Gå till innehåll

Hjälp med att räkna på CO2 önskas.


BatmanGefle

Rekommenderade inlägg

@BatmanGefle stigarröret skall gå över vattenytan - det kan gå ända upp till underkanten av akvariet. Säg att du har 80 högt i sumpskåpet. Ta ett 75 skarvrör  (ett sådant med två gummitätningar). Sätt ett bottenlock i ena gummitätningen. Sätt ner en skummarpump och gör ett hål i sidan för insuget. Se till att göra tätt mellan muffen och insugsröret så att inget vatten går tillbaka där. Kapa till ett 75 rör så att hela apparaten plus röret får plats mellan sumpbotten och taket på sumpskåpet - lämna en 5 - 6 cm. Ta ett 110 rör - kapa det så att det går att trä utanför och toppen är ca 2 cm över stigarrörets topp och botten blir några cm under vattennivån i toppen. Det yttre röret är för att det inte skall stänka för mycket - kan vara överkurs. Fixera så att du får en jämn spalt runt om. När du nu sätter igång skummarpumpen så kommer vattennivån att stiga i stigarröret, dvs en salig blandning av luft och vatten. Eftersom röret är tätt stiger nivån tills det rinner över och tillbaks ner i sumpen. Det blir en skummare utan kopp. Om du får en bra luftavskiljning (inga microbubblor) så kan du ha den i returfacket. 
 
Du skall definitivt inte bubbla bort det innan chaeton - tvärtom - den skall ta så mycket CO2 som möjligt - anordningen för luftning bör komma nedströms refugiumet
 
Hoppas du förstår bättre.
Nu är jag med!
Kommer dock bli rejält trångt (gud vad jag vill ha ett riktigt sumprum!).

Sent using Jedi mind trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för hjälpen förresten!@jonasroman@Lasse@stigigemla

Av någon anledning så håller pH faktiskt på att höja upp sig lite nu...(dagvärdet är 8.15 för tillfället).
Kommer dock att prova hur effektivt det är ändå, för jag är nyfiken! Det borde väl dessutom krävas mindre och mindre reducering av CO2 ju högre pH är (dvs man behöver ta bort mindre koldioxid för att höja 8.2-8.3 än att höja 8.0-8.1)?

Sent using Jedi mind trick.


  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja testa med luftpumpen när du ändå har den - men ta den där du har högst vattenstånd. Är det en sådan så du kan suga från en CO2 scrubber och bara inte ett uttag i botten?
 
MVH Lasse
Ingen anslutning för inluft tyvärr, så jag får fixa till någon inneslutning med en slang till behållaren med Sofnolime.

Sent using Jedi mind trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...