Gå till innehåll

Hjälp med att räkna på CO2 önskas.


BatmanGefle

Rekommenderade inlägg

Nu har jag suttit och tänkt igen...och skulle vilja ha lite hjälp med att räkna lite på om det ens är nån idé att jag fortsätter fundera (jag vet att det här är inom @jonasromans bekvämlighetszon så om du har lite tid över så får du gärna svara...) annars vem som helst annars som har kunskapen, för denna matte/kemi behärskar inte jag... Jag skulle för all del kunna bygga ihop det och prova, men om nån kan offra tio minuter på att kolla om det ens är rimligt så slipper jag sitta och pilla i onödan (även om det är rätt roligt att bygga saker).

 

Bakgrund: tidigare så har min skummare, då jag CO2-skrubbar inluften till den med Sofnolime, kunnat hålla mitt pH på ca 8,0 nattetid och 8,25 dagtid. Nu har jag justerat till den lite (täppte till hålet för anslutning av ozon på inloppet så den inte suger vatten där) och helt plötsligt så måste jag ställa ner effekten på pumpen från 1000l/h till 700l/h annars skummar den alldeles för blött. Nu ligger mitt pH plötsligt ca 0.15 lägre! Det gillar inte jag! Och pga av begränsningar i sumpen så kan jag inte höja upp skummaren något mer för att kunna köra pumpen på högre effekt.

Så då är min fundering; eftersom jag inte vill använda kemikalier/kalkvatten etc för att höja pH, kan jag bygga en "skrubber-booster"? Dvs en separat luftpump+syresten som är kopplad till en behållare med Sofnolime och som styrs av en pH-dator som slår på luftpumpen då pH understiger en inställd nivå och på så sätt luftar bort lite extra CO2 ur vattnet?

Om jag nattetid vill höja pH från 7,8 till 8,0 behöver jag få bort cirka 1,4ppm CO2 från mina 580 liter vattenvolym (jag har dKH på 8,0) om jag läser tabellerna rätt...är det görbart med en vanlig luftpump eller är det alldeles för litet, dvs man behöver egentligen en till skummare för att det skall vara praktiskt görbart?

 

Tack på förhand för input och hjälp.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är lite osäker på om du skulle lyckas att med en luftpump höja upp pH på det sättet du pratar om. Jag har gjort det men i ett system på ca 40 liter och en väldigt kraftig luftpump (Aqua medic mistral). Det handlar om bubblornas storlek och uppehållstid. En lös DC skummarpump skulle nog lösa problemet men istället så kommer du få lite mikrobubblor i sumpen. Har du en bra fungerande bubbelfälla så blir det nog inget problem. 

 

Jag bytte min skummare till en Coral Box 500 + som innehåller den största av de tre pumparna i länken jag skickade. Kör den på fullt ös och den lyckades höja med ca 0,15 under natten. Detta jämfört med den deltec jag hade innan som använder den minsta pumpen i den serien. En lös pump förutom din skummare skulle nog fungera bra

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, BatmanGefle sa:

Nu har jag suttit och tänkt igen...och skulle vilja ha lite hjälp med att räkna lite på om det ens är nån idé att jag fortsätter fundera (jag vet att det här är inom @jonasromans bekvämlighetszon så om du har lite tid över så får du gärna svara...) annars vem som helst annars som har kunskapen, för denna matte/kemi behärskar inte jag... Jag skulle för all del kunna bygga ihop det och prova, men om nån kan offra tio minuter på att kolla om det ens är rimligt så slipper jag sitta och pilla i onödan (även om det är rätt roligt att bygga saker).

 

Bakgrund: tidigare så har min skummare, då jag CO2-skrubbar inluften till den med Sofnolime, kunnat hålla mitt pH på ca 8,0 nattetid och 8,25 dagtid. Nu har jag justerat till den lite (täppte till hålet för anslutning av ozon på inloppet så den inte suger vatten där) och helt plötsligt så måste jag ställa ner effekten på pumpen från 1000l/h till 700l/h annars skummar den alldeles för blött. Nu ligger mitt pH plötsligt ca 0.15 lägre! Det gillar inte jag! Och pga av begränsningar i sumpen så kan jag inte höja upp skummaren något mer för att kunna köra pumpen på högre effekt.

Så då är min fundering; eftersom jag inte vill använda kemikalier/kalkvatten etc för att höja pH, kan jag bygga en "skrubber-booster"? Dvs en separat luftpump+syresten som är kopplad till en behållare med Sofnolime och som styrs av en pH-dator som slår på luftpumpen då pH understiger en inställd nivå och på så sätt luftar bort lite extra CO2 ur vattnet?

Om jag nattetid vill höja pH från 7,8 till 8,0 behöver jag få bort cirka 1,4ppm CO2 från mina 580 liter vattenvolym (jag har dKH på 8,0) om jag läser tabellerna rätt...är det görbart med en vanlig luftpump eller är det alldeles för litet, dvs man behöver egentligen en till skummare för att det skall vara praktiskt görbart?

 

Tack på förhand för input och hjälp.

En fråga innan jag räknar. Hur mkt luft drar den tänkta luftpumpen?

Det kommer inte med säkerhet fungera att bara lägga ner en skummarpump i sumpen som ger mikrobubblor eftersom då luftar du mot icke CO2 tvättad luft, mot omgivande luft. Dvs det kan ju till o med bli tvärtom att den metoden sänker pH beroende på dina CO2 nivåer i luften. 

Därför tror jag som du själv föreslår hellre att  dra även denna luft via en CO2 tvätt. Spontant tror jag det kommer gå utmärkt med en luftpump som drar via en ytterligare CO2 tvätt men som sagt, återkom med info om luftpumpens kap så kan vi räkna lite på det. 

 

Mvh

Jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen

skulle behöva 2 uppgifter till:

1) hur stort kar?

2) hur lång tid går det när lampan slocknat för pH att gå från ett värde till ett annat? Alltså tex om du har pH 8.1 när lampan slocknat. Hur lång tid tar det för pH att gå ner till tex 7.8?

alltså delta pH/tidsenhet. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis menar jag att du skall dra denna skummarpumps lufttillförsel via scrubber också - det förutsatte jag eftersom du redan från början pratade om att dra luftstenen via scrubber. Får skriva betydligt tydligare i fortsättningen då.

 

Men som sagt - jag har testat men det krävdes mycket luft för bara luftning - förtydligande - med CO2 scrubber som fungerade väldigt bra

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen

@BatmanGefle, jag föregår lite o räknar på ett "worst case" scenario....dvs som om det vore mitt kar;:-)...det är relativt stort samt mkt fisk (läs, mer CO2 att bli av med). 

 

Det blir en hel del antaganden för att kunna räkna på det hela, tex utgår jag nu ifrån

  • att den luften som passerat CO2-tvätten-luftpumpen, är helt fri från CO2 när den når karet. Det antagandet är nog ganska korrekt för vi vet tex från narkosmaskiner att en hel del  media är mkt effektivt på att göra luften nästan helt fri från CO2 på kort tid. Men det kan man inte helt säkert veta här, så detta är i "best case"
  • Att luftbubblorna som nu möter vattnet, har den kontakttid som krävs för att 100% jämnvikt skall uppstå mellan de nya luftbubblorna och vattnet. Detta kommer ej ske till 100% såklart, då du inte bubblar ner luften i en reaktor som förlänger kontakttiden, men vi räknar för att få ett riktvärde med "best case" o sen tar vi hänsyn till det när vi värderar resultatet. 
  • Jag räknar med att du vill som lägst ha ett morgonpH på 8.0 (och nu har du 7.7 spm jag förstår det)
  • jag räknar på ett kar på 650 l (vi kan modifiera resultatet sen utifrån din volym)
  • jag räknar med en luftpump på 300l/h
  • jag räknar med ett delta pH/tidsenheet under natten på 8.15-7.8 på 6 timmar. (kurvan är i början hyfsat linjär, sen planar den ju ut) 

 

1) Först, ungefär hur mkt CO2 tillförs systemet nattetid: Mkt grovt så kan vi säga att pH sänkningen från 8.2 ner till önskad miniminivå (8.0) tar ca 3 timmar när ljuset slocknat (loggar min apex o tar värdet därifrån på kurvans lutning när den är linjär).   Då  vi att det under dessa 3 timmar ökar CO2 halten i vattnet med cirka: 2ppm-1.58ppm=1.3 ppm CO2 

2) Eftersom vi vill stanna där så behöver vi alltså ha en utluftning som kan exportera CO2 i mina 650 l med hastigheten: 822mg(1.3*650) CO2 på 3 timmar, alltså 274 mgram CO2/timma.  Detta är alltså den hastighet med vilken CO2 tillförs systemet till följd av all cellandning i systemet.  (Det finns massor med osäkerheter här, men vi räknar grovt. )

3) Nu tar vi luftpumpen på 300 liter i timman o in best case räknar med att den luften har 0  i CO2 då den passerar en CO2 tvätt. (ej heller helt säkert sant, men nära nog). Denna luftmängd kommer kunna ta upp CO2 från vattnet upp till jämvikt. Vid ph 8.0 så har vi ungefär 2 ppm CO2 i vattnet (vid KH7-8). Så luften kan mättas med CO2 upp till detta jämviktsvärde, innan den sen slutar ta upp CO2. Luftens jämnviktsCO2 vid ph 8 är ungefär 650 ppm CO2. Alltså, om pH=8 i ett vatten kommer det vattnet avge CO2 så länge luften runt om har ett CO2 värde på 650 ppm eller lägre. 

Så vår luftpump kan vid  pH 8.0 och med luft som initialt har 0 i CO2, dra ur 650mg/l*300l=195 mgram CO2/timma

 

I mitt fall krävdes helst 274 mgram CO2/timma, men i fallet här drar vi ur 195 mgram CO2 per timma. Alltså ganska nära.

 

Så, helt klart värt ett försök. Det finns faktorer som gör att effekten nog kommer bli lägre än mitt räkneexempel, som tex otillräcklig kontakttid osv....men testa:-)

 

Mvh

Jonas

 

Inte säkert att effekten bli bättre om du kör med en skummarpump för det är kontaktiden det mest handlar om och den blir inte annorlunda, snarare sämre med skummarpump då den tar större plats o bubblorna får kortare väg upp till ytan.  Då din fråga gällde just luftpump så räknade jag på det. Skall du förbättra processen avsevärt  skall du nog förlänga reaktionstiden med tex ett rör.  Sen om bubblorna kommer från en skummarpump eller luftsten tror jag spelar mindre roll. Kontakttiden, där tror jag stighöjden är viktigast då bubblorna stiger med viss hastighet. Jämför CO2 reaktorer/CO2 trappor till sötvatten. Men trots detta till skummarpumpens fördel är väl att den är ännu bättre på att åstadkomma små bubblor, så kanske allra bäst kombon skummarpump+rör. ?

 

 

 

 

 

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen
skulle behöva 2 uppgifter till:
1) hur stort kar?
2) hur lång tid går det när lampan slocknat för pH att gå från ett värde till ett annat? Alltså tex om du har pH 8.1 när lampan slocknat. Hur lång tid tar det för pH att gå ner till tex 7.8?
alltså delta pH/tidsenhet. 
 
 
Pumpen som jag har hemma är på 2x90 l/h (http://www.cyberzoo.se/akvaristik/pumpar/luftpumpar/luftpump-marina-200-2x110lh.html)
Total vattenvolym är 580 liter.
Har inte mätt tillräckligt tätt för att kunna få ut delta-pH (har ingen dator som loggar) men kan göra det under kommande dygn.



Sent using Jedi mind trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

En nyfiken fråga bara - kan man verkligen översätta 650 CO2 ppm i luft till 650 mg/l 

MVH Lasse

Jag kan stilla din undran: Nej det kan man inte. Jag tänkte  alltså fel.  Jag korrigerar mig nedan. 650 ppm Co2 i luft=1.28 mg/l CO2.

 

Mvh

Jonas 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30 minuter sedan, BatmanGefle sa:

Pumpen som jag har hemma är på 2x90 l/h (http://www.cyberzoo.se/akvaristik/pumpar/luftpumpar/luftpump-marina-200-2x110lh.html)
Total vattenvolym är 580 liter.
Har inte mätt tillräckligt tätt för att kunna få ut delta-pH (har ingen dator som loggar) men kan göra det under kommande dygn.



Sent using Jedi mind trick.
 

okej, ja då blir jag lite tveksam till om den pumpen kommer räcka. I mitt räkneexempel räknade jag med nästan dubbla och då räckte det ändå inte hela vägen fram. Om du nu ändå har pumpen så är det ju bara att prova, och återkom o berätta för oss. Spännande:-)

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

1 liter luft väger ungefär 1,3 g (beror på temperatur, lufttryck och luftfuktighet).

1 ppm i luft är ungefär 1,3 ug/l.

1 ppm CO2 i luft blir väl 1.98 ug/l? Jag tänkte fel oavsett.

Tack för rättelsen Stig:_)

 

Mvh

Jonas

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej, ja då blir jag lite tveksam till om den pumpen kommer räcka. I mitt räkneexempel räknade jag med nästan dubbla och då räckte det ändå inte hela vägen fram. Om du nu ändå har pumpen så är det ju bara att prova, och återkom o berätta för oss. Spännande:-)
Jo. Sätter jag in mina siffror i din beräkning så vill jag få bort 251g/tim men får bort 117g...
Nu är ju det bara en pump jag råkar ha hemma, men den kanske duger för att se om det är värt att spinna vidare och handla en större..?

Lasse hade ju en bra invändning om kontakttid och jag ska fundera lite på ett enkelt (och, viktigast av allt, utrymmeseffektivt) sätt att kunna öka den lite... Men min sump är så utrymmesmässigt handikappad så jag vet inte hur det kommer gå!

Sent using Jedi mind trick.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@BatmanGefle, räknade fel på CO2 halten i luften. Lasse frågade om det gick att översätta 650 ppm rakt av till mg/l, vilket fick mig att tänka igen, och nej det går ju inte. Jag tänkte fel där. 

 

Så här ligger det ju till: När vi pratar om ppm för gaser, i detta fall CO2, så menar vi ml/1000l. Alltså 650 ppm CO2 i luft=650 ml CO2/1000l luft.

Densiteten för CO2 i gasform är 1.98 gram/liter. Det betyder att CO2 delen hos 1000 liter luft om CO2 halten är 650 ppm, väger 0.65l*1.98=1.28 mgram.

Alltså är 650 ppm CO2=1.28mg/l CO2

 

Nu tror jag det blev rätt. 

 

 

 

/Jonas

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, BatmanGefle sa:

Jo. Sätter jag in mina siffror i din beräkning så vill jag få bort 251g/tim men får bort 117g...
Nu är ju det bara en pump jag råkar ha hemma, men den kanske duger för att se om det är värt att spinna vidare och handla en större..?

Lasse hade ju en bra invändning om kontakttid och jag ska fundera lite på ett enkelt (och, viktigast av allt, utrymmeseffektivt) sätt att kunna öka den lite... Men min sump är så utrymmesmässigt handikappad så jag vet inte hur det kommer gå!

Sent using Jedi mind trick.
 

Ja, kontaktiden är viktig, och våra beräkningar bygger på en optimal sådan, så effekten kommer ju sjunka ytterligare. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@BatmanGefle, och då, eftersom jag räknade helt fel på hur CO2 luft på 650 ppm innehåller, så här en ny uträkning:

 

 

1) Export: Om du har en luftpump på 180 l/timma som du skrev o den i best case lyckas få perfekt jämvikt i all den luften upp till 650 ppm (då vi har ett ph på 8.0), så kan du alltså vädra ut 1.28mg*180l/h=230 mg/timma. 

 

2) Import: ställer vi detta mot en trolig produktion av CO2/timma i ditt kar så kanske ditt kars fiskar o bakterier mm producerar cirka:

Grovt, pH sänkningen från 8.2 ner till önskad 8.0 tar ca 3 timmar när ljuset slocknat (loggar min apex o tar värdet därifrån på kurvans lutning när den är linjär).  Då  vi att det under dessa 3 timmar ökat CO2 halten i vattnet med cirka: 2ppm-1.58ppm=1.3 ppm CO2. Mitt kar 650 l(nästan som ditt). Så CO2 tillförs per timma med: 1.3mg/l*650/3h=281mg/l CO2 i timman. 

Alltså:

Import: 281 mg/l CO2 per timma

Export med din luftpump i best of case(optimal kontaktad): 230 mg/l

 

Således inte illa. Borde va värt ett test. Trots mitt räknefel i början blev det i slutändan nästan samma svar.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror ändå att en liten DC skummarpump blir det mest kostnadseffektiva metoden. Sätt den i ett rör - tätt i botten - inlopp i sidan och låt pumpen trycka upp det luftblandade vattnet i röret. Sätt ett större rör utanpå som är ca 2 - 3 cm högre än centrumröret - prova med lock på det med en möjlighet att öppna en större del för luftutsläpp - låt det yttre röret öppet sluta ca 1 cm under sumpens nivå. Luft/vatten blandningen blandas ordentligt i stigarrören - luften avskiljs när det når toppen och vattnet rinner ner i spalten mellan det yttre och inre röret - luften går ut genom luftutsläppet i toppen och vattnet rinner i spalten och går ut i sumpen. Att det yttre röret slutar ca 1 cm under sumpens yta gör att mer luft kan avskiljas. Eventuellt kan yttre röret gå längre ner. Eftersom du använder en DC pump kan du ställa flödet för maximal effekt och inblandning. Stigarrörets höjd avgör inblandningen. Sätt gärna den här anordningen nedströms skummaren - så blir det mist skit i konstruktionen. Och för tydlighetens skull - du skall använda CO2 skrubbad luft :)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, Lasse sa:

Jag tror ändå att en liten DC skummarpump blir det mest kostnadseffektiva metoden. Sätt den i ett rör - tätt i botten - inlopp i sidan och låt pumpen trycka upp det luftblandade vattnet i röret. Sätt ett större rör utanpå som är ca 2 - 3 cm högre än centrumröret - prova med lock på det med en möjlighet att öppna en större del för luftutsläpp - låt det yttre röret öppet sluta ca 1 cm under sumpens nivå. Luft/vatten blandningen blandas ordentligt i stigarrören - luften avskiljs när det når toppen och vattnet rinner ner i spalten mellan det yttre och inre röret - luften går ut genom luftutsläppet i toppen och vattnet rinner i spalten och går ut i sumpen. Att det yttre röret slutar ca 1 cm under sumpens yta gör att mer luft kan avskiljas. Eventuellt kan yttre röret gå längre ner. Eftersom du använder en DC pump kan du ställa flödet för maximal effekt och inblandning. Stigarrörets höjd avgör inblandningen. Sätt gärna den här anordningen nedströms skummaren - så blir det mist skit i konstruktionen. Och för tydlighetens skull - du skall använda CO2 skrubbad luft :)

 

MVH Lasse

Denna lösning låter riktigt bra för att optimera kontakttid. Dessutom minskar man nog en del saltstänk som annars blir oundvikligt med bara en sten/pump rätt ner i sumpen. 

 

Rent luftmässigt tror jag utifrån mina beräkningar att det kan räcka med luftpump då detta är vad han har. Att göra en sån här konstruktion kommer optimera den. 

 

Det är bara att testa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något är fel ändå - jag får inte ihop det - om Stigs siffra stämmer att 1 liter luft väger 1,3 gram så kan väl inte 650 ppm CO2 väga 1,28 gram/l - borde bli åtminstone någon eller några 10 potenser mindre?

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror ändå att en liten DC skummarpump blir det mest kostnadseffektiva metoden. Sätt den i ett rör - tätt i botten - inlopp i sidan och låt pumpen trycka upp det luftblandade vattnet i röret. Sätt ett större rör utanpå som är ca 2 - 3 cm högre än centrumröret - prova med lock på det med en möjlighet att öppna en större del för luftutsläpp - låt det yttre röret öppet sluta ca 1 cm under sumpens nivå. Luft/vatten blandningen blandas ordentligt i stigarrören - luften avskiljs när det når toppen och vattnet rinner ner i spalten mellan det yttre och inre röret - luften går ut genom luftutsläppet i toppen och vattnet rinner i spalten och går ut i sumpen. Att det yttre röret slutar ca 1 cm under sumpens yta gör att mer luft kan avskiljas. Eventuellt kan yttre röret gå längre ner. Eftersom du använder en DC pump kan du ställa flödet för maximal effekt och inblandning. Stigarrörets höjd avgör inblandningen. Sätt gärna den här anordningen nedströms skummaren - så blir det mist skit i konstruktionen. Och för tydlighetens skull - du skall använda CO2 skrubbad luft
 
MVH Lasse
Jag har inte en helt klar bild på hur du menar, men det enda stället jag har plats för något liknande är i returfacket där jag har mindre än 15cm vattennivå...det blir nog lite väl lågt va?

Just ni lutar det åt att göra något med syrestenar i avrinningsfacket där jag har ca 50cm vattennivå... Då får dessutom alla mikrobubblor gå igenom bollen med Chaeto innan det kommer till resten av sumpen/bubbelfällorna mm.
Sen vill väl refugiet ha CO2 i vattnet för att växa bra, och att försöka bubbla bort det direkt innan refugiet är kanske lite fel, men det är kanske försumbart?

Sent using Jedi mind trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

36 minuter sedan, Lasse sa:

Något är fel ändå - jag får inte ihop det - om Stigs siffra stämmer att 1 liter luft väger 1,3 gram så kan väl inte 650 ppm CO2 väga 1,28 gram/l - borde bli åtminstone någon eller några 10 potenser mindre?

 

MVH Lasse

Nu blev jag osäker, får olika varje gång på nollorna. Återkommer strax 

 

/Jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@BatmanGefle stigarröret skall gå över vattenytan - det kan gå ända upp till underkanten av akvariet. Säg att du har 80 högt i sumpskåpet. Ta ett 75 skarvrör  (ett sådant med två gummitätningar). Sätt ett bottenlock i ena gummitätningen. Sätt ner en skummarpump och gör ett hål i sidan för insuget. Se till att göra tätt mellan muffen och insugsröret så att inget vatten går tillbaka där. Kapa till ett 75 rör så att hela apparaten plus röret får plats mellan sumpbotten och taket på sumpskåpet - lämna en 5 - 6 cm. Ta ett 110 rör - kapa det så att det går att trä utanför och toppen är ca 2 cm över stigarrörets topp och botten blir några cm under vattennivån i toppen. Det yttre röret är för att det inte skall stänka för mycket - kan vara överkurs. Fixera så att du får en jämn spalt runt om. När du nu sätter igång skummarpumpen så kommer vattennivån att stiga i stigarröret, dvs en salig blandning av luft och vatten. Eftersom röret är tätt stiger nivån tills det rinner över och tillbaks ner i sumpen. Det blir en skummare utan kopp. Om du får en bra luftavskiljning (inga microbubblor) så kan du ha den i returfacket. 

 

Du skall definitivt inte bubbla bort det innan chaeton - tvärtom - den skall ta så mycket CO2 som möjligt - anordningen för luftning bör komma nedströms refugiumet

 

Hoppas du förstår bättre.

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse, jag tror jag räknat rätt. Stigs siffra får han kommentera själv, men räkna själv:

 

650 ppm CO2 i 1 liter luft betyder: 650/1000000 liter CO2=0.00065 liter CO2=0.65 ml CO2

 

CO2 väger 1.98 gram/liter, så dessa 0.65 ml väger:(0.65/1000)liter*1.98 gram=0.001235gram=1.3mg

 

Om jag skrev 1.3 gram(alltså glömde milli)  i nån av svängarna här så var det fel, kan ej se om jag verkligen skrev det för redigeringshistoriken går ej se men jag skrev rätt (mg) i den totala uträkningen så det skall stämma. Återkom om du ser nåt fel. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...