekonomisk synvinkel ogörligt. Det är alltid enligt min uppfattning bättre o underdosera mikroelement än tvärtom, o här blir ju Mo doseringen med stor risk för hög. I reaktor mindre risk dock, för där går det åt mindre kolkälla/akvarievolym, och jag såg aldrig denna Mo stegring när jag körde reaktor. men nu kör jag inte reaktor längre och vill undvika det, så blir det kolkälla för mig nån gpng så är det rätt i karet, o då blir frågan än mer aktuell med Nopox eller ej. Det är nog inte så svårt att få tag på ren etanol, och det kostar ju inget heller:-)

 

/Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inget - jag bara konstaterar att det verkar som om NoPoX ger ett överskott av Mo och ethanol inte gör det. Vore intressant om någon på Tritons akvariaffär (alltså inte Triton Lab) i Stockholm som tydligen är källan till att vodka orsakar höjning av Mo kan förtydliga sig något - om det är konstaterat på samma sätt eller om det är hörsägen. Jag är inte helt säker på att en del salt kan vara helt oskyldiga i frågan heller

 

MVH Lasse

 

@nike83Du har ju varit med så länge så du vet väl att man inte får säga så - det är ju företagshemligheter :):):)

 

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-01-02 at 17:01, Lasse sa:

Jag tror inget - jag bara konstaterar att det verkar som om NoPoX ger ett överskott av Mo och ethanol inte gör det. Vore intressant om någon på Tritons akvariaffär (alltså inte Triton Lab) i Stockholm som tydligen är källan till att vodka orsakar höjning av Mo kan förtydliga sig något - om det är konstaterat på samma sätt eller om det är hörsägen. Jag är inte helt säker på att en del salt kan vara helt oskyldiga i frågan heller

 

MVH Lasse

 

@nike83Du har ju varit med så länge så du vet väl att man inte får säga så - det är ju företagshemligheter :):):)

 

 

@Lasse kanske de, men känns lite mycket 2010 att dosera i "blindo"....! 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, greger sa:

Jag tror ättikan i många av deras produkter faktiskt kan vara där av flera skäl - bland annat som "konserveringsmedel"

 

det är säkert så! frågan är vad det är mer i dessa preparat?

 

Jag kommer sluta med dem i vilket fall, då det känns lite "förlegat" att dosera "mirakel-produkter", som förvisso verkar göra ett bra resultat, men man vet inte vad de innehåller :)  

 

blev lite OT nu, sorry!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, nike83 sa:

 

det är säkert så! frågan är vad det är mer i dessa preparat?

 

Jag kommer sluta med dem i vilket fall, då det känns lite "förlegat" att dosera "mirakel-produkter", som förvisso verkar göra ett bra resultat, men man vet inte vad de innehåller :)  

 

blev lite OT nu, sorry!

Håller med. Jag anser det går emot alla regler, akvaristiska, vetenskapliga och inte minst säkerhetsmässiga, att få ens sälja flaskor med kemikalier utan innehållsförteckning. Det kommer sannolikt bli förbud mot det i Sverige, och då får Herr Polh eller vad han nu heter, sluta upp med sitt hemlighetsmakeri, som dessutom med största sannolikhet inte döljer ngr revolutionerande uppfinningar direkt, utan mest är business. Så trött på detta oseriösa koncept. Vi kan,vill o kräver bättre.

 

/Jonas

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, jonasroman sa:

Håller med. Jag anser det går emot alla regler, akvaristiska, vetenskapliga och inte minst säkerhetsmässiga, att få ens sälja flaskor med kemikalier utan innehållsförteckning. Det kommer sannolikt bli förbud mot det i Sverige, och då får Herr Polh eller vad han nu heter, sluta upp med sitt hemlighetsmakeri, som dessutom med största sannolikhet inte döljer ngr revolutionerande uppfinningar direkt, utan mest är business. Så trött på detta oseriösa koncept. Vi kan,vill o kräver bättre.

 

/Jonas

 

Jag blir förvånad om det kommer bli förbud mot att sälja akvariprodukter/tillsatser utan innehållsdeklaration/förteckning. I EU har till och med vissa livsmedel undantagits från regler rörande deklaration. Druckit vin någon gång? 

//Fredrik 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, Datzun sa:

Jag blir förvånad om det kommer bli förbud mot att sälja akvariprodukter/tillsatser utan innehållsdeklaration/förteckning. I EU har till och med vissa livsmedel undantagits från regler rörande deklaration. Druckit vin någon gång? 

//Fredrik 

 Vi får se:-)

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En halvböj går bra. Vad gäller etanol alltså

 

Det kommer inte att bli förbjudet eftersom det redan är så. Det är bara så att kontrollapparaten inte hsr mäktat med en så liten branch som akvariebranchen men i Västsverige har miljö och Hälsa börjat kontrollerna. Avgift för varje ej rätt deklarerad produkt 5000:-

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-01-04 at 16:47, Lasse sa:

En halvböj går bra. Vad gäller etanol alltså

 

Det kommer inte att bli förbjudet eftersom det redan är så. Det är bara så att kontrollapparaten inte hsr mäktat med en så liten branch som akvariebranchen men i Västsverige har miljö och Hälsa börjat kontrollerna. Avgift för varje ej rätt deklarerad produkt 5000:-

 

MVH Lasse

Var har de varit o kontrollerat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-01-02 at 17:01, Lasse sa:

Jag tror inget - jag bara konstaterar att det verkar som om NoPoX ger ett överskott av Mo och ethanol inte gör det. Vore intressant om någon på Tritons akvariaffär (alltså inte Triton Lab) i Stockholm som tydligen är källan till att vodka orsakar höjning av Mo kan förtydliga sig något - om det är konstaterat på samma sätt eller om det är hörsägen. Jag är inte helt säker på att en del salt kan vara helt oskyldiga i frågan heller

 

MVH Lasse

 

@nike83Du har ju varit med så länge så du vet väl att man inte får säga så - det är ju företagshemligheter :):):)

 

 

Vad har butiken Triton i 08 med saken att göra? Svaret är ju från Triton labs..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...