Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Christian J

Cyano på grund av spirulinafoder?

10 inlägg i detta ämne

Jag har tidigare läst att Cyano i akvarier kan vara Spirulina, som ju även används i fiskfoder. Kan isf utfodring med spirulinafoder även bidra till spirlunaväxt i akvariet? Tanken slog mig eftersom jag plötsligt fått växt av ljusgrön cyano efter att jag började mata med spirulinaberikad fryst mysis (vilket förstås kan vara en ren tillfällighet).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Spontant tror jag inte det, den spirulinan är ju död (förmodar jag), och dessutom brukar inte cyano bero på att karet "smittas", då cyano är naturligt förekommande i en frisk miljö, utan snarare bero på ngn sorts obalans, o då tar den cyanon som alltid finns där över. 

Mvh

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara en tanke - gröna cyanobakteriemattor är ganska ovanliga i saltvattensakvarier. Vissa Spirulinaarter kan skifta färg mellan blågrönt och rött. 

MVH Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 hours ago, jonasroman said:

Spontant tror jag inte det, den spirulinan är ju död (förmodar jag)

Tänkte mig att död/fryst Spirulina kanske innehöll näringsämnen som levande Spirulina gynnas av (var det aminosyror som kunde ge upphov till Spirulina-uppblomstring?).

dessutom brukar inte cyano bero på att karet "smittas", då cyano är naturligt förekommande i en frisk miljö, utan snarare bero på ngn sorts obalans, o då tar den cyanon som alltid finns där över.

Sant. Håller som bäst på att försöka utesluta olika alternativ.

4 hours ago, Lasse said:

Bara en tanke - gröna cyanobakteriemattor är ganska ovanliga i saltvattensakvarier. Vissa Spirulinaarter kan skifta färg mellan blågrönt och rött.

Har färgen någon praktisk betydelse?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä men jag kan inte i detta fall utesluta att du fått med cystor spirulina med ditt foder. Dessa alger är överlevnadskonstnärer. Har du tillgång till mikroskop - tiita på sörjan - vanliga cyanobakterier består av raka strån ihopklistrade med den här gelen som utgör mattan. Är det spirulina så är "stråna" skruvade i spiraler

MVH Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fodret är fryst mysis med spirulina och vitlök från Ocean Nutrition, jag har aldrig hört att det skulle kunna leda till algproblem. Det är dessutom en helt ny produkt för mig, men jag hade även ljusgrön cyano våren 2016 (då jag visserligen använde spirulinaflingor). Har tyvärr inget mikroskop, men testade förra gången med väteperoxid vilket tydde på spirulina om jag minns rätt (cyanon löstes inte upp).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

Tja med tanke på vad alger, bakterier och virus kan hitta på vad gäller cystning och viloformer så kan det nog vara en liten tankeställare. Kan du inte testa den här förkom sten på samma sätt?

MVH Lasse

Redigerad av Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 hours ago, Lasse said:

Kan du inte testa den här förkom sten på samma sätt?

Nu har jag testat, det verkar vara spirulina den här gången också.

Jag såg också att den ljusgröna färgen är en illusion pga ljus som reflekteras genom bottenglaset. Cyano som växer på sten är mörkare grön, och både bitarna från botten och från stenen såg mörkgröna ut när jag plockade upp dem.

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att man får hålla ögonen lite öppna för den här problematiken. Jag tror ingenting om detta just nu - varken för eller emot men ett öppet sinne bör man nog ha.

MVH Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Liten uppdatering: ser nu att jag har 25ppm nitrat och 0,2ppm fosfat, vilket kanske skulle kunna förklara algväxten --både av den gröna cyano och det egentligen ännu större problemet med bruna kisel(?)alger.

Å andra sidan verkar nytillväxten av grön cyano upphört sedan jag slutade mata med spirulinamysisen, medan brunalgerna fortsätter växa --4 dygns mörkläggning gjorde att de senare försvann, men nu dyker de upp igen. Den gröna cyanon verkar inte ha påverkats så mycket av mörkläggningen vad jag kan se.

Redigerad av Christian J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu